Annika i Korsholm, Finland
04-01-2006, 12:37
Både i våras och i höstas när jag grävde om i trädgårdskomposten, så hittade jag 4-5 cm långa 1cm tjocka vita larver i komposten. Eventuellt hade de lite brunt huvudet. De hade flera benpar. Några vid huvudet och flera vid magen och ev. ett par längst bak. Vad är det frågan om för maskar? Skadedjur eller blivande fjärillar eller något annat?
Åsa, mälardalen zon 2
04-01-2006, 12:39
Låter som någon slags skalbaggelarv, och de skalbaggelarver man hittar i komposten brukar vara helt ofarliga de lever på de förmultnande växtresterna de kommer inte att äta några växter i trädgården.
Piccante
22-01-2006, 13:30
En sådan stor larv är förmodligen en skalbagge. En av våra större skalbaggar Noshornsbaggen Oryctes nasicornis lever ofta i komposter och drivbänkar. Den gör ingen skada i trädgården utan är bara trevlig att se på (om man gillar skalbaggar förstås).
Hej!
I den gödselstack (häst och spån) som jag brukar hämta från så brukar dessa larver finnas. Mina växter frodas och mår gott. Larverna verkar leva rätt så djupt i stacken och är rätt så lätta att peta bort - fast de ser väldigt
äckliga ut!!
Hälsningar
asator
Sagosessa
07-02-2006, 08:33
Hittade också dessa gigantiska vita larver i gödselstacken (häst+spån).
Kunde konstatera att det rör sig om larver till Ollonborren.
Den äter i larvstadiet rötter, så den försöker jag undvika att få med i jordförbättringen.
Som fullvuxen skalbagge äter den bl.a. eklöv, och utrotades nästan förr i tiden för att den åstadkom mycket skada när den i stora svärmar satte i sig eklöv och andra trädkronors löv.
(reservation för faktauppgifter, jag skriver direkt från minnet ... och jag är inte säker på att jag minns alldeles rätt.)
Här i zon 4 har jag också gott om sådana larver i komposten, de kommer att bli guldbaggar, som inte gör någon skada på växter, fastän de gärna kryper in i blommor och äter nektar. Larven lever på multnande material, så komposten är en idealisk boplats i några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.