josohl
Jag har inte lyckats nåt vidare med basilika på friland trots soligt läge i zon 2. Finns det nån som brukar lyckas bra? Hur gör ni? Vilken sort? Sitter just med Impectas katalog och försöker välja en av alla sorter....
yenny
jag är ingen expert... men jag har för mej att basilika inte vill ha under 10 grader... eller det var kanske tillockmed varmare.
Jag brukar ha min i kruka som jag bär in o ut långt in i sommaren. sedan ställer jag den skyddat i söderläge för att det ska fungera.
Åsa, mälardalen zon 2
Det måste vara riktigt varmt både i luften + marken för att basilika ska funka på friland i kruka, balkonglådor och dyl. funkar denna växt bättre.

Basilikafrön har ganska bra hållbarhet så man brukar kunna spara påsarna i många år så det går bra att så många sorter och bara några plantor av vardera.

Här är bild på hur stora blad Mammouth får, väldigt bra med stora blad vid skörd.

mamamaggan
Basilika vill ha minst 15 grader varmt har jag fått lära mig. Praktiserar också idén med kruka som ställs ut när det är som varmast.
Ingrid på Västkusten
Ja dte står mycket i de däringa böckerna!

Men basilika TÅL under tio grader - nu menar jag den temperatur som termometern visar och som vi låter vägleda oss :-)

Men - basilika på friland - då måste den komma ut när jordne värmt upp sig och luften med, och gärna så skyddat ( ej blåst) som möjligt. D v s sent juni nån gång, då går det - alldeles utmärkt. Och även om tempen slinker under tio grader - så dör den inte - men plantrea ut den i kall jord när lufttempen är io grader då dör den pronto. Väl etablerad i avrm jord i skyddat läge klarar den alltså temperaturdippar.

Hälsar Ingrid som provat
Månskensbonden
Jag gjorde något så oortodoxt att jag köpte kryddor i kruka på Konsum förra våren! Dill och persilja och rosmarin mm, och dessutom basilika.
En basilika satte jag ner som vanligt, en skyddade jag med en avkapad PET-flaska på frilandet, och en hade jag inne på fönsterbänken.

Vad jag märkt är att basilika är oerhört känslig för blåst! Varma vindar eller kyliga är lika illa, den gillar helt enkelt inte drag! Den oskyddade fick skrumpnande gulaktiga blad, och stannade helt av i växten, medan den i lä (i PET-röret) växte och frodades riktigt bra!

Och den inne i fönstret då? Tja, jag lät den stå i sin obefintliga lilla plastkruka, och vattnade den lite då och då, och den höll sig fräsch och fin långt in i November!! (Tog inte så många blad från den, utan var mer intresserad av hur den skulle klara sig.)

De andra "Konsum-kryddorna" levde och frodades förträffligt i landet! tongue.gif Bl a den buskiga och kraftiga rosmarinen som kostade 14:50, vilket kan jämföras med en ynklig, tanig och blek "ädel" planta på handelsträdgården för 39:90.... huh.gif biggrin.gif

(-Fast det är väl kanske att svära i kyrkan att komma med sådana 'tips' här på Odla...hehe... tongue.gif )

Hursomhelst, basilika måste nog stå absolut i lä för att trivas, det är i alla fall min erfarenhet.
Ingrid på Västkusten
NähäDu - inte svär Du inte!

Konsumkryddor ÄR jättebra :-))

Hälsar Ingrid glatt
noora
Jag har haft rödbladig basilika på balkongen i flera år. I början får man sätta ordentligt med stöd runt omkring för att den inte ska slitas sönder (jag byggde ett "staket" av blompinnar runt den), men sen blev den stadigare efter hand och klarade sig utan stöd. Den blev aldrig enorm i storleken, men det kan lika gärna bero på brist på näring (vaddå, ska man gödsla sina krukor? äh, fusk!).
Ingrid på Västkusten
Jaaa Noora,

Jag förstår om Dina krukor ser hemskt magra och taniga ut :-)))

Skämt åsido - inte allt är byggt av tillskottsnäring utan en långsamväxande växt kan också bli bra faktiskt även om det tar längre tid. Och är mer och emr övertygad om att kan man bara förhindra den hemska blåsten så kan ma få till det bra med basilika.

Tror det är hemligheten bakom många av 'zonknäckarna' det är inte bara hemskt bra dränage utan vindskydd vindskydd, kan ej skattas nog!
noora
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 09-01-2006, 16:25)
Jaaa Noora,

Jag förstår om Dina krukor ser hemskt magra och taniga ut :-)))

Skämt åsido - inte allt är byggt av tillskottsnäring utan en långsamväxande växt kan också bli bra faktiskt även om det tar längre tid. Och är mer och emr övertygad om att kan man bara förhindra den hemska blåsten så kan ma få till det bra med basilika.

Tror det är hemligheten bakom många av 'zonknäckarna' det är inte bara hemskt bra dränage utan vindskydd vindskydd, kan ej skattas nog!

Vissa av mina krukor har nog fått alldeles för mycket näring konstaterade jag igår när jag lyfte upp dem på vår nyinköpta hylla i garaget. Stora och tunga var dom... wink.gif

Jag ska nog ta och konstruera någon sorts kombinerat vindskydd och rådjursstängsel till grönsakslandet i år. Det borde bli jättebra för basilika och annat som vantrivdes i det gamla skuggiga grönsakslandet.
eugenia
Så här gjorde jag när jag odlade basilika på friland för första gången, nämligen i somras:
Jag köpte "Genovese" en av de vanligaste sorterna, strödde ut fröna i maj (zon 1), vattnade och ställde en genomskinlig plastback upp och ner som skydd för väder och vind. Jag daltade lite extra med basilikan jämfört med de andra kryddorna jag sådde. Jag trodde egentligen knappt att det skulle komma upp. Jag var förvånad för basilikan trivdes bra, växte snabbt och bredde ut sig. Ända till okt kunde man plocka. Jag tror att det kan vara själva flyttningen till friland som är jobbig för basilikan. Bättre att den får plågas lite från början och vänja sig vid kyla och vind. Sommaren som gick var ju rätt kall men det gick bra i alla fall.
Kryddan03
Förra året köpte jag en planta av Ocimum basilicum ”Yemenite”. Den tål låga temperaturer och våra tråkiga svenska somrar. biggrin.gif
Den är första gången jag fått se en basilika blomma utomhus och dessutom ganska tidigt. Det var bra smak på den också, men lite mer lik rödbladig eller helg basilika än den "vanliga" gröna.
Nu återstår att se om den kanske har klarat vintern också. smile.gif

Så här såg den ut i min kryddgryta:
Boxer
På våren köper vi alltid Klotbasilika, Ocimum basilicum. Den är jättefin hela sommaren hos oss. smile.gif
pia74
Jag drog upp citronbasilika, thaibasilika och någon vanlig sort minns inte vilken det var. När jag inte hade ork framåt maj/juni att springa runt inne och vattna flyttade jag ut dom i kryddlandet och där växte de så att de knakade fram tills hösten kom. Om de har klarat vintern eller ej bryr jag mig inte för jag ska ha nya sorter i år smile.gif
ewa zon 3
Har ofta köpt mina 'sommarkryddor' i matbutiken. Ibland har de fina lite större krukor el ' köp två betala för en' Ofta bättre och billigare än de i trädgårdsbutikerna. Bästa basilikakrukan jag haft var 5-6 småkrukor storbladig 'Mataffärsbasilka' Men jag tror att det var en bra sommar också
Mycket pesto blev det i alla fall

/Ewa smile.gif
Eva i Västerås
Jag har sedan flera år givit upp utomhusodling av basilika.
Men 4 småplantor från Obs i en stor självvattnande kruka på vår inglasade uteplats ger basilika för hela sommaren, och slutskörden blev så mycket pesto, så jag fortfarande har en liten burk i frysen.
Laxbitar, ugnsstekta med pesto på, är Jättegott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon