Hej!
Jag har gjort iordning ett land, där jag tänker odla i skiftesbruk.
I vilken grupp passar jordgubbarna bäst?
Trivs dom extra bra tillsammans med något speciellt?
Kerstin i Malmö
29-04-2003, 07:24
Jordgubbarna ska du låta stå flera år på samma ställe, 4 - 5 år vill jag minnas dom klarar. Dom visar tydligt när det är dags att plantera om = du får dåligt med bär. Bäst är dom år 2 och 3!
Jag har aldrig haft något annat ihop med jordgubbar men just nu har mina tillfälligt planterade plantor växt in i hallonen... ja, ja, jag har tagit nya plantor och satt på "rätt" ställe så dom får väl stå kvar som reserv så får vi se om det blir något.
Kerstin
Ja, det blir nog att gräva upp ännu ett land. Det börjar bli fullt i grönsakslandet........
Jag visste inte att man kan ha kvar plantorna så länge, men det var skönt att höra.
Tack!
Kerstin i Malmö
30-04-2003, 11:57
Man kan ju alltid sätta som kantväxt i en rabatt om inte annat...
Dock då med reservation för att fåglarna kan ta bären! Min erfarenhet är att det gäller att täcka med nät eller fiberduk om man vill ha bären själv. Så fort dom börjar rodna så hittar fåglarna dem!
Kerstin
ett tips jag själv har tagit till vara på är att när det är dags o byta jordgubbsplantor så har jag plockat bort varannan planta och planterat för en säsong tagetes dit. tagetes förbättrar jordgubbskulturen för nästkommande jordgubbsplantering. PLUS att det lyser vackert gul-orange mellan jordgubbsplantorna. Fin samplantering!!/Ullagumman
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.