Jag gjorde något så oortodoxt att jag köpte kryddor i kruka på Konsum förra våren! Dill och persilja och rosmarin mm, och dessutom basilika.
En basilika satte jag ner som vanligt, en skyddade jag med en avkapad PET-flaska på frilandet, och en hade jag inne på fönsterbänken.
Vad jag märkt är att basilika är oerhört känslig för blåst! Varma vindar eller kyliga är lika illa, den gillar helt enkelt inte drag! Den oskyddade fick skrumpnande gulaktiga blad, och stannade helt av i växten, medan den i lä (i PET-röret) växte och frodades riktigt bra!
Och den inne i fönstret då? Tja, jag lät den stå i sin obefintliga lilla plastkruka, och vattnade den lite då och då, och den höll sig fräsch och fin långt in i November!! (Tog inte så många blad från den, utan var mer intresserad av hur den skulle klara sig.)
De andra "Konsum-kryddorna" levde och frodades förträffligt i landet!

Bl a den buskiga och kraftiga rosmarinen som kostade 14:50, vilket kan jämföras med en ynklig, tanig och blek "ädel" planta på handelsträdgården för 39:90....
(-Fast det är väl kanske att svära i kyrkan att komma med sådana 'tips' här på Odla...hehe...

)
Hursomhelst, basilika måste nog stå absolut i lä för att trivas, det är i alla fall min erfarenhet.