Full version: Döende pelargonier
Christa
När vi flyttade i december så hamnade våra pelargonier lite för mörkt under några veckor. Det är nu inte så mycket liv i dem och det är lite kris. Jag har samlat dem i 20 år. Kan man med hjälp av konstljus få dem att ta sig igen? Går det bra med vanliga lysrör i så fall eller skall det vara speciella?

Christa
Sollan
Det ska inte vara några problem med mörker bara det är svalt nog. Ju svalare desto mörkare.
Ge inte upp - det brukar finnas liv i den pinnigaste pelargon...
Anki på Öland
Lysrör är alldeles utmärkt som "respirator" för vinterförvaring åt dina pellisar!
Anki
Lady Hamilton
Om de får ljus bör de inte vara helt krut-torra, pröva att ge dem liiiiite vatten eller spruta med duschflaskan
Åsa, mälardalen zon 2
Pelargoner verkar vara tåligare än man tror jag var nyss och kollade mina fuchsior och pelargoner som står i förrådet mörkt och kallt. Trots att de fick spendera mer än ett helt dygn ute på senhösten med ganska många minusgrader (runt -6C) och jag trodde allt hade dött men ställde in dem till förvaring ändå, så har faktiskt flera pelargoner och fuchsior skjutit lite bleka skott. Så liv i en del verkar det vara iallafall.
Sollan
- 6 ...! Har du vinterpelargoner? smile.gif
Christa
Tack för svar!
En har redan dött och flera ser döende ut så jag provar nog med lysrör. Dock blir det ju lite längre dagar och bättre ljus nu så jag får hoppas på fru fortuna. Det kanske är lite olika hur bra olika sorter klarar förvaring.

Christa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon