CITAT (foolishRice @ 14-01-2006, 00:41)
I fråga om järnsulfat så är det troligen kalciumsulfat som bildas (mycket mer svårlösligt än järnsulfat), dessutom vill man ju gärna ha lite järn i vattnet till växterna.

Ähum, skall jag tolka det som att det är bra att tillföra järnsulfat? Var visst för länge sedan jag läste kemi märker jag.
Jag förstår principen att kalciumet omvandlas till kalciumsulfat när det möter järnsulfatet och tolkar dig som att det är helt ok för växterna?
Vad som händer med järnet och om det var bra eller dåligt fattade jag dock inte riktigt...
Antar att det är rätt angeläget att byta jord regelbundet för om det funkar som flockningsmedel borde det innebära att jorden anrikas på "flockat" kalk som inte är vattenlöslig. Finns det någon miljöfara i det, det är ju inga mänger det handlar om precis.
Visst finns det många andra sätt men det fiffiga med det här tyckte jag var att man slapp skaffa specialvatten (oavsett hur man nu gör det, snö eller ICA) och slapp springa runt med två olika vattenkannor till olika växter.
Att istället, en eller två gånger om året, strössla på lite jox på den eller de plantor som är kalkskyende och sen kunna vattna alla plantor med samma vatten utan att fundera mer verkar ju himla smidigt.
Visst när jag flyttar ut till torpet och får riktiga regntunnor kommer jag givetvis att använda regnvatten så långt det räcker men det är då det.