|
CurlySue
04-01-2006, 18:41
hej, på http://www.hundklader.gustafsson.stkan man beställa flera olika mönster till hund(katt)kläder samt bärväska till mycket bra priser.
varför inte välja en katt eller hund med päls?
och med ben?
CITAT (Saiai @ 05-01-2006, 19:59) varför inte välja en katt eller hund med päls? ? Men....chihuahuan har ju både päls och ben.
Det är jättefint, men tyvärr är det ju den här typen av "kultur" som skapar ett småhunds-mode som i sin tur uppmuntrar den gräsliga hanteringen med hundsmuggling där små valpar vanvårdas å det gräsligaste Hundar har päls, och räcker den inte till för vinterkylan så tycker jag det är på sin plats med ett täcke eller liknande. Men det är ju inte det primära på den här sidan. Ett glansigt guldtäcke för 295 spänn har inget att göra med omtanke om hunden. Det är bara mänsklig fåfänga
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2006, 06:31) Det är jättefint, men tyvärr är det ju den här typen av "kultur" som skapar ett småhunds-mode som i sin tur uppmuntrar den gräsliga hanteringen med hundsmuggling där små valpar vanvårdas å det gräsligaste  Ska jag vara ärlig, så tror jag mer på att Paris Hilton & co är de som "skapar" kulturen där små hundar är mer accessoarer än hundar.
zaaritha
07-01-2006, 22:34
Men; det är ju totalt idiotiskt! Att ta hand om djur--är väl inte att ha dem som statussymbol?
grycken
08-01-2006, 09:40
Såg ni programmet Ett japanskt hundliv igår kväll i SVT1? Jag har bott i Japan i flera omgångar så jag är inte ett dugg förvånad, men jag tycker ändå att det var ett väldigt obehagligt program. Vigselceremonier mellan två hundar, särskilda maträtter för hundar, skönhetsvård för både matte och hund etc etc. Barnsurrogat. Usch!! Ändå kunde jag inte låta bli att titta...
CITAT (Scrollan @ 06-01-2006, 10:57) CITAT (AnitaGg @ 06-01-2006, 06:31) Det är jättefint, men tyvärr är det ju den här typen av "kultur" som skapar ett småhunds-mode som i sin tur uppmuntrar den gräsliga hanteringen med hundsmuggling där små valpar vanvårdas å det gräsligaste :( Ska jag vara ärlig, så tror jag mer på att Paris Hilton & co är de som "skapar" kulturen där små hundar är mer accessoarer än hundar. Många bäckar små .... Det är nog inte en enskild orsak till varför det har blivit som det har blivit. Paris Hilton drar sitt strå till stacken och sen håller man "kulturen" levande med att sälja sånt här trams. Ibland undar jag om det är en ersättning för Barbie, och att man kanske känner att man blivit för gammal för att leka med Barbiedockor? Något genuint hundintresse handlar det inte om i alla fall.
CITAT (AnitaGg @ 08-01-2006, 10:46) Många bäckar små .... Det är nog inte en enskild orsak till varför det har blivit som det har blivit. Paris Hilton drar sitt strå till stacken och sen håller man "kulturen" levande med att sälja sånt här trams.
Ibland undar jag om det är en ersättning för Barbie, och att man kanske känner att man blivit för gammal för att leka med Barbiedockor? Något genuint hundintresse handlar det inte om i alla fall. Exakt.
CITAT (grycken @ 08-01-2006, 09:40) Såg ni programmet Ett japanskt hundliv igår kväll i SVT1? Ja, det enda vettiga i programmet jag såg var bassängen där de tränade överviktiga hundar i simning. I programmet "Veterinärerna" visade de bassängträning, i en liknande bassäng, för en schäfer som hade höftledsopererat sig.
Fast ibland måste man hjälpa de små liven så att de inte fryser.. Mina bästa vänners setter börjar bli till åren och har lite problem med lederna, så han har ett HUNDTÄCKE när det är minusgrader ute.
På samma sätt brukade jag, för när jag red, lägga ett HÄSTTÄCKE på hästarna när det var väldigt kallt.
Men detta har ju ingenting med hundkläder (luvtröjor mm.) som en del kränger på sina jyckar.
Åsa, mälardalen zon 2
08-01-2006, 12:04
Såg inte det japanska hundprgrammet men jag såg programmet bortskämda husdjur för några dagar sedan (tror det var 4:an eller femman som sände den). Tokiga rika människor som gick till designer för att få matchande klädsel (mattes klänning 1500pund, hundens lilla tygbit gick på 2000pund) mm. Även i det programmet fanns det en överviktig mops som gick på simträning (i övrigt fick man se hundens husse konstant bärande på hunden, fattar dessa människor inte att hundar har ben som de kan gå med + beställa in en rejäl portion med korv och bacon till hunden på en uteservering)
CITAT (sarah68 @ 04-01-2006, 18:41) hej, på http://www.hundklader.gustafsson.stkan man beställa flera olika mönster till hund(katt)kläder samt bärväska till mycket bra priser. Hund är en hund. inte en docka.
CITAT (cic @ 08-01-2006, 11:58) Fast ibland måste man hjälpa de små liven så att de inte fryser.. Mina bästa vänners setter börjar bli till åren och har lite problem med lederna, så han har ett HUNDTÄCKE när det är minusgrader ute.
På samma sätt brukade jag, för när jag red, lägga ett HÄSTTÄCKE på hästarna när det var väldigt kallt.
Men detta har ju ingenting med hundkläder (luvtröjor mm.) som en del kränger på sina jyckar. öhm. självklart är det bra att sätta på hundtäcke om hunden fryser. Men kläningar och sånt då?
CurlySue
17-01-2006, 15:43
Hej, det finns så många fördommar mot småhundar och hundar med kläder. EN liten hund som chihuahua blir nedkylda mycket snabbare än en schäfer. Sen finns det ju avarter med allt, de som har hela garderoben full med diverse lull utstyrslar....men sen är det vi lite mer normala som har ett par stickade tröjor till vår vovve, samt några varma vintertäcken som blir påhoppade med diverse åsikter. Att jag säljer mönster på min sida http://www.hundklader.gustafsson.st är för att vanligt folk som gillar att sy ska själv kunna knåpa ihop varma, praktiska och varför inte lite roliga kläder till sin hund. Mvh Sarah, Ärtan & Smulan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|