Full version: Fröerna
Jeanette/västra götaland
Sitter nu här med massor av fröer, både köpta, egenplockade och bytta. smile.gif

Undrar hur jag skall få ordning på det hela. Som det är nu ligger allt i gamla glasslådor, huller om buller.
Jag vet knappt vilken sort som vad. Vilka som är perenner, ettåringar, så ute på sommaren eller inne i januari.

Hur gör ni?
Är jättetacksam för alla förslag, bra som dåliga. laugh.gif

//Jeanette
kerstin z5-6
Numer har jag koll i och med namnet -men i början skrev jag detta samtidigt som jag stoppade fröna i påsen + namn -om de var egenplock -på köpta frö finns ju redan såråd
(om än inte alltid adekvata:) )
Lady Hamilton
laugh.gif Jag använder mig av pärm med fotofickor till fröpåsarna, kollegieblock att skriva i, bladen sparar jag sedan i pärmen år från år. Där har jag antecknat så tid , när de grodde, när jag skolade o hur jag tycker att det gått, tips o funderingar
Bitta98
Hade mina fröer i glassbyttor också men tröttnade på att inte ha koll på vad jag hade. Jag har köpt plastfickor som man har till foto album, finns fickor där man stoppar i fotot uppifrån och istället för foto stoppar jag n fröpåsar. Satt in dessa i en pärm, funkar jättebra och man har en bra översikt över vad man har.
Mvh Bitta
Zazu
jag har ingen kolla alls på mina fröer, jag vet på ett ungefär vad jag har, men annars ligger det fröpåsar i halva huset laugh.gif
Jeanette/västra götaland
Jättebra tips allihopa, tack så mycket för dem.

En fråga till.
Har ni dem i bostavsordning eller hur gör ni med det? Kanske ettårignar i en avdelning o tex perenner i en?

//Jeanette
pisanggoreng
Jag har tre glasslådor:

1. annueller
2. perenner
3. ätbart

I burk nr. 2 trängs också några krukväxtfrön...

smile.gif
Bitta98
Jag har fröerna sorterade efter såtid.
Mvh bitta
Maggan H
Jag viker egna små påsar av smörgåsmellanlägg, dessa ställer jag sen i gamla diskett-lådor som inte används längre. Men namnet i bokstavsordning.
Funkar bra för mig. smile.gif
Susanna
Jag har också ett fotoalbum där jag stoppar in fröpåsar istället för kort. Sorterar dem efter typ: kålväxter, pumpor, morötter etc (jag odlar nästan bara grönsaker tongue.gif )
bikiv
CITAT (Jeanette/västra götaland @ 04-01-2006, 15:31)
Sitter nu här med massor av fröer, både köpta, egenplockade och bytta. smile.gif

Undrar hur jag skall få ordning på det hela. Som det är nu ligger allt i gamla glasslådor, huller om buller.
Jag vet knappt vilken sort som vad. Vilka som är perenner, ettåringar, så ute på sommaren eller inne i januari.

Hur gör ni?
Är jättetacksam för alla förslag, bra som dåliga. laugh.gif

//Jeanette

Ja, så här har jag tänkt:
Fröalbum
Eva 33c
Jag gör som flera av er andra, sätter fotofickor i pärmar och fröpåsarna där. Jag har två pärmar, en för perenner och en för ettåriga blommor och grönsaker.
Sedan har jag gjort en databas i Access där jag för in alla sorter, när och var de köptes och så-anvisningar mm. En snabbkoll i den säger att jag för närvarande har 201 olika sorters fröer (Fast alla kommer jag förstås inte att så.) rolleyes.gif Totalt innehåller den 757 olika växter, det inkluderar då allt jag har haft och en del jag vill skaffa. Med en databas är det lätt att sortera fröerna i olika kategorier. I pärmarna kan de sen sitta i boksatvsordning tex.
Jag har en databas för mina växter i trädgården också. Jag tror jag gillar listor... smile.gif rolleyes.gif
Lena
Jag orkar inte ödsla så stor tid till att hantera fröerna, har bara en låda med fack där de är placerade. perener, ettåriga och grönsaker , de är placerade efter vilken tid de ska sås, de tidiga först och de sena sist, ska nu i helgen börja så de första perennerna.

Lena zon 4
solkatten
Jag har mina i Tupperware- burkar som man egentligen ska ha i kylen med grönsaker för det är två ventiler på gaveln.
Jag har mest grönsaksfrön men tänkt sortera efter såtid.
Lars-Olof Arvids
Här var det gott om bra tips. Sortera fröna i pärmar borde man ju verkligen göra, men ännu har jag inte lämnat "glassbyttestadiet".

Olle
Lady Hamilton
Inte kan det väll bara vara jag som för anteckningar år för år? ohmy.gif
Har ni så bra minne att ni kommer i håg allting?

Jag skriver förhand i kollegieblock tycker det funkar bäst för mig, sedan sparar jag dem årsvis i en pärm med register
Eva 33c
Jo jag skriver också upp! Framför allt NÄR jag sådde, ifall jag senare tycker att det blev för tidigt eller sent. Och om fröna gror dåligt eller inte alls (så jag minns vad jag kan slänga) de här uppgifterna skriver jag in i databasen, det är jag som gillar listor... smile.gif
Sen brukar jag skriva någon form av träsgårdsdagbok också. I ett kollegieblock. Tyvärr brukar det bara bli första delen av säsongen som blir dokumenterad eftersom jag tröttnar sedan. Vilket jag ångrar året efter. sad.gif
Men i år då ska det bli bättre... rolleyes.gif
Lady Hamilton
tongue.gif Bra! Då är vi två, jag skriver som du+ lite till (när de grodde, skolning m.m.) Men jag är inte så kompis med datorn men jag förstår att den kan vara ett bra hjälpmedel
kerstin z5-6
Ja viss koll har jag på datorn, sort grosätt grotid osv i o med pysslet med sålistan på Aot -men jag hinner inte med mina egna ... o fröpåsarna -i dem är fröna inte lång stund...
Jag har fullt opp med att skola ut o sköta småplantor jag smile.gif
Jag beundrar er som är så ordentliga laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jodå, nog skriver jag upp allt vad jag frösår, när, hur, när det gror + annan viktig information. För ifall jag misslyckas med en frösort testar jag ingen, och igen tills det lyckas och då är det ju bra att kunna gå tillbaka och läsa hur man gjorde, de gånger man misslyckades, så att man inte gör samma misstag igen tongue.gif / Helen
Lady Hamilton
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-01-2006, 23:37)
Jodå, nog skriver jag upp allt vad jag frösår, när, hur, när det gror + annan viktig information. För ifall jag misslyckas med en frösort testar jag ingen, och igen tills det lyckas och då är det ju bra att kunna gå tillbaka och läsa hur man gjorde, de gånger man misslyckades, så att man inte gör samma misstag igen tongue.gif / Helen

smile.gif Det är precis så jag gör och av samma anledning. Men har jag misslyckats några gånger så tror jag nog att jag "ger upp" eller låter min kompis pröva. För vi sår vissa sorter tillsammans o delar på plantorna.
ejjan
Jag vill oxå ha pärmar och snyggt.
Har dock fått för mig att fröer bäst förvaras i kylskåp och där får jag inte in nån fotopärm biggrin.gif .
Vad tycker ni om det, nån erfarenhet?
Eva 33c
Jo de ska helst ha svalt har jag läst men kanske inte precis kylskåpskallt är nödvändigt. De bevarar sin grobarhet längre i lite kyla har jag förstått.
Mina pärmar står i en ganska kall garderob och jag har många gamla frön som fortfarande gror snällt. Tex basilikan jag sådde förra året har jag haft sedan 1998! biggrin.gif
Lady Hamilton
smile.gif Och jag har min pärm med fröer i min "vinterträdgård" och där är det 12-15* just nu. Tycker att det är bra att ha "allt" som har med planering-sådd- plantering- förökning- växter på samma ställe
lissa
Jag har en låda som egentligen är till för att förvara skruvar o.dyl. Lägger fröerna i ett pappers kuvert eller i folie med en etikett på innehållet.. Sen har jag ett block där jag försöker notera när och var jag har sått den och den. Jag har just börjat använda en penna man kan skriva på cd-skivor och med den skriver jag på krukan växtens namn. Det är förmodligen den bästa investering jag har gjort på länge.
Elisabeth P
Skulle gärna vilja skapa fint fröalbum, men har inte kommit så långt ännu.

Bikiv - Hur gör man fröpåsar? Tänkte att du kanske har något mönster eller så.

Lisa
bikiv
CITAT (Lisa:) @ 19-01-2006, 19:46)
Skulle gärna vilja skapa fint fröalbum, men har inte kommit så långt ännu.

Bikiv - Hur gör man fröpåsar? Tänkte att du kanske har något mönster eller så.

Lisa

Jo, jag har ett mönster... mejlar det till dig!
Österläge
CITAT (Eva 33c @ 05-01-2006, 17:57) *
Jo jag skriver också upp! Framför allt NÄR jag sådde, ifall jag senare tycker att det blev för tidigt eller sent. Och om fröna gror dåligt eller inte alls (så jag minns vad jag kan slänga) de här uppgifterna skriver jag in i databasen, det är jag som gillar listor... smile.gif
Sen brukar jag skriva någon form av träsgårdsdagbok också. I ett kollegieblock. Tyvärr brukar det bara bli första delen av säsongen som blir dokumenterad eftersom jag tröttnar sedan. Vilket jag ångrar året efter. sad.gif
Men i år då ska det bli bättre... rolleyes.gif

Precis sån är jag oxå!! Förra året började jag jätteambitiöst med datum för sådder, när de kom upp mm, men det höll bara halva året... de sista månaderna har jag skrivit snabba punkter som jag tänkte gå igenom o skriva mer om sen - lycka till, nu har jag ju glömt alltihop!! sad.gif Men i år ska jag föröska vara duktigare!! blush.gif
skogstroll
vad ordningsamma ni är! jag plockade frön i somras/höstas och lade dessa i kaffefilter som jag häftade igen och skrev namn på, sen åker allt ner i min mystiska frölåda giggle.gif
kerstin z5-6
Precis -men det gör jag i exel -fröpåsen kastar jag .
HelenN
Jag lägger fröerna i såna här zip påsar & skriver namnet på,
http://images.tradera.com/773/56913773_1.jpg.

Men jag ska sätta in alla påsarna i plastficksalbum när tillfälle kommer.
sqrulan
En fröpärm vore inte dumt att ha.Här är det glasslådor också som gäller och på varje låda skriver

jag när dom ska sås.tex "sås i mars" eller "så,om ej gror så ställ ut" eller "så tidigt gror långsamt"o.s.v..

I år ska jag vara mer noga att skriva upp såtid,grotid och andra bra att veta grejer,då kanske jag inte behöver terrorisera
er och fråga om allt nästa vår. shy.gif
Krolliljan
Jag har fröerna i skokartong. Jag skriver i locket ( i nummerordning) vad jag har.
Jag skriver i en almanacka vad jag sår och hur det går men slarvar.
I år ska jag skriva mycket mer. yes.gif
g.gif Det är roligare att läsa vad man skrivit än att skriva ner det, tycvker jag.
*Humlan*
Jag skriver upp allt i en bok, "min lilla svarta" som jag kallar den! Andra har klänningar, jag har en bok med datum i! giggle.gif Där skriver jag kort upp vad jag gör och framför allt NÄR jag gör det tillsammans med lite funderingar, under hösten går jag igenom allt jag skrivet upp och gör en kort utvärdering, speciellt på anuellerna. Jag är inne på min andra bok och det är rikigt roligt att titta tillbaka i den förra!
Fröna har jag i två plastburkar, en för perenner och en anueller tillsammans med de få grönsaksfrö jag äger. Lätt och bra, de jag sått, om jag har frö över sätter jag längst bak i lådan så att säga.
Fenja
Jag har en stor, bred överbliven diskettlåda, med många flyttbara fack där jag lagt i kuvert, ett för varje bokstav (fler behövs till vissa) och däri lägger jag sedan fröerna, märkta med namn, datum och andra väsentligheter. Jag har "göra nu-, startifiera-, lägg i blöt- och så vidare fack" dit jag sorterar fram allteftersom det ska sås och så.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
CITAT (sqrulan @ 25-01-2008, 16:15) *
En fröpärm vore inte dumt att ha.Här är det glasslådor också som gäller och på varje låda skriver

jag när dom ska sås.tex "sås i mars" eller "så,om ej gror så ställ ut" eller "så tidigt gror långsamt"o.s.v..

I år ska jag vara mer noga att skriva upp såtid,grotid och andra bra att veta grejer,då kanske jag inte behöver terrorisera
er och fråga om allt nästa vår. shy.gif

tror jag inte ett dugg på -varken jag eller du ska väl så samma sorter nästa år igen -men du ska svara på allt du vet däremot -smile.gif
rosita
Vilka bra tips med fröpärm! thanks.gif
Jag har ritat upp mitt trädgårdsland i excell och där ritar jag in 4-årig växtföljd, så jag kommer ihåg hur jag ska ha bäddarna varje säsong. Där för jag också lite anteckningar. Nu ska jag äntligen få ordning på fröpåsarna också!
Maria_z5
Hej!

Jag har ett himla bra excelprogram och det var så prydligt och fint men om springer man som en vinthund mellan arbete, familj, hem och odlingar så man knappt hinner kolla mejlen då fungerar det inte att fylla i alla fina små kolumner i excel heller. thumbdown.gif

Nu i år ska jag prova pärm och fickor med små lappar i för varje frö. Sådd, grodd, antal och allt annat vad det nu var.

Om inte det fungerar, ja det finns ju glassbyttor och alla möjliga andra varianter så får jag ta fram mitt efterlängtade excelark när jag är pensionär och barnen har flyttat hemifrån. giggle.gif

/Maria
Lady Hamilton
Jag har som sagt var en pärm , i den har jag plastfickor där jag placerar årets sådda fröer (alltså påsarna med ev. överblivna frön) Sedan antecknar jag i ett kollegieblock jag skriver ALLT När sedan säsongen är över stoppar jag in papperen från i år bakom en flik med år. Och de tomma fröpåsarna lägger jag i hop i en hög med gummiband runt och lägger dem i samma kartong som jag förvarar mina "märkpinnar" På så vis kan jag kolla "bakåt" i tiden vad/när/hur jag sått Och får jag en fråga om någon växt som jag testat delger jag mina erfareheter
Solstorm
Här är det glasslådor som gäller. Pärm låter jättebra men tror att det blir krångligare för mig. Jag "möblerar" om dem rätt ofta. Håller isär ettåringar, perenner och grönsaker. Men på våren gör jag buntar av dem utifrån såtid. Sedan blir det buntar med redan sådda, fast buntar som jag redan sått och som jag ska så mer av, och buntar med.....
Många buntar blir det.

CITAT
Tex basilikan jag sådde förra året har jag haft sedan 1998!

Läskigt inlägg. Jag som bestämt mig för att rensa ut och slänga massa gamla fröer för man kan ju inte spara på allt. angry.gif Nu blir det väl att jag sparar i alla fall.
Piccante
Jag har tre plastaskar typ "glassburk" med prydnadsväxter, kryddor/ grönsaker och chili/ tomater. Sen har jag avdelningen övrigt, där det råder organiserat kaos. Frö jag har samlat in själv i påsar, kaffefilter och burkar med allt ifrån ingen till minimala anteckningar om art, sort och år. Där finns allt från egna vildpollinerade växter till frö jag har samlat i naturen. Sen finns det en liten hög med påsar/ burkar med vet-inte-vad-fröer?. Sånt som "råkat" innocent.gif falla ned i min ficka i någon botanisk trädgård eller helt enkelt har ramlat ut ur någon annan påse och legat löst i botten på asken.
Lena i Vallentuna
Vilka bra tips. Nu måste jag ju börja organisera innan det blir för mycket av fröer här hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon