Full version: "Buskig" hibiskus
Sollan
Jag toppade en hibiskus i höstas för att den skulle grena sig och bli fin.
Pytt! Den har grenat sig -en gren! huh.gif
Så nu har jag en hibiskus med en stam som är avklippt och med en sidogren som sticker ut på snedden. Den ser märklig ut milt sagt...
Vad fasen gör jag nu då? Toppar den på nytt under det gamla toppningsstället och hoppas på bättre resultat?
Någon som har ett förslag?
wolkenkrabber
toppa den till våren efter/i och med omplantering, det är ju på våren dem växer som mest.
Sollan
Åkej. Men han har ju växt efter toppningen. Tyvärr bara en gren... unsure.gif
wolkenkrabber
så klipp tillbaka grenen till önskad längd?
Tittiluringen
Hejsan!

Har exakt samma problem på några av mina oxå.... men ditt eget förslag om att toppa om den och hoppas på bättre förgrening tycker jag låter som ett bra tips. och sätt den grenen du tar bort som skott.

Lycka till!
Titti
Åsa, mälardalen zon 2
En hibiskus blir sällan sådär kompakt och buskig som de är i handeln, de är ju ganska hårt besprutade med retarderingsmedel, ett rangligare och mer utsträckt växtsätt är mer naturligt. (+ Ska man toppa och få grenarna att dela sig i flera, är hösten sämsta tiden , färgerna på ljuset styr även det här med förgreningen och det är fel sammansättning i färgerna på hösten-vintern).
Sollan
Fanken åxå....
Börjar misstänka varför jag aldrig lyckas med hibiskusar.... blink.gif
Bessie
Om man är beredd på att riskera lite av blomprakten kan man toppa grenarna när tillväxten väl kommit i gång och man har fått så där sex till sju nya blad. Tar du av toppen då borde grenbildningen stimuleras, enligt teorin åtminstone. Min genomlever sin andra vinter så jag har inte hunnit experimentera, men jag tänkte försöka med ett par grenar under sommaren.
Pia mitt i Skåne
Ställ in hela krukan i en plastpåse. Lite extra fuktigt och varmt driver på blad- och skottbildningen...
Emser
Jag tog och kapade min hibiskus hemma (iof för 2 år sedan..) sedan stack jag mer två kraftiga pinnar invid stammen sedan band jag upp de spretande kvistarna, mha pinnarna (för att inte skada stammen), till önskad vinkel - sedan lät jag den vara! Nu är den precis så buskig som jag vill ha den!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon