bikiv
Denna växt kommer ursprungligen från Afrika (Belgiska Congo på 60-talet (?) genom en avlägsen släkting som då verkade som missionär där. Den har gått i "arv" genom sticklingar och jag har haft den i ca 15 år.

Har aldrig blommat med fungerar som en jättefin grönväxt. Min är ca 80 cm (och skulle säkert varit ännu större om jag inte friserat den).

Tänk om det är någon av er där ute som vet vad det är för växt? Skulle bli jätteglad!

Och så en närbild:

Zazu
ingen aning, men snygg var den!
har den blommat?

mvh zazu
lilla mamma
Om du tar av ett blad, blöder den med vit saft? Ser lite ut som gummiplanta
*Felix matte*
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 22:21)
har den blommat?

mvh zazu

Har aldrig blommat med fungerar som en jättefin grönväxt. Min är ca 80 cm (och skulle säkert varit ännu större om jag inte friserat den). skrev bikiv.
Alexander-VG-zon3
vilken jätte fin växt smile.gif smile.gif
Zazu
CITAT (Felix matte @ 04-01-2006, 23:40)
CITAT (Zazu @ 04-01-2006, 22:21)
har den blommat?

mvh zazu

Har aldrig blommat med fungerar som en jättefin grönväxt. Min är ca 80 cm (och skulle säkert varit ännu större om jag inte friserat den). skrev bikiv.

ooops. ohmy.gif läste inte ordentligt laugh.gif
IceCube
Snygg! Jag tror också det är ett gummiträd. smile.gif
Kan jag köpa ett blad?
bikiv
CITAT (lilla mamma @ 04-01-2006, 23:29)
Om du tar av ett blad, blöder den med vit saft? Ser lite ut som gummiplanta

Ja visst, gör den det! Och nu har jag kollat runt lite på nätet och är säker på att det är en Gummiplanta eller Mjölkbuske som den också kallas.
Här gick det snabbt att få svar! TACK!

IceCube: Tror inte det går att rota ett blad... Jag brukar toppa den och sätta ner skotten i vatten. Det är väl dax för det snart och det brukar snabbt bli rötter. Är du intresserd PM:a din adress...
Beta
Kan det inte vara en "Skobuske"? huh.gif Jag tror jag har en likadan, fast den har inte hunnit bli så stor ännu, och jag har gissat på att det är en skobuske. Jag har nämligen även en gummiplanta, stjälkarna är mycket lika men bladen skiljer sig åt något. Den jag tror är skobuske har t.ex. lite spetsigare blad.
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker också att det ser ut som skobuske = Pedilanthus, växten kommer dock från sydamerika och inte afrika men det kan ju vara en växt man inplanterat i Congo där sticklingen togs.
bikiv
CITAT (Beta @ 05-01-2006, 23:50)
Kan det inte vara en "Skobuske"?  :huh:  Jag tror jag har en likadan, fast den har inte hunnit bli så stor ännu, och jag har gissat på att det är en skobuske. Jag har nämligen även en gummiplanta, stjälkarna är mycket lika men bladen skiljer sig åt något. Den jag tror är skobuske har t.ex. lite spetsigare blad.

Nja, jag vet inte jag... letade lite och hittade denna bild på Skobuske... liknar inte min... men det kanske finns olika arter? Stjälkarna är ju ganska lika!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns många arter Pedilanthus och de ser lite olika ut. Här hittas lite Pedilanthusbilder

http://images.google.com/images?sourceid=n...hus&sa=N&tab=wi
bikiv
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2006, 11:44)
Det finns många arter Pedilanthus och de ser lite olika ut. Här hittas lite Pedilanthusbilder

http://images.google.com/images?sourceid=n...hus&sa=N&tab=wi

Ja, nu blev det svårt blink.gif

Hittade en art på länken: Pedilanthus tithymaloides som det skulle kunna vara. Fast "mina" blad är inte SÅ spetsiga utan mer konformade.

Om jag har förstått det rätt är Pedilanthus en succulent och det skulle jag aldrig tro om "min" växt?
solan_2
Jag har både den gröna o den vit/gröna varianten.
Jag fick hjälp här på forumet med identifiering och alla var överens om att det är Skobuske.
Skillnaden på dem är växtsättet, den gröna växer väldigt fort medan den brokiga växer långsammare o lite krokigt.

Mvh Solan
IceCube
Tar bort
bikiv
Nu vet jag inte vad jag ska tro? wacko.gif Jag blev så säker på Gummiplanta, men nu vet jag inte???

Gummiplanta eller Skobuske?

Eller kanske "Gummisko"??? biggrin.gif

Skulle vilja skicka ett blad för identifiering till den av er som har någon av sorterna! PM:a adress så skickar jag ett blad.
Beta
Ja, gummisko kanske det är laugh.gif

Hur lägger man in bilder här i forumet? wacko.gif Jag lyckades inte, men har lagt in några bilder i mitt album istället. Där syns skillnaden på bladen.
bikiv
Beta: Jag ser inte ditt album!
kamelian
Hej!
Här kommer ett foto på min Gummiplanta så kan ni titta och jämföra
rolleyes.gif
Beta
Undrar varför albumet inte syns, kanske är det inte aktiverat eller nåt? Jag la aldeles nyss upp det.

Jag provar skicka länken till albumet här, hoppas det funkar!

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=4055&uuid=beta
yenny
CITAT (Beta @ 07-01-2006, 23:51)
Undrar varför albumet inte syns, kanske är det inte aktiverat eller nåt? Jag la aldeles nyss upp det.

Jag provar skicka länken till albumet här, hoppas det funkar!

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...=4055&uuid=beta

om du går in på kontrollpanelen... går sedan till redigera profilinformation och där skriver in ditt användarnamn så kan man se ditt album.
bikiv
Tack för bilderna!
Det är en SKOBUSKE

Helt säker rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
solan_2
IceCube! vad menar du??
Vadå ta bort??? förklara dig!!
Katti med torpet
CITAT (solan_2 @ 15-01-2006, 02:15)
IceCube! vad menar du??
Vadå ta bort??? förklara dig!!

Ice Cube menar nog att han/hon har varit inne och redigerat sitt inlägg, i det här fallet tagit bort det han/hon skrev (eftersom det inte går att ta bort ett inlägg, bara texten) Du kan se att inägget är redigerat 3 minuter efter att det skrevs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon