Jag tycker lupiner är så vackra, och vill gärna ha dem i trädgården. Förra året plockade jag fröskidor som jag har förvarat torrt och mörkt under vintern. Hur gör jag nu för att på bästa sätt få dem att trivas i min trädgård?
Åsa, mälardalen zon 2
25-04-2003, 10:57
Med lupin har jag alltid kört latmansvarianten så jag har skördat frön och sått dem direkt på växtplatsen utan att hålla på och torka och lagra fröna.
Men vill man så i krukor eller på växtplatsen nu så tror jag att det gynnar groningen ifall man slipar skalen och lägger fröna i blöt något dygn innan sådd, torkade lupinfrön brukar ha ett ganska hårt skal.
Lupiner är kvävefixerande och fixar sitt eget kväve så de brukar inte behöva just någon gödning. Det man bör tänka på är att lupiner höjer näringen i marken så planterar man lupin i ängsmark så kan många av ängsväxterna försvinna p.g.a att de ofta vill växa i näringsfattig mark.
Precis! Bäst är att så dom direkt när dom mognat. Dessutom behöver väl lupinfrön en köldperiod på sej för att gro, dvs vintern.
CITAT (Berith @ 25-04-2003, 12:01)
Dessutom behöver väl lupinfrön en köldperiod på sej för att gro, dvs vintern.
Och har man inte en hel vinter att tillgå så får det duga med några veckor i en vrå i kylskåpet!
CITAT (Betty @ 25-04-2003, 12:16)
CITAT (Berith @ 25-04-2003, 12:01)
Dessutom behöver väl lupinfrön en köldperiod på sej för att gro, dvs vintern.
Och har man inte en hel vinter att tillgå så får det duga med några veckor i en vrå i kylskåpet!

Och har man inte några veckor att tillgå så får det duga med att så
många frön direkt, så gror (nästan)alltid några även utan stratifiering.
e_sedell
26-04-2003, 21:45
När jag läste detta fick jag en idé om att jag ska odla lupiner för att sälga frön. Ska jag satsa på en färg eller att sälja en frömix? Vilket tror ni blir mäst eftertraktat. Själv tror jag frömixen skulle vara bra.
Tittiluringen
16-05-2003, 11:18

med tanke på vad fröfirmorna tar för en påse frömix så tror jag kanske inte lupiner är vad du bör satsa på dessutom betraktas dom ibland nästan som ogräs för trivs dom så sprids dom
fast inte hos oss så jag petar ner frön så får vi se...
men vill du göra slag i saken så skulle jag önska att det fanns fler sorter där man kan få en och samma färg istället för dessa eviga färgmixer.
men det är jag det
Lycka till!
Tittluringen
Cecilia zon 5
16-05-2003, 14:55
Inte ett enda av mina frön grodde på 2 mån. Dock ej stratifierade. Slängde allt när jag upptäckte att det dykt upp en massa småplantor i rabatten
Tror det är bättre att peppra rabatten med frön på hösten, de verkar inte gilla organiserad odling
*Felix matte*
16-05-2003, 19:21
Vi har plockat med oss Lupinfrön från både Västerbotten & Västergötland
under flera års tid och myllat ner dem en bit under ytan
Resultatet har alltid varit
NollI förfjol slängde vi fröna i blombänken ( låtsades att de flög dit själv)
och i fjol kom några plantor upp
I år väntar vi med spänning på om de överhuvudtaget överlevt
och om de kommer att ge några blommor
e_sedell
19-05-2003, 18:21
Vad vill ni ni ha för färger om man inte ska odla en sort? Jag tänkte först ha en mix, men kanske borde jag satsa på en färg......
mitt torp kallas lupinkullen o där har dom alltid fixat till sej själva
men lupinen gillar inte så bra jord så därför sticker dom iväg när jorden blir bättre ,tror jag bestämt att jag läst nånstans
mina lupiner flyttar sej sakta neråt hästhagen o klarar sej bäst själva
nå om du vill satsa på en färg så tycker jag att du ska testa gula o vita
för det är dom som det finns minst av
men lupinerna är ju så vackra just för att det finns ALLA färger o alla variationer
e_sedell
20-05-2003, 17:41
Ska jag satsa på en ort då? Jag är lite osäker själv. Vita och gula ja, om jag måste välja så blir det nog gula. Men kanske skulle man kunna ha en mix som är berikad på just vita och gula. Jag måste ju köpa frön till min lupinodling om det inte ska vara vildmix. Vem har de bästa fröna med mest variation?
ja orkar du vänta tills i höst kan du alltid få ett gäng frön av mej
men då blir det olika färger
e_sedell
23-05-2003, 19:08
Jag tänkte så någon gång i slutet av juli när jag fått i ordning på såbädden. Men tack endå..........
Jag samlade alla fröställningar (eller vad de kallas) i höstas och kastade helt sonika ut dem i min lilla skogsglänta... nu kommer massa lupiner upp där... långt i från alla men kanske 50%

Det skall bli så fint för där växte tidigare bara gräs och aspbebisar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.