Full version: Morrhår
karjo
Hej!

Min katt Sigge har några morrhår som är trasiga och som gått av. Visst växer de väl ut igen?!?!?? unsure.gif unsure.gif
kristerh
ja det gör de, de verkar bytas ut lite då och då.
krister
karjo
Tack för svar! Skönt att du säger så, jag trodde nästan det själv oxå! smile.gif
Castea
Fick mig att tänka på min barndoms vovve (boxer) som luktade på ett spännande brinnande tomtebloss som valp. Morrhåren växte ut, ja. Men hårsäckarna måste ha skadats för sedan hade hon för alltid grått skägg. unsure.gif wub.gif
andersen
Morrhår och ärtor, är vad jag kommer att tänka på.
kristerh
CITAT (andersen @ 04-01-2006, 16:02)

Den får man med dagens expressen.
krister
Sollan
CITAT (kristerh @ 04-01-2006, 16:30)

krister

Huh...?
Whiskuchi
Jadå, som allt annat hår växer morrhåren ut igen. Jag hittar ofta morrhår på golvet, de fälls också smile.gif
Zazu
CITAT (Sollan @ 04-01-2006, 17:52)

krister

Huh...?

en film med gösta ekman, lena nyman och margaretha krook.

mvh zazu
Sollan
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 18:40)

krister

Huh...?

mvh zazu

Jo -det vet jag men Expressen?
Kathy
En del kattmammor biter av morrhåren på sina ungar.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Sollan @ 04-01-2006, 18:50)
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 18:40)

krister

Huh...?

mvh zazu

Jo -det vet jag men Expressen?

Man får en DVD-skiva med filmen Morrhår och ärtor ifall man köper expressen idag
Sollan
TACK!
karjo
CITAT (Scrollan @ 04-01-2006, 19:33)

Jaså!? Varför det? Det kan ju ha varit så att hon gjorde det... Jag misstänkte att det var hans syskon som busat hårt med honom...
yenny
CITAT (karjo @ 05-01-2006, 09:38)

Jaså!? Varför det? Det kan ju ha varit så att hon gjorde det... Jag misstänkte att det var hans syskon som busat hårt med honom...

jag tror dom gör det för att de störs av dom när de diar (kittlar/sticker på magen)
karjo
OK... så kan det nog vara.

Men de kommer väl som sagt snart ut igen, bara att vänta! smile.gif wub.gif
Kathy
CITAT (yenny @ 05-01-2006, 10:19)
jag tror dom gör det för att de störs av dom när de diar (kittlar/sticker på magen)

Ja, så kan det säkert också vara. smile.gif

Jag har hört att det kan bero på att mamman tycker att ungarna är för bråkiga och vill lugna ner dem.
Utan morrhår kan jag tänka mig att de blir lugnare.
karjo
CITAT (Scrollan @ 05-01-2006, 10:51)
CITAT (yenny @ 05-01-2006, 10:19)

Ja, så kan det säkert också vara. smile.gif

Jag har hört att det kan bero på att mamman tycker att ungarna är för bråkiga och vill lugna ner dem.
Utan morrhår kan jag tänka mig att de blir lugnare.

Kan hända, men så är inte fallet med Sigge! Här är det full fart, med eller utan morrhår spelar nog ingen roll... laugh.gif
Whiskuchi
CITAT (karjo @ 05-01-2006, 09:38)

Det händer också att dominanta katter biter av morrhåren på de underlägsna. Vet inte varför.
Latmask
Det jag har hört är att katten har sitt balanssinne och sitt lokalsinne till stor del i morrhåren. Kattmamman biter av dem för att de inte ska villa bort sig från henne utan hållas i närheten.

Länge sen jag hörde det och har inte en aning om huruvida det stämmer.
karjo
OK, det kan ju oxå vara en teori... Svårt att veta vad som är rätt. smile.gif
Nutten
Kattmamman biter av morrhåren på de ungar som är lite för stökiga och som hon vill ska hålla sig nära henne. Med korta morrhår brukar katten vanligtvis inte ströva iväg så långt eftersom det är lite sämre med orienteringsförmågan. Det sitter mängder med nervceller i morrhåren som bl a utnyttjas för att känna av omgivningen.
När Helios flyttade in hos mig så hade han inte många långa morrhår minsann. Mamman hade bitit av de flesta, men så var han också en riktig buse (och är fortfarande)!

Vuxna katter kan bita av morrhåren på nytillkomna katter (både små och stora), men då är det ofta lite av ett dominansbeteende inblandat.

karjo - balanssinnet sitter i innerörat och har ingenting med morrhåren att göra. Morrhåren är en form av känselhår och används just för att känna av omgivningen. Fler känselhår har du i ögonbrynen och på baksidan av frambenen.
karjo
OK, tack för svar! smile.gif

Jag tycker för övrigt att de redan vuxit ut mycket!
kristerh
CITAT (Nutten @ 09-01-2006, 22:45)
Morrhåren är en form av känselhår och används just för att känna av omgivningen. Fler känselhår har du i ögonbrynen och på baksidan av frambenen.

Jag har hört att morrhåren är lika breda som katten är bred, och det hjälper katten bla att undersöka om den kan tränga sig in i håligheter mm
tar morrhåren emot så går den inte in.
om det stämmer eller inte vet jag inte men det kan ligga nåt i det.
krister
Nutten
CITAT (kristerh @ 10-01-2006, 10:52)
CITAT (Nutten @ 09-01-2006, 22:45)
Morrhåren är en form av känselhår och används just för att känna av omgivningen. Fler känselhår har du i ögonbrynen och på baksidan av frambenen.

Jag har hört att morrhåren är lika breda som katten är bred, och det hjälper katten bla att undersöka om den kan tränga sig in i håligheter mm
tar morrhåren emot så går den inte in.
om det stämmer eller inte vet jag inte men det kan ligga nåt i det.
krister

Det är nog bara delvis sant. Att de känner av med morrhåren stämmer ju, men att morrhåren är lika långa som katten är bred stämmer mindre bra. Det är väldigt individuellt hur långa morrhåren är. Mina katter har åtminstone längre morrhår än vad de är breda och så vet jag en katt vars morrhår är ofantligt långa och den katten är inte vidare bred.

För en katt i normal form (ej överviktig) så brukar det vara så att om huvudet kommer igenom en öppning så kan resten av kroppen också komma igenom. Å morrhåren är ofta längre än vad huvudet är brett. Åtminstone på de katter jag har träffat. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon