Full version: Flowerholic
Nutten
Är det någon mer än jag som är duktig på att införskaffa fler växter än vad man har plats för? Jag kan verkligen inte gå förbi blommor, jag bara MÅSTE stanna och titta. Ofta får jag med mig hem sådant som jag inte hade tänkt att införskaffa....idag kom jag t ex hem med heliotrop, hänglobelia och tvillingsporre. Hade inte tänkt att köpa några blommor, men de var så stora och fina och billiga!! Så då sket jag fullständigt i att jag hade en massa sticklingar och fröplantor på gång hemma. wub.gif

Nu är det bra trångt ute på balkongen och i alla fönster, men är man en flowerholic så är man. Det går visst inte att bota, för sådan har jag varit sedan fem års ålder (det ska böjas i tid..) tongue.gif
Betty
Ja, det är inte lätt att bära detta beroende... eller förresten, det är det visst det! Det finns så mycket värre saker man kan bli beroende av!
Hemma hos mej ryms inte en enda kruka till, enda sättet att låta bli att skaffa fler är nog att låta bli att besöka handelsträdgården och blomsterhandlaren... men det går ju inte! tongue.gif
Jag har inte skolat om alla mina fröplantor ännu och har inget svalt växthus eller inglasad balkong att flytta ut dem till så det kommer att bli problem här framöver... wink.gif
Men vad hjälper det... ser jag nån fin planta så måste jag ha den! Jag säger bara: Finns det hjärterum så finns det stjärterum! Och det gäller för alla underbara växter åxå! wub.gif
Ann-Christine
CITAT (Nutten @ 25-04-2003, 14:51)
Är det någon mer än jag som är duktig på att införskaffa fler växter än vad man har plats för? Jag kan verkligen inte gå förbi blommor, jag bara MÅSTE stanna och titta.

Självklart är man sån. biggrin.gif
Ina
Jag är med i klubben!! laugh.gif

Fröfreak och krukoman, hoyafantast och amaryllisgalen!! Diagnoserna är många - samlingsnamnet här hos mej är "blomtokig".... wink.gif
Har börjat att plantera ihop flera blommor i samma kruka för att få plats med fler sorter... wub.gif
evarina
Smart Ina! Det ska jag också börja göra... Ska bli spännande att se vilka som trivs ihop.
/Eva smile.gif
Iris i V-botten
CITAT (Ina @ 25-04-2003, 16:29)
Jag är med i klubben!!  :lol:

Känner igen mig...varje dag måste jag "trolla fram" nån ny plats att sätta ner en kruka på... konstigt nog så går det alltid.
Jag citerar ordspråket : Aldrig är kyrkan så full att inte prästen ryms. biggrin.gif
Så var vid gott mod.
Adri-Anne
Gissa om man känner igen sig. ohmy.gif ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Fialotta
Här är en till.... kunde såklart inte
låta bli att beställa pelargonpaketet som
Odla erbjöd i dag....va ju tvungen att skriva och beställa

när det gäller hängblommor så fungerar det jättebra hos mig....
dit når inte rådjuren....

Har blivit pelargon freak...går det att bota?? unsure.gif unsure.gif
Kajsa
Växtgalen var ordet, lön idag och så försvann det 650 kr på
diverse perenner, en gammaldags ros. Och jag hittade tomatspiraler
för 19 kr, det måste jag ju bara ha. Hoppar över hängpelargonerna,
köpte av dom andra. wub.gif
Almdalen
Klubben blir bara större, även jag ansluter mig. Det är snart bud på behandlings alternativ, klarade dagen utan att handla men "hittade" några fucsia sticklingar hos syrran. Glömde att jag i går köpte pumpa fröer inte för jag vet var jag skall så dem men det finns säkert plats någonstans.
unsure.gif unsure.gif
Ingegerd
yla
ja fy bubblan va blommor kan ta plats men de finns ju farstu att tillgå hos mej fast nu e fönstret fullt o min gullranka kommer snart att ta över hela fartsun rolleyes.gif

men inte kanman va utan dom heller
Gisela
Jag är också beroende, till många blomsterhandlares stora förtjusning. Jag försöker intala mig att jag bara ska titta men... oftast kommer jag ut ur butiken med en liten påse med något trevligt i.
Framförallt köper jag alldeles för många fröpåsar varje år, och perenner kan jag komma hem med lådvis för att sedan ägna en hel dag till att försöka klura ut var jag ska sätta dem.
Men gör det något egentligen (bortsett från den trista delen ekonomin)?
Jag brukar skylla på att jag skapar mitt paradis på jorden. Och finns det nåt mer rogivande än att påta i jorden? biggrin.gif
Ina
CITAT (Gisela @ 26-04-2003, 07:09)
Jag brukar skylla på att jag skapar mitt paradis på jorden. Och finns det nåt mer rogivande än att påta i jorden?  :D

När jag är grinig säger mina barn "Mamma, kan du inte gå och hålla på med blommor en stund - då blir du glad igen!" laugh.gif
Annki
Här är en galning till! Jag sitter här och KÄMPAR för att inte beställa Odlas pelargonpaket. För jag har verkligen inte plats! Inte på jobbet heller, dit jag släpar allt som inte får plats hemma. Det värsta är att det tar så mycket tid att vara växtfantast! Hela förra helgen gick åt till att skola om småväxter och se om det ev gick att trycka ned fler krukor i växthusen...

Men å andra sidan blommar redan min nya doftpelargon Frensham som jag köpte på mässan. Och den är så ljuvligt vacker!! tongue.gif

Det var HÄR jag skulle vara, inte under kryddväxter. Förlåt!
tulle
Hos mig är uterummet och förrådet fullt. Inomhus har jag, trots extra fönsterhyllor i mitten av höjden på fönstren, börjat stapla krukorna ovanpå varandra (två krukor underst och en kruka balanserar ovanpå kanterna av de två nedersta).
tulle
lisen
Min man har börjat visa ett oerhört plågat uttryck i ansiktet varje gång vi går förbi något som överhuvud taget påminner om växtlighet. laugh.gif
Jag förstår inte varför? rolleyes.gif
Nutten
Min sambo har tidigare klagat på att han själv inte får plats att sitta på balkongen biggrin.gif

I år kompromissade jag och ändrade om så att det blev mer plats kring de två balkongstolarna och betydligt mindre plats i hans rökhörna (det är trots allt ljusast där). Då blir det till på köpet krångligare för honom att stå och röka på balkongen, så då kanske han skär ner på rökningen wink.gif
lavendel
Hade nån tanke om att fixa till en skön plats på balkongen både för mej och min kära särbo wub.gif Men det är kört redan,det finns så mycket som jag bara måste odla! blink.gif
Vi får väl svärma nån annanstans! rolleyes.gif
lavendel
Tror verkligen jag är en allvarligt besatt flowerholic huh.gif !
Det finns inget annat i världen som kan trigga mitt habegär och göra mej så trånsjuk som trädgårdstidningar och blomböcker!
Och nu har jag bara en balkong så det känns frustrerande!
Men när jag hittar mitt rätta torp så....vad det ska odlas!!
tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Sylvia
Jag tror de flesta av oss som är med i detta Forum, har någon grad av blomtokighet införd i sjukjournalen! Och inte vill man bli frisk heller... rolleyes.gif
Cilla
Ni som bara är blomtokiga är kloka. Är man dessutom trädtokig blir det väldigt mycket trängre!

Lyckligtvis har jag vänner och trädbekanta som gärna tar emot en trädplanta då och då. Och som tur är har jag inte mycket tid att plantera och så i vår - men till hösten blir det säkert en liten skogsplantering till!
ZaraP
Same here!! rolleyes.gif wacko.gif blink.gif rolleyes.gif

Varför detta ha-begär?? Jag försöker dagligen intala mig att
jag är knäpp och onormal (lite ensam om detta mani i min
omgivning, vilket förstärker åsikten om "onormal"!!)
Varför är det så kul att hålla på med växter?? Har ingen annan
förklaring än att det får mig att må bra och bli gla! wub.gif

Men just allt shoppande... åhhhh!! lite knäpp är man nog...

ZaraP
yla
CITAT (ZaraP @ 28-04-2003, 09:38)
Varför är det så kul att hålla på med växter?? Har ingen annan
förklaring än att det får mig att må bra och bli gla! wub.gif

jag tror att samlandet ligger djupt i generna wub.gif
kanske från då vi vandrade runt då kanske
vi tog med oss plantor till nästa ställe
för nog ligger det djupt rotat i oss smile.gif

jag vill ha alla växter jag gillar men tyvärr
så gillar inte alla växter mej
tillexempel så får jag aldrig nån stil på saint paulia
o den verkar ju vara inte allt för svår wub.gif unsure.gif

meninte ger jag upp för det nu sitter ett blad av en saintpaulia
som jag hittade på golvet i affärn o tog me hem,kunde inte lämna det där
när jagvet vilken massa liv det ändå finns i enda blad

Jag har under dessa regninga dagar möblerat om o på det viset fått fram ännu mera plats att ställa blommor på laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif underbart
för idag ska jag till växtscoppen o köpa jord då kanjag handla handla handla
utan att undra var jag ska göra av mina fynd

Skulle förresten inte ha några levande blommor på balkonen iår hade jag bestämt (för grannens skull då jag åker bort ) men det löftet har redan åkt all världens väg,,,den kommer att prunka som vanligt

smile.gif wub.gif rolleyes.gif smile.gif unsure.gif
yla
jag va till plantschopen idag skulle köpa jord,
lyckades ta mej därifrån med bara en theplanta
camellia sinensis,föresten så har den blommat så vem vet det kanske kan bli frö på den de vore super ,,men jag kanske dricker upp den ,ska göra mej en kopp o testa hur den smakar...
plus att jag tog några bilder en visar jag här så finns det några till i albumet .

det är ett under att jag inte fick med mej mer därifrån men det gäller att ta med pengar bara så det räcker til de man bestämt sej för
Nutten
CITAT

Så som det ser ut därinne så skulle jag aldrig lyckas ta mig därifrån med bara en planta! Inte ens om jag hade hål i plånboken...(skulle väl hitta nån att låna av wink.gif )
Almdalen
CITAT (oldwolfie @ 28-04-2003, 16:34)

det är ett under att jag inte fick med mej mer därifrån men det gäller att ta med pengar bara så det räcker til de man bestämt sej för

Det borde vara varningsskyltar, det är mycket lätt att förköpa sig. Änglatrumpeten i förgrunden har jag svårt att motstå. Skulle jag se den till salu tror jag inte att jag kan behärska mig. Bäst att inte besöka någon form av försäljningsställen med växter, lökar och fröer.
wub.gif
Ingegerd
Gunvor Nilsson
Jag hade ett litet ärende till Zetas i dag (till annan person), hade bara pengar med mej till det jag skulle köpa, ja det hade nog gått att fixa på 5 minuter.
MEN jag var tvungen att ögonshoppa över alla borden som var proppade med godsaker wub.gif trots kallt regn, blöta skor och iskalla händer. Det tog en dryg timme att gå bord upp och bord ner, vända och kolla igen och gå vidare och så kommer man till nävaborden!!!! Där blev det lite jojo-promenad, hittade massor jag ville ha bl.a. Ann Folkard, en härlig cerise med svart mitt. Jodå, jag hade visakortet med "för säkerhetsskull!".
Vid utgången låg en jättehög med stora säckar E-jord och den kunde jag inte bara gå förbi!
Visst är det lätt att bli luspank om man inte sansar sej och ställer tillbaka en del man stoppat i korgen. Nettot blev nävan och jorden så jag vågade mej hem med svansen i vädret! wub.gif laugh.gif tongue.gif
/Gunvor

Ps! Vilka läckra spikklubbor du fotograferade, oldwolfie! Ds.
Ina
Skulle bar kolla lite på Brändmarks idag.... Kom ut 392 kr fattigare och med fem plantor rikare - varav tre näckrosor! laugh.gif smile.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif smile.gif rolleyes.gif
Ann i Göteborg
Här är en till, närmaste svagheter är träd och buskar. Idag blev det
675kr på plantskolan (hade inte mer kontanter!) - tack o lov att de inte tog kreditkort!

Vad det blev? Jo, bl.a. en efterlängtad korkalm - men var skall den planteras - funderar fortfarande....
Christine
Här är en till som är medlem i klubben... kunde såklart inte
heller låta bli att beställa pelargonpaketet som odla .nu erbjöd.

Alla fönster hemma är överfulla med div. växter som snart ska omskolas och ut i den redan överfulla trädgården. Jag har börjat att planera var man skulle kunna gräva nya rabatter.

rolleyes.gif
pimpim
En klubbmedlem här också smile.gif . Går och väntar otåligt på mitt pelargonpaket från odla. Första gången jag beställer här igenom. Ska verkligen bli spännande när det kommer.

Pia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon