|
Ja, just det, hur ofta klipper ni klorna på era katter? Lite nyfiken, jag är ju lite ny på detta med katter...
Lady Hamilton
05-01-2006, 12:27
Jag klipper klorna oftare på vintern än sommaren. Men vilken tidsintervall är svårt att säga. Jag brukar titta på klorna o se när det är dax. Eller så hör jag när det "klapprar" när katterna går på golvet.
Men när katterna är små/unga klippte jag ofta men "pyttelite" bara för att vänja dem vid det.
kryddan
05-01-2006, 12:33
Alldeles för sällan eftersom vi får göra det hos veterinären. Tog över vår pissemåns när han var vuxen och han var inte van vid att få klorna klippta och tycker INTE om det
kerstin z5-6
05-01-2006, 12:54
Aldrig aldrig ....
CITAT (karjo @ 05-01-2006, 12:10) Ja, just det, hur ofta klipper ni klorna på era katter? Lite nyfiken, jag är ju lite ny på detta med katter...  Jag säger som en annan, brukar kolla på dom ibland, och jag ser när det är dax. Lika så hör man.
kerstin z5-6
05-01-2006, 16:11
Får man fråga av vilken anledning ni klipper klorna på katter ?? Är de inne katter ? En katt utan vassa klor är ju helt försvarlös ute ?  De vässar ju dessutom ner dem själva..
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2006, 16:11) Får man fråga av vilken anledning ni klipper klorna på katter ?? Är de inne katter ? En katt utan vassa klor är ju helt försvarlös ute ?  De vässar du sessutom ner dem själva.. Jag klipper klorna för att mina (dom flesta) är inne katter. Speciellt på vintern. Och alla katter kan inte slippa ner klorna själv - speicellt inte när som går inne. så just därför klipper jag dom för att dom inte ska vara för vassa, och fortsätta växa så dom blir så långa så att dom längre inte kan gå, får ont (plågsamt ont) , och en dels katters klor går runt, och kan då växa in i huden/tassen igen. Så då väljer jag hellre att klippa klorna än låta dom få ha så plågsamt. Klipper även klorna på mina andra djur så som marsvinen och kaninerna, även råttorna. men en utav våra katter klipper vi inte ner klorna på då han klarar dom utmärkt själv.
kerstin z5-6
05-01-2006, 16:21
OK -Jag bor så till, att de kan vara utomhus när och hur de vill -så problemet uppstår aldrig (privat väg och bara äng och skog runtom
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2006, 16:21) OK -Jag bor så till, att de kan vara utomhus när och hur de vill -så problemet uppstår aldrig (privat väg och bara äng och skog runtom  Jodå. så bor vi med. även en massa åker runt om. liten egen skog osv.
Latmask
05-01-2006, 17:01
Jag brukade klippa så länge de var innekatter. Då klippte jag när det började göra ont när de gostrampade i knät. Klippte oliak mycket beroende på klo och katt, men lät det alltid vara några millimeters avstånd från pulpan (heter det så?)
Numer är de utekatter och jag klipper aldrig deras klor hur vassa de än blir, kommer räven så behövs klorna.
Lady Hamilton
05-01-2006, 17:22
Jag klipper klorna på katterna för att de inte ska "klösas" av misstag när de sitter i knät eller lägger sig på en o ska "gosa" Och sedan så klöser de inte så mycket på möblerna.(de har klösbrädor oxå) Men klorna blir snabbt vassa igen.
Jag har levt med katter hela livet (35år), både innekatter och utekatter men jag har aldrig klippt några klor. Däremot klipper jag klorna på hunden och kaninerna men jag trodde att alla katter klarade sina klor själva Kan katters klor verkligen växa "runt" som på tex kaniner???
Latmask
05-01-2006, 22:07
En kattklo som växrt runt har jag bara sett en gång, och det var på en Norsk skogkatt-blandras. Men den hade växt in i köttet och runt, mycket besvärligt att få ut den. Han klarade sig från infektioner dock som tur var.
Om man har ställningar de kan klösa på brukar de klara klorna på framtassarna rätt bra själva, men det kan bli krångligare med bakklorna om de inte får möjlighet att klättra.
Alltid bra att hålla koll i alla fall och ingripa vid behov.
Jag har ingen katt nu men har haft tidigare. Jag har aldrig klippt några klor. Det var i och för sig utekatter och det kanske bara är innekatterna man behöver klippa på? Min senaste katt var så vild att där var det inga klobekymmer utan det var snarare oro att han inte skulle komma hem med tassarna i behåll.
mamamaggan
05-01-2006, 22:40
Beror helt och hållet på hur mycket katten använder dem. Klippte aldrig klorna på vår katt ,som var utekatt på sommaren och innekatt på vintern, förrän han blev gammal och för det mesta lunkade omkring här inne.
Men klippte väldigt försiktigt och i omgångar eftersom jag var rädd att klippa för mycket. Du märker säkert när/om det är dags om du kollar klorna med jämna mellanrum.
CITAT (Tufsan @ 05-01-2006, 22:01) Jag har levt med katter hela livet (35år), både innekatter och utekatter men jag har aldrig klippt några klor. Däremot klipper jag klorna på hunden och kaninerna men jag trodde att alla katter klarade sina klor själva Kan katters klor verkligen växa "runt" som på tex kaniner??? Ja , typ Om klorna växer, därefter går man med tassarna på något ätt, så måste det växa ut på något sätt. Men jag har sett katter som har vart så missköta så att det har gått in i tassen igen
peterinas
06-01-2006, 01:34
vi klipper klorna på ena katten och hon får inte vara ute pga att hon används i utställning och är alldeles för dyr att ha ute o vimsa omkring o har man enbart inne katter är det bra och klippa klorna ist för att dom kanske får lida i slutänden o då handlar det ist om djurplågeri . hon får bara vara ute i koppel
Tack för svar allihop! CITAT (mamamaggan @ 05-01-2006, 22:40) Klippte aldrig klorna på vår katt ,som var utekatt på sommaren och innekatt på vintern... mamamaggan: Funkar det bra att ha katten inne på vintern och ute på sommaren? Vill den inte ut igen på vintern när den fått vara ute hela sommaren? Varför har du haft det så? Har du haft katter som inte vill vara ute i det kalla och blöta kanske? Är lite nyfiken, för vi har inte kommit fram till hur vi ska göra med vår katt...
Jag klipper klorna på min kisse ca en gång per månad, men då tar jag bara lite i taget. Jag tycker att det är lite läskigt och rädd för attklippa för långt in, så jag gör det hellre lite oftare...
Har aldrig klippt klorna på våra innekatter. Köpte dock ny soffa för ett tag sedan och det tog några minuter innan en av katterna halkade på soffan (inte van skinnsoffa...) och rev upp ett fult märke. Dagen efter åkte vi till vetrinären och klippte klorna... Nu fastnar de inte och kan riva sönder den dyra soffan. Efter detta har vi klippt klorna själva, det går jätte bra, fast katterna inte varit vana att gjort detta tidigare.
jag klipper nog sådär varannan månad, när det låter som att hon går på höga klackar  Eller när jag får en vass klo i mej av misstag.. då är det dags. Det verkar vara väldigt olika från katt till katt hur ofta det behövs. jag har haft en katt som jag bara klippt någon gång ibland, den var väldigt duktig på att rensa själv. Men även haft min Amanda som hade så dåligt med tänder så hon inte fixade att rensa själv.
Latmask
06-01-2006, 11:45
Om man upplever att det är svårt att klippa klorna för att katten inte tycker om det, kan man försöka klippa försiktigt när katten sover. Ibland kanske man bara får en klo i taget, men en klo om dagen blir finklippt till slut.
Klematis
06-01-2006, 11:54
Jag har bara haft ute/inne katter tidigare och aldrigt klippt klorna på dom. Men nu har jag en liten fröken som inte gillar att vara ute på vintern. På sommaren är hon ute men är väldigt lugn klättrar inte i träd osv. På henne klipper jag klorna regelbundet efter behov. Man ser och känner när det är dax. Vi gör på samma sätt med vårt marsvin och kaniner.
mamamaggan
06-01-2006, 17:24
CITAT (karjo @ 06-01-2006, 09:57) Tack för svar allihop! CITAT (mamamaggan @ 05-01-2006, 22:40) Klippte aldrig klorna på vår katt ,som var utekatt på sommaren och innekatt på vintern... mamamaggan: Funkar det bra att ha katten inne på vintern och ute på sommaren? Vill den inte ut igen på vintern när den fått vara ute hela sommaren? Varför har du haft det så? Har du haft katter som inte vill vara ute i det kalla och blöta kanske? Är lite nyfiken, för vi har inte kommit fram till hur vi ska göra med vår katt... Jo det funkade för det mesta bra.Oskar, vår numera himmelske katt, fick vara ute på sommaren när vi bodde i sommarstugan. Även sedan vi flyttat hem kunde han få vara kvar ett tag eftersom vi åkte ut till stugan varje dag. Han hade kattlucka och kunde komma och gå som han ville. Oskar ville inte gärna vara ute när det var kallt , blött eller snö. Visst ville han ut ibland när vi hade honom hemma men antingen gick vi ut med honom i sele ( hade vant honom med det redan när han var liten) eller så släppte vi ut honom under tillsyn. Var det då blött och kallt så nöjde han sig med att sitta på trappen , under tak, och titta ut. Han fick också vara ute på balkongen men då hade vi naturligtvis sett till att han inte kunde ta sig över till grannens balkong. Har sett en del som har nät mellan räcket och taket för att hindra att katten kan ta sig ut. Risken finns ju att den hoppar ut om det inte är alltför högt. Svårt att veta hur din katt kommer att reagera men jag vet fler som har gjort som oss och det har fungerat bra. Katterna vänjer sig.
Klippa klorna  ?? Är jag verkligen ensam om att ha "nagelbitare"?  På sommaren så är dom ute båda två, men på vintern så går gamla Cilla i ide och lillkatta är för feg för att va´ute själv när dörren är stängd. Men klorna deras har jag aldrig nånsin behövt klippa, varken på sommarn eller vintern, det sköter dom så bra själva......hmm, värst är när dom knaprar klorna i sängen, inget vidare underlag att sova på vill jag lova.
CITAT (Berith @ 06-01-2006, 19:02) Egentligen inget att skratta åt  Idag va´hon mäkta purken på husse vill jag lova, det är väl för tusan inte mitt fel att kung Bore är på studiebesök och vägrar åka härifrån, hon skrek högljutt och fnös gång på gång när jag öppnade dörren åt henne. Men visst fasen va´det jag som fick skulden för dom 15 minusgrader som huserade utanför dörren
CITAT (Berith @ 06-01-2006, 19:17) Öhh  Cilla är min skogis, 15 år gammal surkatta som gått i ide.
Använder klotång när jag klipper naglarna på mina gammelkatter. Har inte tidigare klippt men nu är de gamla och ligger mest inne och knoppar. När det säger "klicketi-klicketi-klicketi" på golvet är det dags. Trycker lite försiktigt på tassen så klorna trycks ut och så...knips, knaps! Det verkar tycka att det är skönt att få bort det värsta också -fast det skulle de aldrig medge...
CITAT (Reserv @ 06-01-2006, 18:51) Klippa klorna  ?? Är jag verkligen ensam om att ha "nagelbitare"?  På sommaren så är dom ute båda två, men på vintern så går gamla Cilla i ide och lillkatta är för feg för att va´ute själv när dörren är stängd. Men klorna deras har jag aldrig nånsin behövt klippa, varken på sommarn eller vintern, det sköter dom så bra själva......hmm, värst är när dom knaprar klorna i sängen, inget vidare underlag att sova på vill jag lova.  Amanda var duktig på att "klippa" klorna själv när hon var yngre... men hon hade så få tänder kvar de sista åren så hon klarade inte av det själv... men hon älskade när jag gjorde det åt henne... hon satt på rumpan i mitt knä med ryggen lutad mot mej.. å så satt hon o spretade med tårna så jag kunde komma åt att rensa ordentligt
CITAT (Reserv @ 06-01-2006, 19:20) CITAT (Berith @ 06-01-2006, 19:17) Ok, trodde först att du pratade om din katt men nu förstår jag att det verkligen är Cilla du pratar om. :lol:
Ett lite större förlåt till Cilla... :rolleyes: :wub: Öhh  Cilla är min skogis, 15 år gammal surkatta som gått i ide. Jaha ja... Tyckte att du beskrev Cilla så bra förut, men tydligen var jag den enda som gjorde det.
zaaritha
07-01-2006, 22:49
Våra katter är ju utekatter o vässar sina klor på träd, utomhus. Fel, uttryckt; de har kattlucka--alltså är de både ute- o innekatter! Men, två av dem, är bekväma av sej o går inte ut, så ofta--dem klipper vi klorna på.
Klipper gör jag när jag ser att det behövs. Generellt är det nog en gång i månaden eller varannan månad. Det är lite olika hur ofta det är, beroende på hur flitigt de har vässat klorna på sina klösträd (har alltså innekatter). Bakklorna klipps i varje fall mer sällan än framklorna. Antingen sliter de mer på bakklorna, eller så växer de långsammare.
Klematis
13-01-2006, 00:12
Har precis klippt klorna å min innekatt. De var ganska långa. Speciellt tånageln eller vard man säger. De växer ju så de blir lite rundade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|