Full version: Omplacerade Husdjur
Tasses Trädgård
Gott Nytt Trädgård och Djur År!

Ang. omplacering av husdjur... Har alltid försökt hjälpa när djur åker ut
från sina hem. Detta har gällt både små och stora (hästar) stackare.
Jag har gett dem ett livslångt hem och försöker undvika att det bli fler än jag klarar av att ge ett riktigt bra liv.

Nu verkar husdjurstrenden ha slagit alldeles slint och behovet av omplaceringshem till smådjur, katter och hundar ökar konstant.

För närvarande har jag nio dvärgkaniner som alla har tillgång till stora ytor inne + rasthagar ute. Tog emot en hermelinhona i somras som visade
sig vara dräcktig. (En av ungarna hoppar nu i trädgården - tack för tipps
ang. infångande- men den trotsar alla faror och skuttar glatt in och ut ur div. fällor bura mm. och bara äter o. äter)

Försök påverka folk att Inte köpa husdjur hux flux! Vi som bryr oss orkar inte hur mycket som helst.
Mvh. T.T
Klematis
Jag tror inte att vissa människor ser djur som levande varelser utan som en leksak både till sig själva och barnen. Köp och släng. det finns ju omplacerings hem. Djurens vänner mm Läste om Azemans verksamhet tidigare. Hon verkar ju ha fått igång en bra sak. I värsta fall får man ju avliva djuret på ett humant sätt. Att bara lämpa av djuret och hoppas på att någon annan ska hitta det är ju inte så snällt. Vissa har väl tur ( som tex min lilla katt, men hade jag hittat henne en dag senare hade hon varit död) och tasses hitte djur.
Azeman
CITAT (Tasses Trädgård @ 03-01-2006, 15:49)

Ang. omplacering av husdjur... Har alltid försökt hjälpa när djur åker ut
Jag har gett dem ett livslångt hem och försöker undvika att det bli fler än jag klarar av att ge ett riktigt bra liv.

Nu verkar husdjurstrenden ha slagit alldeles slint och behovet av omplaceringshem till smådjur, katter och hundar ökar konstant.

För närvarande har jag nio dvärgkaniner som alla har tillgång till stora ytor inne + rasthagar ute. Tog emot en hermelinhona i somras som visade
ang. infångande- men den trotsar alla faror och skuttar glatt in och ut ur div. fällor bura mm. och bara äter o. äter)

Försök påverka folk att Inte köpa husdjur hux flux! Vi som bryr oss orkar inte hur mycket som helst.
Mvh. T.T

Vi har ett omplaceringshem biggrin.gif
Även jourhem är vi.
I vårat omplaceringshem har vi just nu 6 gerbiler & 2 kaniner. Så ni vet ifall nån som är intresserad wink.gif.
Och sen så är vi även just nu jourhem åt råtthjälpen för två råttpojkar.
Ifall ni vet nån som intresserad utav det med wink.gif.

Men inom omplaceringshemmet så har vi omplacerad sammanlagt 6 djur tror jag det är förrat året (2 marsvin, 3 råttor & 1 kanin) .
Och får dagligen för frågningar om vi vill ta emot djur, allt från katter, hundar, smådjur, sköldpaddor m,m. Men det gäller att ha plats, tid och pengar.
Just nu så har vi det hemma, i ett litet rum där uppe, och tar pengar ifrån våran ficka, men nu så har vi börjat få sponsorer, både från företag och gåvor från privat perssoner.

Då vi ännu inte har tillståndet ännu, så får vi inte alls ta emot mkt djur. Tyvär. Men tillståndet är på G till sommarn. Håller först och främst letar efter nånstans att vara.

Här är våran hemsida allafall: www.omplaceringsdjur.se
Den är under uppbyggnad så därför kan den se lite rörig ut.

Kan även tipsa om att det finns ett stort forum där för djurvänner, men även för trädgård och natur intresserad. finns även allmänt forum där man kan prata om allt mellan himmel och jord.
Men det jag tänkte på. är att det även finns en Annons park där man kan annonsera en massa wink.gif

kan även tipsa om att vi (privat) har marsvin till salu! biggrin.gif
Ophelia
Jag älskar små kaniner. De är så söta och mjuka. Har haft en kanin som var med vild än tam som skulle släppas ut mitt i vintern eller stoppas i en låda och skjutas genom den. Hon blev ganska tam och påhittig och väldigt bortskämd.
renate
CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 16:42)

Ang. omplacering av husdjur...  Har alltid försökt hjälpa när djur åker ut

Mvh. T.T

Även jourhem är vi.
I vårat omplaceringshem har vi just nu 6 gerbiler & 2 kaniner. Så ni vet ifall nån som är intresserad wink.gif.

Men inom omplaceringshemmet så har vi omplacerad sammanlagt 6 djur tror jag det är förrat året (2 marsvin, 3 råttor & 1 kanin) .
Och får dagligen för frågningar om vi vill ta emot djur, allt från katter, hundar, smådjur, sköldpaddor m,m. Men det gäller att ha plats, tid och pengar.
Just nu så har vi det hemma, i ett litet rum där uppe, och tar pengar ifrån våran ficka, men nu så har vi börjat få sponsorer, både från företag och gåvor från privat perssoner.

Då vi ännu inte har tillståndet ännu, så får vi inte alls ta emot mkt djur. Tyvär. Men tillståndet är på G till sommarn. Håller först och främst letar efter nånstans att vara.

Kan även tipsa om att det finns ett stort forum där för djurvänner, men även för trädgård och natur intresserad. finns även allmänt forum där man kan prata om allt mellan himmel och jord.
Men det jag tänkte på. är att det även finns en Annons park där man kan annonsera en massa wink.gif

Råtthjälpen??är det vanliga råttor ni försöker hjälpa eller omplacera? vem vill ha råttor i huset?.inte jag i alla fall. Avliva dem,om det är vilda
Råttor ,om inte bortser från mitt inlägg.
andersen
tamråtta och vildråtta är väll samma råtta eller?
renate
CITAT (andersen @ 12-01-2006, 16:33)

Inte vet jag. ohmy.gif
Jonte_rm
En tamråtta är en råtta som är tam....

En vildråtta är en råtta som är vild...

Inget av de ovannämnda förklarar vilken art det är frågan om..

mvh // Johannes
Azeman
CITAT (renate @ 12-01-2006, 15:40)
CITAT (Azeman @ 04-01-2006, 16:42)

Ang. omplacering av husdjur...  Har alltid försökt hjälpa när djur åker ut

Mvh. T.T

Även jourhem är vi.

Råtthjälpen??är det vanliga råttor ni försöker hjälpa eller omplacera? vem vill ha råttor i huset?.inte jag i alla fall. Avliva dem,om det är vilda
Råttor ,om inte bortser från mitt inlägg.

vanliga tamråttor så klart.

ditt inlägg var väääldigt fjantig elelr barnslig då.

avliva??!! VARFÖR? Dom har lika stor rätt att leva som DIG,
Azeman

Nej, det är INTE samma sak.
Azeman
CITAT (Jonte_rm @ 12-01-2006, 19:22)
En tamråtta är en råtta som är tam....

En vildråtta är en råtta som är vild...

Inget av de ovannämnda förklarar vilken art det är frågan om..

mvh // Johannes

tackar smile.gif
Reserv
I sverige finns det två arter av vilda råttor, dels Rattus rattus (svartråttan), den är nästan utrotningshotad men ska finnas i nån koloni i skånetrakten, och Rattus norvegicus (brunråttan). Det är av Brunråttan man tagit fram tamråttan Rattus norvegicus domesticus.
Azeman
CITAT (Reserv @ 16-01-2006, 19:00)
I sverige finns det två arter av vilda råttor, dels Rattus rattus (svartråttan), den är nästan utrotningshotad men ska finnas i nån koloni i skånetrakten, och Rattus norvegicus (brunråttan). Det är av Brunråttan man tagit fram tamråttan Rattus norvegicus domesticus.

det vet jag redan
Reserv
Som du tidigare svarat så trodde jag du köpte Jontes svar, att en vildråtta är en råtta som är vild och en tamråtta skulle va´en råtta som är tam. Men en Rattus norvegicus blir inte per automatik en Rattus norvegicus domesticus bara för att man plockat in den som liten och fött upp den så den blitt tam. unsure.gif Så skilnad är det ju, dessutom så är Rattus norvegicus brun, medans Rattus norvegicus domesticus finns i ett 20 tal olika färgsättningar.
Azeman
CITAT (Reserv @ 17-01-2006, 15:57)
Som du tidigare svarat så trodde jag du köpte Jontes svar, att en vildråtta är en råtta som är vild och en tamråtta skulle va´en råtta som är tam. Men en Rattus norvegicus blir inte per automatik en Rattus norvegicus domesticus bara för att man plockat in den som liten och fött upp den så den blitt tam. unsure.gif Så skilnad är det ju, dessutom så är Rattus norvegicus brun, medans Rattus norvegicus domesticus finns i ett 20 tal olika färgsättningar.

Diskuterar detta i ett annat forum med. Det vet jag redan. lika mycket om man får in en vild rått bäbis, som är född i bur, som försöker bli tamråtta, det funkar aldrig.
Whiskuchi
CITAT (Azeman @ 16-01-2006, 17:28)

Jo, eftersom de kan paras och få fertil avkomma. Tidigare hände det att uppfödare tog in "nytt blod" från vilda råtthanar, nu är avelsbasen så stor så det inte behövs längre.
Ta en vild råttbebis och föd upp den med flaska så blir den lika tam som en råtta född i fångenskap.
Azeman
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 20:48)

Jo, eftersom de kan paras och få fertil avkomma. Tidigare hände det att uppfödare tog in "nytt blod" från vilda råtthanar, nu är avelsbasen så stor så det inte behövs längre.
Ta en vild råttbebis och föd upp den med flaska så blir den lika tam som en råtta född i fångenskap.

Just det den inte blir.
Den kommer ha kvar sin vild instinkt och hets osv.
Whiskuchi
CITAT (Azeman @ 24-01-2006, 21:25)
CITAT (Whiskuchi @ 24-01-2006, 20:48)

Just det den inte blir.
Den kommer ha kvar sin vild instinkt och hets osv.

Har du provat? Jag känner en som tog hand om en föräldralös liten vildråtta, den blev helt tam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon