Katti med torpet
Hittade ett tips om hur man gör för att tillmötesgå växter som vill ha kalkfritt vatten, sk Jonbyte:
"Tillgår så att man på våren strör ut 5g järnsulfat på krukjorden, ev kan behandlingen behöva upprepas en gång på hösten."
Växten kan sedan vattnas med vanligt kranvatten, detta enligt boken Krukväxter av Runo Löwenmo. Antar att det skall inträffa något kemiskt hokus-pokus när det kalkrika vattnet sköljs genom järnsulfatet.

Finns ju några kemi-kunniga här på forumet, vad tror ni om det här?
Kan det funka och var tusan får man i så fall tag i järsulfat?
adrian
om man stoppar ned ännu mera jox i jorden eller vattnet så kanske det ena försvinner, men blir resten bättre, eller renare?

(dansa regndansen istället...) smile.gif tongue.gif
Sunesetter
Förmodligen så funkar det till viss del. Det som borde hända är att sulfatet bidrar till att kalket i vattnet fälls ut och på så sätt inte kan sugas upp av växten. Man använder bland annat järnsulfat för att skapa fällningar vid arsenik smittat vatten.

Jag tycker det låter en smula omständigt att hålla på med detta men om du vill så finns järnsulfat att köpa på apoteket.

Själv så ställer jag ut ett par hinkar som får samla regnvatten. Funkar perfekt...

Lycka till!
niklaswik
Smält snö, går det lika bra eller är det mer "skit" det än i regnvatten? smile.gif
(Vet inte riktigt varför jag har fått för mig det)
Alexander-VG-zon3
jag tar snö det är lika dant som vatten men ta det då där det inte blvigt skitigt smile.gif smile.gif
Inga från Närke
Avfrostningsvattnet från kylskåpet, även bra till ångstrykjärnet.
Lady Hamilton
Alla ni som har KONDENS TUMMLARE kan använda vattnet från den smile.gif

Det går även bra till bilbatterier o ångstrykjärn
kerstin z5-6
snö -men jag har naturligt kalkfattigt brunnsvatten ..
foolishRice
Jag samlar snö medan jag kan...
Det är lite omständigt eftersom hälften av det man insamlat i själva verket är luft. Dessutom ska snön smälta och alltid får man med lite skräp som man får sila bort om det är klart vatten man är ute efter...

I vissa fal köper jag naturellt vatten från ica. (Bor i Uppsala och har MASSOR av kalk i vattnet.) Det har även hänt att jag har behandlat kranvatten med soda (NaCO3) för att få en fällning av kalciumkarbonat som jag därefter kunnat sila bort (man får därmet ett jonbyte - natriumjonen bidrar inte till nån hårdhet och får gärna finnas istället för kalciumjonen).

I fråga om järnsulfat så är det troligen kalciumsulfat som bildas (mycket mer svårlösligt än järnsulfat), dessutom vill man ju gärna ha lite järn i vattnet till växterna.

(I arsenikfallet tror jag att det är järnarsenid som bildas (olösligt i vatten). )

smile.gif
Katti med torpet
CITAT (foolishRice @ 14-01-2006, 00:41)
I fråga om järnsulfat så är det troligen kalciumsulfat som bildas (mycket mer svårlösligt än järnsulfat), dessutom vill man ju gärna ha lite järn i vattnet till växterna.

smile.gif

Ähum, skall jag tolka det som att det är bra att tillföra järnsulfat? Var visst för länge sedan jag läste kemi märker jag.
Jag förstår principen att kalciumet omvandlas till kalciumsulfat när det möter järnsulfatet och tolkar dig som att det är helt ok för växterna?
Vad som händer med järnet och om det var bra eller dåligt fattade jag dock inte riktigt... blink.gif
Antar att det är rätt angeläget att byta jord regelbundet för om det funkar som flockningsmedel borde det innebära att jorden anrikas på "flockat" kalk som inte är vattenlöslig. Finns det någon miljöfara i det, det är ju inga mänger det handlar om precis.

Visst finns det många andra sätt men det fiffiga med det här tyckte jag var att man slapp skaffa specialvatten (oavsett hur man nu gör det, snö eller ICA) och slapp springa runt med två olika vattenkannor till olika växter.
Att istället, en eller två gånger om året, strössla på lite jox på den eller de plantor som är kalkskyende och sen kunna vattna alla plantor med samma vatten utan att fundera mer verkar ju himla smidigt.
Visst när jag flyttar ut till torpet och får riktiga regntunnor kommer jag givetvis att använda regnvatten så långt det räcker men det är då det.
foolishRice
Visst anrikar du jorden på kalksulfat... men det är ingen fara med det. smile.gif

Om du har mycket kalk i vattnet och verkligen vill ha kalkskyende växter så kan det vara idé att strö järnsulfat över jorden och vattna. Om du inte vill ha en fällning som anrikas i jorden borde du kunna blanda järnsulfaten i vattnet och filtrera bort fällningen med ett kaffefilter...

Det är snarare en fråga om det är värt mödan och extrakostnaden. rolleyes.gif

Det är mycket möjligt att resultatet blir väldigt bra, men det kan också bli ett omärkbart resultat - men man vet ju aldrig förän man har provat... unsure.gif

Vad är det för växter som du är rädd om?
... och hur hårt är vattnet där du bor/vattnar?

Regnavatten kan det vara idé att vara försiktig med, om man använder flytande göödning. Det är lätt att man förskjuter pH-värdet åt det sura hållet och då får man en situation där det är knepigt för många växter att ta upp näringsämnena. Men normala spädningar brukar vara ok. (Annars är en bra lösning att blanda i en del hårdare kranvatten för att ge bevattningsvattnet en högre buffertkapacitet.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon