woodcreature
Har kört förbi Malmö musikteater ett par gånger nu på sista tiden
och har funderat på hur Ginkgo träden som står framför entren kommer klara sig. dem håller nämligen på med nån anläggning runtom.

Hur pass bra klarar Ginkgo packskador??
Big Gardener
Bra fråga! Jag har också funderat över detta. Jag har sett resultatet av olika markarbeten runt Gingkoträd (Ginkgo biloba) vid två tillfällen (båda i Malmö), men jag har ännu inte sett någon skada på träden som jag tror kan relateras till markarbetena. Det betyder naturligtvis inte att det inte kan uppkomma några skador.

Men det finns två saker som talar för ginkgon i dessa sammanhang. Ginkgon är ett mycket värdefullt trdä och medvetenheten kring markpacknings- och markarbetens inverkan på rötter har ökat. Malmö är också en stad med relativt god medvetenhet om konditionen hos sina träd och förvaltningen ställer höga krav på anläggningsförfaranden runt värdefulla träd. Jag tror, men är inte säker på om det har gjorts någon typ av skelettjord runt ginkgoträden vid musikteatern innan?

Dessutom ska vi inte glömma bort att ginkgon har en naturlig torktolerans och klarar varmt och torrt stadsklimat alldeles utmärkt. Den naturliga ståndorten är de torra och sandiga, tempererade områden i östra och nordöstra Kina. Markpackningen kan förstås vara mycket negativ om dräneringen inte fungerar och markvatten blir stående kring rötterna. Nu brukar markpackning i stadsklimat inte så ofta leda till detta eftersom bortförseln av dagvatten är så god.
woodcreature
det är mycket möjligt att dem har gjort nån slags skelettjord.
Sen är ju dem två träden som står där förhållandevis inte så stora(gente mot vad dem kan bli)
]http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...pid=41621[/IMG]
jag har sett hur det gick för Bokarna som står vid Sjöbo bussstation, efter nyanläggningen och det var ingen vacker syn.

haha ja Ginkgon är en riktig fighter. När jag var i Soul (Korea) så fanns det gott om Ginkgo som gatuträd. Soul är en stad med 12 milj invånare och även om det var klart väder så vad det alltid smog som låg där. Klarar föroreningar väldigt bra smile.gif
]http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...pid=41620[/IMG]
Big Gardener
Berätta gärna om bokarna vid Sjöbo busstation! Jag åker förbi där med buss emellanåt och har funderat över dessa.
woodcreature
jag tror det var runt år 2000 som dem gjorde en ombyggnad vid Sjöbo busstation. Då tillkom en parkering och cykelställ runt om träden
täcken på stress kom ganska snabbt. Troligen så har många kraftiga rötter gått åt under anläggningen. fotona är tagna 04
nu under vintern syns det tydligt att någon har varit uppe i kronan och gjort kraftiga toppkapningar.
det är synd att såna gamla träd ska gå åt på det här sättet.
Förr var det oftast så att man hade en liten park intill stationen. har sett det på flera ställen iallafall.
foton tagna 04
]http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...pid=41624[/IMG]
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...ature&pid=41625
Big Gardener
Bra att få se de bilderna, även om det inte är särskilt upplyftande. Mina tankebanor har gått liknande vägar som dina.

Det finns många exempel på sämre behandling av rotmiljön kring träd. Jag har sett exempel på oljespill, ökad dränering, markpackning, avkapade rötter, plötslig solexponering, sänkt marknivå, dagvatten med höga koncentrationer av vägsalt som plötsligt rinner rakt ned i växtbädden. Sällan är det en enda faktor som skadar träd men jag detta exempel känns väldigt konkret ändå. Tack Dan!
woodcreature
Ja allt för ofta ser man dessa grejer framför allt på byggarbetsplatser där dem tror att det räcker med att skydda stammen med plankor däck osv

Tack själv
Big Gardener
Jag åkte förbi Sjöbo busstation i fredags och tittade. Dom hade ju kapat bokarna rakt av, antagligen där de var torra. Som om det skulle hjälpa...
woodcreature
ja till tom. under de döda grenarna.
det verkar som att man inte behöver någon utbildning inom trädgård för att syssla med det i alla fall inte om man ser på större företag o kommun
eller har jag fel?
Bengt i Särö
Hej.
Jag får börja att komentera Ginkgo biloba, jag har en Ginkgo som är
minst 30 år gammal och höjden är ungefär 5-6 meter högt det står i en
svag sluttning bland anndra träd i vanlig jord i Zon 1 och trivs utmärkt.
Den benämnes även som Tempelträd.
Fortsättningen på tråden så kan jag upplysa om att jag och min Far
flyttade stora träd både lövfällande och barrväxter på 5-6 meter redan
på sextitalet däribland ett bigarå som var 8 meter utan nämnvärd beskärning.det lever än idag.
Det var inte mycket vi fick får sådana stora träd på den tiden omkring
Etttusen kronor
med det arbete som det krävde och vi fick garantera att träden måste
ta sig.
Men nu är det mest klåpare som flyttar träd för kommuner.
Hälsningar
Bengt i Särö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon