kryddan
05-01-2006, 12:06
Jag knåpade ihop en sats tvål till julen 2004 - och använde bara hälften. Frågan är nu om den hälft som är kvar fortfarande är ok?
Jag tänkte riva ner den och göra tvålbollar att ge bort - men vill ju inte ge bort något som härsknar, eller vad det är tvål nu gör
Nån som vet???
Hur gör man tvål?
kryddan
05-01-2006, 12:32
Det finns lite olika recept. Titta ex. på crearome.se eller shenet.se
Häftigt, det måste jag ju testa

Vilken kul gåva det vore, om man lyckas!
Ingrid på Västkusten
05-01-2006, 13:50
Rätt gjord utan löjligt höga överfettningsprocenter eller lutreduceringsprocenttal och förvarat svalt / eller utan temperaturfluktuationer och utan direkt solljus så flertalet år. Jag ahr fortfarande kvar den första tvålen jag gjorde.
Vi pratar om riktig tvål nu - inte Crearomes Smält å Häll va?
Efter ett tag drabbas tvål av oxidation, de får orangeröda ibland bruna fläkcar och får en annorlunda lukt. Tvålen tvättar fortfarande men börjar oxidera. Kallat DOS ibland tvålmakare ( Dreaded Orange Spots) kan ibland uppträda redan på nytillverkat.
Hälsar Ingrid
Ingrid på Västkusten
05-01-2006, 13:51
Räkna med minst tre år om rätt gjord och utan 'botaniska ' delar.....glömde att skriva det ovan...
kryddan
05-01-2006, 15:42
Finemang, då borde den vara ok. Nej, det är inte "smält och häll"-varianten

Hade rätt mycket olivolja i den vill jag minnas, men inte extremt.
Ingrid på Västkusten
08-01-2006, 11:27
Olivoljetvålar håller länge och blir bara bättre med lagring. Bästa tvålarna är de som är minst ett år gamla :-))
Hälsar Ingrid
Lady Hamilton
08-01-2006, 11:44
Hej ni som gör egna tvålar
Jag undrar om de blir likadana som de som man kan köpa på marknader? Ni vet dedär som finns i olika färger och dofter, och som säljs i tårtforms bitar. Sådana har jag köpt i flera år och tycker att de är väldigt bra. Tänk om man kunde göra dem själv...........
Ingrid på Västkusten
08-01-2006, 11:48
Kanske samma - tyvärr är mycket 'Smält 6 Häll' arianten MEN Du kan göra precis lika bra 'marknadstvålar' hemma vid spisen.
Det involverar lut så handskar glasögon och en bra våg är A och O.
läs mer på www.shenet.se
Jag älskar www.millersoap.com
Hälsar ingrid tvålmakerska dock i mindre skala numera.
Jag tycker det är jättefint med tvålar.. Olika färger och lukter, men, jag är fått för mig att de är mer ohygieniska än flytande tvål.. När jag är hos nån med en hård tvål, "tvättar" jag alltid den innan jag är klar. Tycker nog att de kan se söliga ut annars.
Ingrid på Västkusten
08-01-2006, 11:49
CITAT (kryddan @ 05-01-2006, 12:06)
Jag knåpade ihop en sats tvål till julen 2004 - och använde bara hälften. Frågan är nu om den hälft som är kvar fortfarande är ok?
Jag tänkte riva ner den och göra tvålbollar att ge bort - men vill ju inte ge bort något som härsknar, eller vad det är tvål nu gör
Nån som vet???
Däemot tycker jag det är svårt att göra tvålbollar när den legat så länge.
Beror iofs på recept med, men den är numera HÅRD!
varför itne gräva ur ett hål och ge bort reptvål?
Hälsar Ingrid
Hannele
08-01-2006, 11:52
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-01-2006, 11:27)
Olivoljetvålar håller länge och blir bara bättre med lagring.
Bästa tvålarna är de som är minst ett år gamla :-))
Choklad och tvål ska väl inte lagras...?
Ingrid på Västkusten
08-01-2006, 12:09
Handgjord tvål blir bara bättre ju mer den lagras upp till en viss punkt( sex månader elelr äldre då märker man ordentlig skillnad).......nu talar vi handgjord tvål gjort på 'gammalt' sätt. Förutsatt att den inte härskanr förstås. innehåller den botaniska delar sätter i alla fall jag itne längre hållbarhet än ett år. Jag har ju kontakt med andra tvålmakare som berättar om sina mödrars och mormödras handgjorda tvålar som fortfarande är OK efter årtionden ( fast de har ju lagrats rätt då).
Och höga överfettningstal med säg mandelolja ger ju en väsentligt sämre hållbarhet.
Har själv märkt att efetr tre fyra år bildas en liten'skorpa' på tvålarna men den är vattenlöslig pch tvålen fungerar utmärkt.
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 08-01-2006, 12:09)
Jag har ju kontakt med andra tvålmakare som berättar om sina mödrars och mormödras handgjorda tvålar som fortfarande är OK efter årtionden ( fast de har ju lagrats rätt då).
Min pappa har kvar en tvål - i form av en pojkdocka - som han fick i present när han var liten på 40-talet. Den är fortfarande helt perfekt i färg och form. Men doften har försvunnit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.