Full version: Brodera
humla
Har precis kommit på hur kul det är att brodera!! Jag hittade ett så sött mönster på en sida på nätet som jag beställde igår, och fick det på posten redan idag. Så här har jag suttit nu sedan i förmiddags... Det är så kul att se hur det liksom växer fram!

Är det någon här som brukar brodera? Ni kanske har något alster att visa upp? Vore jättekul att se, både smått och stort. Jag kan bidra med mitt när jag blir färdig wink.gif .

/Elin
Anki på Öland
Hihi, jag har inte broderat sen jag gick i skolan och då var jag urusel på det - såg ut som en sotare varit framme och snörpt ihop tråden..... Förra året fick jag ett ryck att oj - det måste jag prova! Gjorde 2 små dukar och tyckte det var jättekul. Sen köpte jag en lite större, den är inte färdig än.....
Här är dom små.

Jag är såååå stolt över dom!
Anki
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 04-01-2006, 21:01)
Anki

Ja, det ska du verkligen vara för de är jättefina. wub.gif
Björken
Vad kul att du hittat till broderingens glädje. Jag handarbetar mycket överhuvud taget, älskar att se ett motiv växa fram, men är lika förtjust i att se en tröja ta form eller något annat.
Just nu har jag fastnat för att göra smycken i silver och det är bara hur roligt som helst, skulle kunna sitta med det hur mycket som helst.
Tyvärr har jag inte några bilder just nu på mina alster men ska fixa till lite bilder framöver så ni andra ska få se.
*Felix matte*
Förr i tiden handarbetade jag jättemycket... satt aldrig utan broderi, stickning eller virkning.
Häromdagen vandrade jag i Ewa smålänska höglandet album och såg vackra broderier.. bl.a detta
och duken

Undrar... Har du broderat dem?
Farmor
Jag älskar att brodera. Så fint som du broderat Anki, kan jag inte. Men jag är en hejare på korsstygn. Jag har alltid ett handarbete på gång. Fast numera är jag inte så flitig med nålen.

Annat var det för ett par år sedan, då jag satt i min sköna fåtölj hela dagarna och halva nätterna. Jag har ryggproblem som då var så besvärliga att jag inte kunde så mycket annat än sitta i min fåtölj. Så det har blivit ett 35-tal tavlor och några dukar. Det mesta har jag givit bort som "små minnen", fast en del tavlor var förstås ganska så stora.

Jag har ju ingen kamera så jag kan visa och som sagt det mesta är på annat håll.

Anne
Sylvia
Också jag handarbetade förr i tiden jättemycket... broderi, stickning, virkning mm. Men mest broderi. Gillade dom pyttesmå korstygnbroderier som man får köpa hos Clara Weaver/Eva Rodenstand i Köpenhamn.

ER/CW

Men nu klarar jag inte längre av det p g a artros och sämre syn, det hade varit såå roligt. Numera syr jag lapparbeten istället.
netaave
Jag är periodare på korsstygn. Tycker det är väldigt avkopplande men kan absolut inte vara stressad när jag håller på.
Kan man inte måla tycker jag ett broderi är alldeles utmärkt att skapa konst med.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå broderat har man allt gjort i sina dar, jag är troligtvis en av de få personer som brände alla sina månadspengar/studiebidragspengar på broderisatser när jag gick i högstadiet-gymnasiet. Tror jag testade på det mesta Richeliusöm, knutsöm, schattersöm, stjälkstygn, öglesöm, korsstygn mm. Senare när jag slutat skolan och kunde fixa lite mera pengar blev det t.o.m en sverigedräkt (inte den som Silvia har utan den ursprungliga som har separat livstycke + kjol och som har ännu mera broderier, bild på modellen kan hittas här ifall ni inte sett den varianten
http://www.sverigedrakten.se/dam/s-svdr3a.jpg
jag har modellen till vänster fast i blågul färgkombination )
forget-me-not
CITAT (Sylvia @ 04-01-2006, 23:10)
Tack för den länken! smile.gif

Hittade den här fina som jag nu funderar på om jag ska köpa och sy och ge som present till min bror när jag får mitt första syskonbarn i maj. wub.gif

Edit: Bestämde mig för att skicka efter den så nu är den beställd! Känns som en fin och personlig gåva eftersom det är något man lagt ner tid och själ i. Nu blir det till att putsa upp kunskaperna i korsstygnsbroderi! smile.gif

*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 04-01-2006, 21:01)
Hihi, jag har inte broderat sen jag gick i skolan och då var jag urusel på det - såg ut som en sotare varit framme och snörpt ihop tråden..... Förra året fick jag ett ryck att oj - det måste jag prova! Gjorde 2 små dukar och tyckte det var jättekul. Sen köpte jag en lite större, den är inte färdig än.....
Här är dom små.

Anki

Klart du ska vara stolt över så fint arbete...jättefina dukar wub.gif
Fialotta
Vad duktiga ni är på att brodera...jag stickar o virkar...men det går i perioder...just nu har jag en stickperiod, tillhör vintern på nåt vis smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Ja Agneta, jag har broderat duken och i samma album fanns det några tavlor med små. små stygn som Sylvia pratade om

Sara Moon där bara de beige nyanserna var 34 smile.gif

och fyra tavlor med utrotningshotade djur

Lady Hamilton
Jag broderar mest korstygn, tycker att det andra är lite svårt. Men en hel del tavlor har jag gjort. Den här tog några timmar att göra...........

humla
Vad fint ni gör, allihop wub.gif wub.gif

Det lär bli ett antal timmar med nålen idag med rolleyes.gif
titti49zon6
Jag gillar att brodera samt allt som har med handarbete att göra utom knyppla wub.gif
har broderat en hel del Lanartetavlor bl.a samma som Eva dessutom har jag gjort en tavla av min son och hans fru från ett foto ca 45 olika nyanser och det blev jättebra rolleyes.gif
I dag kom den nya katalogen från Ateljé Margaretha och jag blev så sugen på ett antal broderier.....men jag her en hel del liggande som jag först måste sy bl.a två söta Hummel
netaave
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 00:34)
Jodå broderat har man allt gjort i sina dar, jag är troligtvis en av de få personer som brände alla sina månadspengar/studiebidragspengar på broderisatser när jag gick i högstadiet-gymnasiet. Tror jag testade på det mesta Richeliusöm, knutsöm, schattersöm, stjälkstygn, öglesöm, korsstygn mm. Senare när jag slutat skolan och kunde fixa lite mera pengar blev det t.o.m en sverigedräkt (inte den som Silvia har utan den ursprungliga som har separat livstycke + kjol och som har ännu mera broderier, bild på modellen kan hittas här ifall ni inte sett den varianten
http://www.sverigedrakten.se/dam/s-svdr3a.jpg
jag har modellen till vänster fast i blågul färgkombination )

Det är väl din som är mest korrekt om man är noga med upphovet.
fruberglund
CITAT (Farmor @ 04-01-2006, 23:05)
Jag älskar att brodera. Men jag är en hejare på korsstygn. Jag har alltid ett handarbete på gång. Fast numera är jag inte så flitig med nålen.

Annat var det för ett par år sedan, då jag satt i min sköna fåtölj hela dagarna och halva nätterna.

Samma här egentligen. Älskar korsstygnsbroderier och gör inget annat men nu har det inte blivit så mycket sånt sen vi skaffade den andra grisen egentligen. Han ska alltid ligga bakom ryggen och då är det ju lite krångligt. Har massa som ligger men blir alltid sugen på fler när tidningarna kommer smile.gif

Ska försöka ta upp det igen när Isak blivit lite större så jag får lite tid för mig själv på kvällarna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Även fåglar kan tydligen sy korsstygn
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,757874,00.html blink.gif
yenny
Jag har inte broderat så väldigt mycket... men denna har jag gjort i alla fall:

Bessie
Jag tycker också om att sy korsstygn, men tycker att det är svårt att hitta mönster som passar min inredningsstil i de färdiga paketen. Oftast försöker jag pussla ihop egna mönster av förlagor jag hittat t.ex. på internet eller i utländska handarbetstidningar. Håller just nu på med en julduk med järnekskvistar på (nästa jul får jag ta fram den). Är inte så förtjust i andra sömsätt, de är så svåra att få jämna och snygga. Men jag har en egenhändigt tillverkad grej som jag faktiskt är stolt över, ett fodral till en jättekudde med etnomönster i kedjestygn, kopierat från mönstret på mitt sängöverkast. Ska skicka bild när jag kommer hem från julledigheten.
Lady Hamilton
Just nu har jag inga broderier på gång men jag stickar............
är inte så duktig men att sticka halsdukar med det fluffiga garnet som de bl.a. har på ICA o COOP är ingen "större match" .Jag stickade nog minst
20 st i fjol till olika personer och trodde väll att det var slut i och med det, men så kom en kompis förra veckan och ville att jag skulle sticka igen så nu är jag igång. Och jag tycker faktiskyt att det är riktigt kul laugh.gif
Lilla Selma
Hej allihop! Åh, så kul att läsa om alla som handarbetar och även få se en del alster. Själv har jag tyvärr ingen tid alls för sådant just nu, pluggar på internat, praktiserar, läser på distans, arbetar frivilligt och flänger mest hela tiden, trots att jag vid mina drygt 50 år kanske borde börja ta det litet lugnare. Men jag har en stickning i TV-soffan som jag tar till när knäet inte är upptaget av någon av våra tre katter! I mitt "tidigare liv" var handarbete en stor del och jag sydde även massor av kläder till hela familjen. Virkat, stickat, broderat och sytt har jag alltid gjort och tyckt om. Mamma var likadan...

Återigen tack allihop!
humla
Äntligen färdig!!!

En marsvinsfamilj. wub.gif
Lady Hamilton
wub.gif Åh! Den blev gätte fin GRATTIS! Nu får du sätta upp den på ett ställe där den syns bra
stina
CITAT (Bessie @ 07-01-2006, 01:19)
Jag tycker också om att sy korsstygn, men tycker att det är svårt att hitta mönster som passar min inredningsstil i de färdiga paketen. Oftast försöker jag pussla ihop egna mönster av förlagor jag hittat t.ex. på internet eller i utländska handarbetstidningar. Håller just nu på med en julduk med järnekskvistar på (nästa jul får jag ta fram den). Är inte så förtjust i andra sömsätt, de är så svåra att få jämna och snygga. Men jag har en egenhändigt tillverkad grej som jag faktiskt är stolt över, ett fodral till en jättekudde med etnomönster i kedjestygn, kopierat från mönstret på mitt sängöverkast. Ska skicka bild när jag kommer hem från julledigheten.

Jag gillar också att sy korsstygn. Tyvärr är jag precis i brytpunkten då jag nog snart måste skaffa glasögon, vilket jag INTE gillar. Så just nu vill jag inte brodera, för då blir mitt lilla "problem" väldigt påtagligt. sleep.gif Så snart jag bekännt för mig själv fullt ut att jag börjar se dåligt och därmed införskaffat dom för mej förhatliga glasögonen så tänker jag börja igen! tongue.gif
fruberglund
Här kommer en bild på min stolthet. Tog ca 1½ år att göra (satt endast en stund på kvällarna). Många tror inte att det är ett broderi utan en tavla smile.gif

LadyG
Åh, den var vacker!

wub.gif
Anki V
Åh, vad fina saker ni gör.

Tidigare i livet handarbetade jag mycket, idag finns det liksom inte tid även om jag skulle önska att det var så.

Förmodligen beror det väl på att jag prioriterar annorlunda. Först och främst så tar arbetet så mycket mer tid nu och tempot är så mycket högre än för 10-15 år sedan. Jag vill också ha tid med mina växter, jag vill hinna läsa, och inte minst vill jag skänka så mycket tid det går till barnbarnet.

Det mesta som jag tillverkat har jag givit bort eller gjort mig av på annat sätt. Nu senast bar jag ut en stor broderad tavla (1,5x1,5 m) till soprummet. Den hade blivit väldigt "omodärn" och var svårplacerad.

Jag har bara mina två små "blomtavlor" kvar

Dom är faktiskt lika stora men är beskurna lite olika.

/Anki
titti49zon6
Vad än vi gör tycker jag är bra,alla är duktiga på ett eller annat sätt
se bara på detta forum-vilka talanger det finns innom alla områden
mitt bidrag till denna länk kommer här

Sonen och hans fru broderat från ett foto, tog ca 6mån att brodera
har räknat ut att det är ca 45000 stygn och 45 olika nyanser
humla
CITAT (titti49 @ 21-01-2006, 16:11)
Sonen och hans fru broderat från ett foto, tog ca 6mån att brodera
har räknat ut att det är ca 45000 stygn och 45 olika nyanser

Oj, vilket jobb. Man får lite större proportioner på vilket arbete det är nedlagt på varje broderad grej, när man själv sitter och tragglar. Men utan tragglandet skulle man nog inte känna lika stor stolthet när det väl är färdigt wub.gif .
humla
Min nyaste kreation, ett vindspel:

Den är broderad på plastcanvas (!) Så det är plastkanterna som syns på bilden, det ska vara så. I början kändes det jätteudda att brodera i plast -plattan var ju så stel. Men jag vande mig och i slutet gick det riktigt fort. Men hädanefter är det vanligt tyg som gäller wink.gif .

MVH/Elin
Bettson
CITAT (fruberglund @ 21-01-2006, 15:07)
Här kommer en bild på min stolthet. Tog ca 1½ år att göra (satt endast en stund på kvällarna). Många tror inte att det är ett broderi utan en tavla smile.gif

Wow vad fin tavla, den skulle minäldsta son gilla för han är så förtjust i vargar.
Ca_Milla
Åh vad kul! Jag ÄLSKAR att brodera! Kan inte göra det så mkt nu för tiden på grund av en skada sad.gif
Nu är jag dessutom gravid och OTÄCKT trött wub.gif

Men det blir ju SÅ vackert och framför allt är det kul när man ser allting växa fram

Några av mina alster finns på min hemsida: http://web.comhem.se/~u87016416 under "hobby" rolleyes.gif
Radde
Hej.
ÄNTLIGEN har jag hittat fler av min sort- alltså som tycker om att brodra. Det var en ren slump att jag snubblade över denna underbara länk. Jag som trodde jag var den enda här på jorden som tyckte om att koppla av med broderi.Jag har så mycket glädje av just att brodera nästa steg är att lära mig sticka och virka.
Skickar några bilder av mina "underverk".
Kram på er allihop

[attachment=21477:DSC00053.JPG][attachment=21478:DSC00055.JPG][attachment=21479:
DSC00056.JPG][attachment=21480:DSC00052.JPG]
humla
Så roligt att denna tråd vaknat igen wink.gif

Radde: Vilka vackra tavlor du gjort! Skulle nog aldrig ha tålamod med så stora/avancerade broderier.

Mitt senaste broderi (blev klart igårkväll):

Radde
Se vad fin din tavla blev! smile.gif
Jag började också med mindre tavlor och dukar/löpare som jag gav bort till jul
men sedan tog jag steget längre och började med lite avancerade tavlor som gav mer effekt.
Allt har sin tid ...
aanderss
nä de är tråkigt att brodera
Floppy
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 05-01-2006, 10:52) *

De där fyra har jag också gjort men mina ligger fortfarande i sina förpackningar och väntar på att jag ska fixa ramar att sätta dem i...de är super fina...

Jag både stickar, syr och broderar...super kul...jag virkade mycket förr men nu så får jag så ocn i händerna av virkandet så det har jag fått lägga på hyllan...
Biggan_
CITAT (aanderss @ 20-07-2008, 19:39) *
nä de är tråkigt att brodera

Har du provat? naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon