Full version: skötsel av hyacint?
Marlene
Hej!

Jag är ny på forumet, har en fråga om hyacinter, har hört att man kan spara både hyacinter och amaryllis till nästa jul. Är det något särskilt att tänka på? Antar att man klipper av allt grönt när blomman blommat färdigt och förvarar lökarna mörkt.

Kan någon bekräfta, eller dementera detta? unsure.gif
Någon som sitter inne med fler tips?

//Marlene
Boxer
Kolla här smile.gif

Och du förresten...Väldigt välkommen hit! biggrin.gif
Marlene
Ok, tack Boxer. Men jag har inte tänkt att sätta de i trädgården, utan plantera om de i krukor till nästa säsong. Men det funkar väl likvärdigt.

Tack för välkommnandet smile.gif
Lady Hamilton
Att spara Amaryllisar och få dem att blomma om till nästa jul kan gå bra.
Men jag är tveksam till att spara hyacinterna.........det är betydligt mera omständigt att få dem att blomma till nästa jul. Och frågan är om det är värt allt besvär när de oftast är billiga att köpa in på hösten, dessutom är de "special prepparerade" när man köper dem

Förresten VÄLKOMMEN HIT! wub.gif
Marlene
Ok tack Hamilton. Du har rätt i att hyacinterna är billiga och att det kanske inte är värt besväret, men tänkte ändå att det kunde vara kul att testa.

Såg lite längre ner på tråden om tips på amaryllisar.

Verkar vara ett kul forum det här, känner mig välkommnad.

//Marlene
Lady Hamilton
CITAT (Marlene @ 03-01-2006, 22:11)
Verkar vara ett kul forum det här, känner mig välkommnad.

//Marlene

laugh.gif Det kan du ge dig på att det är! Här behandlas all världens problem o frågor, lagomt inlindat i växtlighet.
Alexander-VG-zon3
hej å välkommen smile.gif smile.gif
Carex
Välkommen. Amaryllisar behandlas utförligt i flera trådar här på forumet, leta lite!:) dessutom kan du söka artiklar i sökfunktionen på startsidan. Hyacinter är inte lönt att försöka driva till nästa år, däremot kan du sätta ut dem i rabatten när frosten är förbi så kan de belöna dig med blomning senare under sommaren och några år framåt, men räkna med att de försvinner efterhand, ungefär som förädlade tulpaner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon