Full version: Ryggskotts tips
Elanah
Fick vad jag tolkade som ryggskott på julafton. Har inte varit hos läkaren men alla i min omgivning trodde det var det. Det gör som mest ont när jag sitter el ska sätta/resa mig. Gå runt är alltså inga större problem. Jobbar som personlig assistent vilket medför en del tunga lyft och vridningar. Har jobbat nätter och kvällar den här perioden men ska nu gå på dagtid vilket blir tyngre.

Nu är min fråga, kan det hända ngt farligt i ryggen? Smärtan kan jag hantera med lite piller... Tycker ni jag ska gå till läkaren och i såfall vad kan han göra. Hur länge brukar det här sitta i?

Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
När jag får akut ont i ryggen (jag brukar få svårt att sitta mm.) så går jag till min kiropraktor ofta är det något som hoppat snett och det fixar han på några minuter (efteråt bör man dock vila i flera dagar så man ska inte återgå till jobb med tunga lyft direkt även om man känner sig ganska bra jämfört med när man kom till kiropraktorn). Första gången jag fick ont gick jag till läkare som ordinerade sjukgymnastik och inte blev jag bra av det jag hade ont i 6månader innan mina föräldrar fick mig att prova en kiropraktor.
Margaretha
Både för mig och min man brukar ryggskott gå över av sig självt. Man ska röra sig om man kan - inte bara ligga och vila som man trodde förr - MEN inte lyfta och anstränga sig. Tycker det låter som om du behöver vara sjukskriven några dagar.
kristerh
Om du får domningar i armar eller ben, är det risk för att det är diskbrock och då måste de få behandling, imitt fall hos kiropraktor och sjukgymnast.
krister
Elanah
Ok tack, har bokat läkartid på mån och då blir även företyags hälsan inkopplad så får vi se vad dom säger... Tack ska ni ha.
Månskensbonden
Jag har haft ryggskott från och till i många år.
När det blir snett och akut går jag till en naprapat, och de har en i min mening bättre behandling än en kiropraktor. (Har prövat dem också en antal gånger.)