Full version: "Såbyttor"
Anki V
Fungerar det att så frön i dom där plastaskarna som t.ex körsbärstomater ligger förpackade i?

Jag har sparat sådana hela hösten för jat tänkte att dom skulle vara perfekta. Dräneringshål i botten och lufthål i locket.

Nu är det ju straxt dags och nu börjar jag oroa mig för att dom är genomskinliga. blink.gif

Fröer som ska gro mörkt hur går det med dom? Hur går det med rötterna om dom belyses genom plastasken?
Hur väl kan man lita på regeln: småfrön - ljusgroende, stora - mörker.

Ja, ja, jag unnar er att fnissa över mina dumma men seriösa frågor laugh.gif

/Anki
Sollan
Det borde väl gå alldeles utmärkt tycker jag... Lycka till!
Betty
Ja det går säkert bara bra. smile.gif

Mörkergroende, oftast större frön = täck fröna med ett tunnt lager jord,
Ljusgroende, oftast små frön = täck inte fröna med jord.

Tror inte det är nån större risk att rötterna exponeras för mycket för ljus, du kommer säkert att ha en hel radda små byttor fulla av sådder så de skuggar säkert varann. biggrin.gif
Anki V
Bra, då slipper jag måla 30 plastaskar svarta. laugh.gif

Tack så mycket

/Anki
kerstin z5-6
ytterst få sorter år dessutom mörkergroende , nån viol och nån sorts delpinium är de enda jag kan komma på
Susanna
Oerhört fiffigt att spara dessa tomatbyttor! Det ska jag också börja med!
Anki V
Ska DELPHINIUM tatsienense få en svart "såbytta"?

/Anki
kerstin z5-6
Ja -engångsmat -om du nånsin köper har utmärkta svarta byttor smile.gif Annars blir det till att måla ... gruslager ovanpå frösådd gör samma effekt nästan smile.gif
Anki V
COOP har utmärkta svarta "köttkar" så det blir nog biff eller entrecote (stavning?) på trettondagsafton. laugh.gif

Tusen tack

/Anki
Lady Hamilton
I fjol sådde jag mycket i sådana byttor som jag placerade på underbevattnings brickor. Sedan skolade jag i krukor som vanligt. Fungerade perfekt
Anki V
Hamilton, har du köpt underbevattningsbrickor från den "fina" affären eller har du tips på något "lågbudgetalternativ"

Jag har köpt underbevattningsmatta men har ännu inte kommit på vad jag skulle kunna använda under.

Jag har funderat på att någon sorts brickor (vet ej vad ännu) och lägga kakelplattor under så det blir "kanaler" för vattent

Jag gillar när det blir billigt
laugh.gif
/Anki
Lady Hamilton
smile.gif Jag har både "dyra-fina" brickor men även "budget variant" Jag har helt enkelt köpt plantlådor med höga kanter o hel botten på någon trädgårds butik (kostar mellan 10-50:- beroende på stl) Sedan har jag klippt mattorna i samma stl som botten
kerstin z5-6
och en del använder avlagna ugnsplåtar .. men de svarta funkar utmärkt och rostar inte

sedan skolar man ut i samma brickor:)
jendah
Ikea har plastbrickor med lite högre kant för 15kr... De är praktiska smile.gif
Anki V
Jag fick tag i "ungsformar" på Rusta a` 29:-

Varje form rymmer 12 st 8 x 8 krukor och jag får plats med 8 formar under lysrören. Det skulle ge 96 plantor. wacko.gif

Inte så mycket att komma med, men eftersom jag håller till i köket så får jag nog ändå anse att jag lyckats rätt bra för att "få till det"

Storleken på formarna var perfekt för att kunna ställas in i kylskåpet.

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 03-01-2006, 22:17)
Hamilton, har du köpt underbevattningsbrickor från den "fina" affären eller har du tips på något "lågbudgetalternativ"

Jag har köpt underbevattningsmatta men har ännu inte kommit på vad jag skulle kunna använda under.

Jag har funderat på att någon sorts brickor (vet ej vad ännu) och lägga kakelplattor under så det blir "kanaler" för vattent

Jag gillar när det blir billigt
laugh.gif
/Anki

Istället för tunga kakelplattor kanske det funkar med plastnät på rulle, då blir det automatisk dränering under hela brickan eller vad man nu använder. Lätt att klippa till oxå. Fast det blir kanske för tätt i botten, bara några mm. unsure.gif rolleyes.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2006, 22:43)

Jag har nog ett trettiotal av dessa, + mina stora underbevattningsbrickor 63x110 cm som jag köpt färdiga. De stora tycker jag är bra för att man får plats med många krukor på "liten" plats eftersom man kan sätta krukorna så tätt och inget utrymme går bort pga av "kanter"
Anki V
Ja, du har nog rätt i att kakelplattor blir för tungt. Det lär ju bli en del bärande ut och in framåt maj tongue.gif

Hur gör ni andra?

Ska kanske underbevattningsmattan ligga an mot brickan? unsure.gif

Jag bara tog bara för givet att det skulle finnas något litet mellanrum mellan mattan och brickan.

/Anki
Lady Hamilton
Om du köper planltådor så är det automatiskt spår i botten som gör att det blir mellan rum mellen mattan o botten. Men det fungerar även att inte ha något mellanrum mellen botten o mattan, men då rekommenderar jag att du någongång emmellanåt tar och "sköljer" mattan o vrider ur den.
solkatten
Jag använder även gamla kattsandlådor att sätta alla småkrukor i.
Sen har jag hittat zinkbrickor på Rusta fast det är handtag på dom och de kan vara ivägen ibland.
Katti med torpet
CITAT (Anki V @ 06-01-2006, 11:54)
Ja, du har nog rätt i att kakelplattor blir för tungt. Det lär ju bli en del bärande ut och in framåt maj tongue.gif

Hur gör ni andra?

Ska kanske underbevattningsmattan ligga an mot brickan? unsure.gif

Jag bara tog bara för givet att det skulle finnas något litet mellanrum mellan mattan och brickan.

/Anki

Finnessen med att ha ett utrymme mellan mattan och botten är att där kan du få plats med en vattenreservoar, vilket gör att du inte behöver vattna alls lika ofta, minskar också risken för övervattning.
Tyvärr är Willabs smala fönsterbricka det enda vettiga jag har hittat . Opraktiskt mått för småkrurkor och svindyr (99:-) men DEN FUNKAR PERFEKT.
Willab
Den har en vatteneservoar i botten där mattkanten hänger ner. Mattan ligger på en plastbricka som står på fötter i vattenreservoaren.
Borde ju gå att konstruera något liknade själv men har inte riktigt fått till den upphöjda brickan än. Rostfri plåt i rätt format och några klossar att vila den på borde ju funka. Allternativt kanske man kan såga till en plastskiva av de där billiga plastbrickorna på Ikea...
Anki V
Tack Katti.

Med lite gnuggande av geniknölarna så borde det gå att komma på en lösning.

Formarna som jag köpt har ca 5 cm höga kanter så det borde gå att fixa någon sorts insats att lägga mattan på. Jag har också några plexiglas "fönster" som skulle kunna offras, hmm wink.gif.

/Anki
Lady Hamilton
wink.gif Nu pratar vi om två olika saker.....

Underbevattnings bricka Willab

Självvattnande fönsterbricka Willab
Anki V
Är inte funktionen ungefär den samma (ursäkta en dumbom blink.gif ).

Dom där "plattorna" som ligger i brickan, är det inte vatten mellan och under dom?

Jag trodde att mattan skulle suga upp "lagom" mycket vatten så att den skulle hållas jämt fuktig men inte vara blöt.

Ligger den i botten på brickan och man vattnar så är väl risken stor att man dränker den.

Snälla, förklara hur det fungerar wub.gif

/Anki
Katti med torpet
CITAT (Anki V @ 06-01-2006, 16:12)
Är inte funktionen ungefär den samma (ursäkta en dumbom )
Dom där "plattorna" som ligger i brickan, är det inte vatten mellan och under dom?

Jag trodde att mattan skulle suga upp "lagom" mycket vatten så att den skulle hållas jämt fuktig men inte vara blöt.

Ligger den i botten på brickan och man vattnar så är väl risken stor att man dränker den.

Snälla, förklara hur det fungerar  wub.gif

/Anki

Jag håller med dig men det finns ju folk här som har betydligt mer erfarenhet än jag och säkert kan utveckla det hela.
Principen för underbevattningsmattan borde väl vara densamma i en självbevattningsbricka och underbevattningsbricka, förutom att självbevattningsbrickan tillåter lite slarv med vattningen. I mitt fall är jag beroende av lite extra vattenreservoar (självbevattning) eftersom jag ofta är bortrest flera dagar.
Finns det några nackdelar med att ha ett större vattenföråd under brickan?
Betty
Är inte funktionen ungefär den samma (ursäkta en dumbom  :blink: ).

Snälla, förklara hur det fungerar  :wub:

/Anki

Jag har några av Willabs underbevattningsbrickor med kapilärmatta till mina frösådder.
Man ställer krukorna direkt på den perforerade svarta plasten som ligger på kapilärmattan. Man ser rätt tydligt på min bild att det är ganska djupa spår i brickans botten (vattenreservoar).
Lady Hamilton
Är inte funktionen ungefär den samma (ursäkta en dumbom  :blink: ).

Snälla, förklara hur det fungerar  :wub:

/Anki

smile.gif Underbevattnings bricka
Består av en plastlåda som har "mönster" i botten (kanaler)
Mattan ligger direkt på botten med en svart"skyddsplast"ovanpå (för att förhindra rötterna från krukorna att växa in i mattan) den läggs kanske med ett litet uppvik uppmot kanterna. Bör hållas blöt, krukorna som ställs direkt på mattan och suger själva upp de vatten de behöver. I kanalerna ligger "vattenresovaren", den är inte stor utan man kanske behöber fylla på med några dagars mellanrum, beroende på temperatur o.s.v.

Självattnande bricka och för den delen "självvattnande Minikap 60" som också finns bl.a. på Willab
Består av en plastlåda som är en vattenbehållare med ett "ilägg" som man sedan harbevattningsmattan över, men i denna "hänger" mattan ner i själva vattenresovoaren och suger upp vatten så att mattan hela tiden är "lämpligt" blöt. Det enda man behöver hålla koll på är att det hela tiden finns vatten i resovoaren. Men man riskerar inte att plantorna blir "övervattnade" eftersom mattan bara suger upp den mängd som gör att mattan är jämnt fuktig.

Hoppas att det blev lättare nu att "se" skillnaden smile.gif
kerstin z5-6
jag använder aldrig underbevattning smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-01-2006, 17:53)
jag använder aldrig underbevattning smile.gif

laugh.gif Och jag anser mig inte "klara mig utan"!
kerstin z5-6
Det finns aldrig bara ett sätt smile.gif O det är ju tur smile.gif
Anki V
Tusen tack!! Nu är jag mycket klokare rolleyes.gif

Det jag tyckte såg ut som lösa klotsar i botten på underbevattningsbrickan ser man ju tydligt att det är kanaler på Bettys bild.

Nu blir det till att fundera.

Jag måste också ha en liten reservoar med vatten eftersom jag i bland tvingas vara borta från plantorna några dagar.

/Anki
AndreasBlomquist
Jag beställde underbevattningsbrickor, 63*110cm från Willab i helgen. Även ett Gro Warm minidrivhus för de plantor som vill ha lite undervärma vid groningen.
Lady Hamilton
CITAT (AndreasBlomquist @ 08-01-2006, 22:54)
Jag beställde underbevattningsbrickor, 63*110cm från Willab i helgen. Även ett Gro Warm minidrivhus för de plantor som vill ha lite undervärma vid groningen.

smile.gif Om du skulle upptäcka att du behöver flera "brickor" kan det finnas att köpa på Trädgårdsmässan i Älvsjö! Willab hade i allafall en monter där i fjol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon