Full version: Speciallysrör?
Christa
Tänkte köpa växtbelysning men blir inte helt klok på om jag måste köpa speciallysrör eller om det går bra med vanliga. Avger speciallysrören mindre värme? Jag har några pelargoner som stod för varmt och mörkt ett par veckor och jag skall försöka få dem att orka bilda lite nya blad. Dessutom är det ju bra att kunna dra upp lite plantor.

Tacksam för goda råd
Gåsis
Det var en jättelång diskussion förra våren om vilka lysrör som var bäst. Sök den. Men jag odlar under vanliga begagnade lysrör och tycker att det räcker för mig. Man kan fundera på hur mycket pengar man kan och vill lägga ut i förhållande till det resultat man vill ha.

/Åsa
Betty
Visst, det går bra med alldeles vanliga lysrör. Jag har dubbla 36W till mina odlingshyllor på väggen.
kerstin z5-6
Jag har försökt sammanfatta diskussionerna såhär /fast färgat av mina åsikter
(Finns på aots sålista med)

Allmänna råd om belysning för växter
Belysning lysrör

Här en beskrivning över mina val av lysrör .Ett otal finns på marknaden -allt ifrån halogen och kvicksilver till speciella "växtlysrör.
Jag använder beg armaturer samt en del nyinköpta.
Dubbla rörhållare för 36 w eller 58 de senare är längre .
Två sådana behövs på bredden för ett bord som är ca 1.20 brett .

Jag gillar lysrör i 900 serien. Man kan börja med vanliga lysrör tex 2 x 36 W 2 st lysrör 36W/965, Dagsljusrör med vitt ljus, TLD 840
-eller vad man får tag på.
Har man bara begagnad rör att tillgå så har jag drivit upp minst tre årskullar perenner även under sådana.
Skillnaden lysrör och fönsterbräda varianten är enorm -och var vad som startade mitt intresse för att överhuvudtaget så-
Att det blev så bra resultat smile.gif!!

Utomhusbruk-armaturer är mer säkra i vått utrymme.Ex Lysrörsarmatur för utomhusbruk Exaktor 2412
Lysrören höjs med växten.10-15 cm över plantorna är lagom vid frösådd

Har testat diverse lysrör i olika "färg" och "ljus" -lila växtljus osv under åren .
Dessa /965 or ger klart de mest knubbiga plantorna i alla fall likvärdigt som de betydligt dyrare -speciella "växtljuslysrören ,och minst värme avgivning vilket är nog så viktigt.

Ljuset är mycket skarpt och vitt.Men jag belyser ju inte för att de ska vara vackra när jag drar upp frö smile.gif
Dessutom tror jag de har en positiv inverkan på tallkottskörtelns melatonin och serotonin produktion. jag är gladare -även på vintern nu LOL
Det finns säker fler modeller som fungerar utmärkt
Lysrören bör vara på i minst 13-14 tim för att undvika elongering -och Svante - det fina namnet på "grönbleka vita vattenskott"

Har du ett litet utrymme inomhus kan en fläkt vara bra att stärka de små med innan de ska ut i vind och sol, och undvika mögel och sjukdomar
Kan man avhärda plantorna i kallväxthus
-behöver man inte så mycket spring ut och in med plantor heller när det är dags för det .Fiberduk på första dagarna i växthus eller ute är bra.
Kan tillägga att elförbrukningen av några hållare med lysrör inte överstiger den du skulle få om du hade ett par vanliga glödlampor igång - de är alltså inte särskilt fördyrande att odla under ljus ...

Det går fint att övervintra pelargoner och tropsika växter under lysrör -då kan du ha dem på långre avstånd från plantorna , men samma brinn tid
Hälsar K
jåj
CITAT (Christa @ 03-01-2006, 11:06)
Tänkte köpa växtbelysning men blir inte helt klok på om jag måste köpa speciallysrör eller om det går bra med vanliga. Avger speciallysrören mindre värme? Jag har några pelargoner som stod för varmt och mörkt ett par veckor och jag skall försöka få dem att orka bilda lite nya blad. Dessutom är det ju bra att kunna dra upp lite plantor.

Tacksam för goda råd

Hej, kul det här med lysrör och annat övriga lampor.

De verkar som alla lysrör fungerar och forskare i lund påstod till och med att de billigaste kallvita var bäst!

Varje år kommer nya lysrör med fantastiska resultat, jämför med tvättmedel
så förstår du säkert att det handlar om någon som vill ha våra pengar.

Bäst är om du kan sätta lysrören ien armatur med reflektor och nära växterna, det är samma sak som att belysa en liten yta och ljuset blir starkare där det lyser.

Lycka till
JÅJ
mamamaggan
Får man komma med en egen fråga? Har tänkt sätta min sådd under en rad med spotlihgts. Är det OK? Går det bra med vanliga glödlampor?
Lady Hamilton
CITAT (mamamaggan @ 03-01-2006, 22:23)
Får man komma med en egen fråga? Har tänkt sätta min sådd under en rad med spotlihgts. Är det OK? Går det bra med vanliga glödlampor?

sad.gif Det skulle INTE jag rekommendera. Det blir för varmt o växterna mår inte bra av ljuset
mamamaggan
OK . Tack för svaret! Får väl tänka om då.
kerstin z5-6
nej -då fungerar vanliga lågenergilampor bättre -men då kör du packmoped .. inte ens folka .. och definitivt inte ferrari smile.gif

Det blir för varmt som sagt
Slit ner lysröret i köket om du har nåt - laugh.gif
man får offra lite för sådderna smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2006, 22:40)
.....kör du packmoped .. inte ens folka .. och definitivt inte ferrari smile.gif.........

laugh.gif Håller med kerstin z5-6.......Varför köra packmoppe när man kan glida fram i en ferrari! laugh.gif laugh.gif
Jag tycker att din liknelse är STÖRT SKÖN!
konst
Ja, varför inte köpa en ballast och reflektor och köra 400W HPS- eller MH-lampa när man kan smile.gif

Eftersom det knappt går att få upp något här i norra norrland vid denna tiden på året så har jag byggt en armatur som har plats för 6st vanliga LE-lampor. Med 6st 18W LE så får jag 6600lm vilket mina nysådda basilka frodas i. de växer några cm om dagen om utvecklar minst ett nytt bladpar varje dag.
kerstin z5-6
jag har inte gjort ljusmätningar . men 400W HPS- eller MH-lampa tycker jag är inte alls är nödvändigt till frösådder
Lågenegilampor är ok om du har 6 st -men tar de mindre ström än ett lysrör ?
Visst växer det i norra norrland :)tom idag smile.gif
Lady Hamilton
En HPS 400 W ger ca 55000 lumen
1 st Lysrör 36 W ger ca 3250 lumen
1 st Lysrör 58 W ger ca 5200 lumen

Enligt "experterna" bör plantorna ha ca 6000-8000 lumen

Alltså om du använder HPS bör du ha ett BETYDLIGT större avstånd till plantorna (ett tips är att kolla i taket på en handelsträdgård, många har HPS)
kerstin z5-6
Kolla Hamilton har stenkoll ! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Och så är det värmeutvecklingen med de där i små ytrymmen ... nja ...
Handelsträdgårdar har ju högt i tak -
Jag kör gärna Ferrari -men inte pansarvagn smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
De lampor som jag tänker använda ser ut så här:

De är märkta 230V ~50 Hz 200mA. Vad det står för vet jag inte. Vad tror ni om dessa som växtbelysning? 11 W står det också nånstans och det måste väl betyda Watt iallafall? Förra våren hade jag två såna här på en yta av drygt 1 kvadratmeter. Är jag helt ute och cyklar om jag tar dem tror ni? unsure.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-01-2006, 19:18)
....Jag kör gärna Ferrari -men inte pansarvagn smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ohmy.gif Du har så rätt så..........kör man pansarvagnar är marginalerna mindre och det måste vara lättare att "ställa till problem" eftersom den är stor o klumpig o man har begränsat synfält. I en betydligt "smidigare" Ferrari hinner du snabbare att bromsa in och "väja för farorna"

wacko.gif Om det nu är någon som begriper "liknelsen" mellan fordon o belysning smile.gif
titti49zon6
....jag har en pansarvagn - men föredrar ferarri eftersom man ska ha högt i tak med den förstnämnda annars blir det för varmt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
Det är fantastiskt vad lite ljus kan göra!!!! laugh.gif

Jag har några Höstglöd/Våreld eller vad dom nu kallas i köksfönstret. Lysröret ovan såbänken är till vänster om fönstret och nu riktigt sträcker krukväxterna sig mot ljuset.

Dom bryr sig inte ett nå´ om vad som finns utanför fönstret.

Till och med den som står länst bort från lysröret (ca 4 m) föredrar lysrörsljuset.

/Anki
kerstin z5-6
laugh.gif ja vi SAAAAA ju det biggrin.gif
Lady Hamilton
smile.gif Jag är så glaaaaaaad!
Elektrikern som kom med min nya tvättmaskin m.m. hade med sig 5 armaturer till mig! - Visst vill du ha dessa? frågade han -Självklart svarade jag. Han hade t.o.m. med sig nya lyrör 58 W Philips 840, men dem fick jag naturligtvis betala för själv smile.gif Så nästa steg blir järnafären o köpa kätting för montering.
Måste kanske börja på att planera en ytterligare utbyggnad av huset wacko.gif
Maggan H
Lyckliga dig Hamilton, 4 st! jag får nöja med ett endaste, men det är jag jätteglad för jag hade inget innan! Nu är bara frågan om jag får plats ute i boden bland allt annat, övervintrare, krukor, slangar, bord, hyllor.....mm mm.... Men jag slänger ut allt 'onödigt' om jag måste, för in ska jag med lysrör och allt! biggrin.gif
Anki V
Grattis Hamilton (suckar Anki lite avundsjukt), så roligt för dig. Verkligen roligt. rolleyes.gif

Jag menar verligen ett jättegrattis och även om jag är avundsjuk så är jag inte avundsam. Jag kanske tittar in är jag far till stugan nästa gång och ser hur du har det. laugh.gif

Vi kan ju alltid jämföra frösådder med mina två 36W lysrör och dina.........

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon