Full version: hjääälp!
Thea
Hur gör jag för att få en oncidium att blomma om????

Jag har googlat runt lite men hittar inget handfast, förutom hur många "footcandles" den vill ha och annat fikonsnack.. Några bulber har vuxit till sig, men hur ska jag sköta om den för att det ska komma nya stänglar ur dem?

Den delar rum (fönsterbräda) med en phalaenopsis som såklart stortrivs och blommar som 17, men de kanske egentligen inte trivs i samma förhållanden?

Pliiiis, ge mig handfasta tips (inget som involverar lysrör dock! tongue.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Brukar inte vara några problem att få oncidium att blomma bara sköta den som vanligt nu inder vintern-våren. Ställ sedan ut den till sommaren gärna där den får silande skugga ex. kan man hänga upp den i ett äppelträd. Låt den vara ute ganska länge på hösten ända tills det blir risk för minusgrader några veckor efter intagning brukar man se blomstänglar (och ibland bildar de blomstänglar redan under utomhusvistelsen).
Thea
hmm, tackar för tipset, men hur gör man om man bor på sjätte våningen utan äppelträd? Finns det inget jag kan göra idag för att ge den en liten "boost"?

Den har ju sjukt snygga blommor.. *sakna*
kristerh
Har du ingen balkong? mina brukar blomma om även om de inte varit ute alla år, fast inte förra året när jag hade dem ute wink.gif
orkideér är så personliga , tycker inte den ena är den andra lik, det som är bra för dena ena av samma sort gillar inte den andra...
men visst är det bra med kyla för att trigga igång blomningen.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon