Full version: haveread azalea
Sommartorparn
Nu har jag på två veckor lyckats haverera en vacker azalea. Den har tappat de flesta bladen, och blommorna har vissnat. Nu ser det ut som det kommer nya små gröna blad, men blomknopparna är torra. Finns det hopp om att den kan repa sig? Kan det bli nya blommor? Trodde inte att detta var en 'slit och släng' blomma. sad.gif
Anki V
Dom torra knopparna kan man inte göra något åt men Azalean går säkert att rädda. Så länge det finns liv finns det hopp smile.gif

Ställ ner hela krukan i vatten så jordklumpen blir ordentligt genomvattnad.

Låt den sedan rinna av ordentligt innan du ställer ner den i ytterkrukan eller på fatet. Låt jorden torka upp mellan doppen men aldrig torka ut helt. Småduttande med vatten är inte bra och den får inte heller stå med vatten kvar i ytterkrukan.

När det blir sommar så mår den jättebra av att få komma ut i rabatten.

/Anki
Sommartorparn
Låter som den kräver skötsel ungefär som orkidé. Stämmer det?
Anki V
Ja, jag har i alla fall lyckats hålla liv i en Azalea på så sätt i 4 år.

Att jag sätter ut den på sommaren var först för att jag inte "litar på" att någon annan tar hand om den när jag har semester.rolleyes.gif

Oftast så blommar den på hösten när jag tagit in den så den verkar må gott av det.

/Anki
Sommartorparn
Om jag nu lyckas hålla liv i den till sommaren, kommer den att kunna bli snygg innan dess? Just nu är den inte precis någon prydnad för rummet.....
Anki V
Börjar den bilda nya blad så får du väl ha den som "grön växt".

Det skulle säkert inte skada med lite extraljus nu när det är som mörkast.
Om du funderar på att plantera om den så tänk på att den är en liten "Roddesläkting" så den vill stå med rotklumpen ganska grunt.

Personligen så tycker jag att det är jättespännande att ta hand om "misskötta" växter och försöka att få fason på dom igen. wub.gif
Carex
Håller verkligen med om att det är roligt att få se misskötta plantor blomma upp igen! Låt bara inte din azalea torka upp för mycket igen, anledningen till bladfallet är högst sannolikt att den fått torka till för mycket. Jag är helt säker på att den kan bli snygg igen med rätt skötsel! Passa på att läsa lite extra om den nu, det finns trevliga artiklar här på odla, använd sökfunktionen på startsidan. Lycka till!
Sommartorparn
Uttorkning är trolig anledning, men hur är det med ljusbrist? Jag trodde mig a hört att A inte behöver mycket ljus och att man därför kan ha dom stående mitt inne i rummet. Kanske var det fel?

Visst är det kul om halvdöda växter får nytt liv. Men lägenheten ser inte särskilt prydlig ut med alla dessa havererade växter (A är inte den enda) De fåtal växter som verkligen ser bra ut kommer inte till sin rätt i detta sällskap.... wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Rumsazalea vill ha mycket ljus och nu under vintern när det är så mörkt måste man ha dem i ex. ett ljust fönster. Det är brännande sol de inte brukar gilla ex. när man ställer ut dem på sommaren men vid den här årstiden finns det ju inte någon brännande sol.

http://www.blomsterframjandet.se/Vaxtbeskr...560&Steg=BLOMMA
Sommartorparn
Tack för länken Åsa. Jag inser att detta blir svårt. Den vill ha mycket ljus men ingen värme underifrån. Har element under alla fönsterbänkar......
Anki V
Det är inte alls så svårt!

Har du ingen arbetsbänk med lysrör över?

Har du inte det kan du ställa A på något så den inte står direkt på fönsterbrädan. Låt den "komma upp" sig någon decimeter. Jag har sett att det ska finnas små "blompallar" man kan ha i fönstret, eller ställ den på en upp och nervänd burk. Göm det hela bakom en gardin tills den har fått blad igen.

Förresten mår både du, elräkningen och blommorna bara bra av att du sänker värmen på elementen lite laugh.gif

Är inte dom här åtgärderna genomförbara så tror jag att det skulle kunna fungera rätt hyggligt under en lågenergilampa också. Det blir inte optimalt men den kommer att överleva tills du kan sätta ut den.

Du kan läsa mer om Azaleor här:

Odla.nu

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon