Full version: Magnoliaförening?
Janne
Hej! Alla ni som gillar och beundrar magnoliabuskens skönhet( speciellt vid blomningen),känner ni till någon förening här i Sverige ( eller på närmare håll än i USA)som man kan söka medlemsskap i?Det vore spännande att t.ex komma i kontakt med någon av er med intresse för denna växt, kanske med utbyta av fröer, odlingstips,sortval o.s.v.Själv har jag mitt "sommarparadis" på Öland, där jag bl.a. sedan 15 år tillbaka ,huvudsakligen (medelst fröer )dragit upp rhododendron för närvarande ca 180 plantor( halva antalet blommande på försommaren).Men ....jag har endast 3 magnoliabuskar (magnolia soulangeana, M.Wadas Memory och M.Galaxy. Soulangeanan ca 25 år gammal blommar oftast överdådigt!De andra två är alltför unga för blom ännu. Finns någon med intresse för denna aktivitet?
m.v.h
Janne smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du har ju The Rhododendron, Camellia & Magnolia Group i england och det står att det är en förening för de som odlar i "UK and mainland Europe". Det är ju iallafall något närmre sverige än USA.

http://www.rhodogroup-rhs.org/membership.htm
BLÅKORN
Hej Janne
Det passar ju bra att du har Öland som odlingsställe.
Jag vill minnas att jag läste något om att en liten Magnolia sektion skulle kunna bildas inom Öland - Sydöstra Smålandskretsen inom STA.

Klicka här för länk till Öland......

En till länk

Ett tipps är att du kontaktar Thomas Nilsson, han har en hel del erfarenheter av Magnolior och Rhododendron, han vet säkert vilka fler som skulle vilja bilda en liten Magnola grupp.
Thomas Nilsson och några fler importerade M från USA på 80 talet.
Han har bla. en liten Magnolia skog vid sitt sommarställe (Nybro) och massor av Rhododendron.

Jag skulle själv vilja vara med om vi lyckas trumma ihop några fler entusiaster till en Magnolia grupp.

Själv har jag för närvarande 7 Magnolior och ca 35 Rhododendron.
M.Daybreak ymp från Vim Rutten
M. Wadas memory
M.Butterfly
M. Randy
M.tripetala
M.Sieboldi
M.Daybreak hybrid

Ölandshälsningar Thomas Wahlqvist.
MB1965
Jag har visserligen bara två Magnolior nu- två på ingång- men ett magnoliasällskap verkar som en intresant idé rolleyes.gif tongue.gif
Lotta i Gbg
Jag tror att Svenska rhododendronsällskapet numera vänder sig till Magnoliavänner också Sv Rhododendronsällskapet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon