Full version: Ryggskotts tips
Elanah
Fick vad jag tolkade som ryggskott på julafton. Har inte varit hos läkaren men alla i min omgivning trodde det var det. Det gör som mest ont när jag sitter el ska sätta/resa mig. Gå runt är alltså inga större problem. Jobbar som personlig assistent vilket medför en del tunga lyft och vridningar. Har jobbat nätter och kvällar den här perioden men ska nu gå på dagtid vilket blir tyngre.

Nu är min fråga, kan det hända ngt farligt i ryggen? Smärtan kan jag hantera med lite piller... Tycker ni jag ska gå till läkaren och i såfall vad kan han göra. Hur länge brukar det här sitta i?

Tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
När jag får akut ont i ryggen (jag brukar få svårt att sitta mm.) så går jag till min kiropraktor ofta är det något som hoppat snett och det fixar han på några minuter (efteråt bör man dock vila i flera dagar så man ska inte återgå till jobb med tunga lyft direkt även om man känner sig ganska bra jämfört med när man kom till kiropraktorn). Första gången jag fick ont gick jag till läkare som ordinerade sjukgymnastik och inte blev jag bra av det jag hade ont i 6månader innan mina föräldrar fick mig att prova en kiropraktor.
Margaretha
Både för mig och min man brukar ryggskott gå över av sig självt. Man ska röra sig om man kan - inte bara ligga och vila som man trodde förr - MEN inte lyfta och anstränga sig. Tycker det låter som om du behöver vara sjukskriven några dagar.
kristerh
Om du får domningar i armar eller ben, är det risk för att det är diskbrock och då måste de få behandling, imitt fall hos kiropraktor och sjukgymnast.
krister
Elanah
Ok tack, har bokat läkartid på mån och då blir även företyags hälsan inkopplad så får vi se vad dom säger... Tack ska ni ha.
Månskensbonden
Jag har haft ryggskott från och till i många år.
När det blir snett och akut går jag till en naprapat, och de har en i min mening bättre behandling än en kiropraktor. (Har prövat dem också en antal gånger.)

En kiropraktor 'vrider' visserligen kotorna rätt, men en naprapat gör utöver detta även en omfattande massage/uppmjukning av alla de muskler som försöker stabilisera ryggskottet. Detta är mycket viktigt, för kroppen kan annars lätt 'dra ryggen sned igen' eftersom den strävar efter att stabilisera, och det tar tid för musklerna att 'lära' sig att inte stabilisera det som nyss var snett, utan det som kiropraktorn nu dragit rätt.

Naprapaten löser upp dessa 'låsta' muskler först, före manipuleringen av ryggraden, med hjälp av massage. Min erfarenhet är att en naprapat-behandling har mycket större chans att lyckas utan 'återfall'! En kiropraktor kan också fungera, men det finns då en klart större risk att det onda kommer tillbaka, och du behöver fler behandlingar. -Till smärta för dig, och till gagn för kiropraktor-plånboken... tongue.gif

Detta är min personliga erfarenhet, efter ca 15 år med då och då åtekommande ryggskott...
Anki på Öland
CITAT (Månskensbonden @ 06-01-2006, 11:01)
Naprapaten löser upp dessa 'låsta' muskler först, före manipuleringen av ryggraden, med hjälp av massage. Min erfarenhet är att en naprapat-behandling har mycket större chans att lyckas utan 'återfall'............................................................................
.................................

Detta är min personliga erfarenhet, efter ca 15 år med då och då åtekommande ryggskott...

Din naprapat tycks inte ha lyckats så bra då eftersom det återkommit under 15 år... sleep.gif unsure.gif
Anki
Månskensbonden
CITAT (Anki på Öland @ 06-01-2006, 14:23)
CITAT (Månskensbonden @ 06-01-2006, 11:01)
Naprapaten löser upp dessa 'låsta' muskler först, före manipuleringen av ryggraden, med hjälp av massage. Min erfarenhet är att en naprapat-behandling har mycket större chans att lyckas utan 'återfall'............................................................................
.................................

Din naprapat tycks inte ha lyckats så bra då eftersom det återkommit under 15 år... sleep.gif unsure.gif
Anki

tongue.gif
Tja, säg den lycka som varar för evigt...

Tyvärr kan ju inte en naprapat göra så mycket åt en enfaldig månskensbonde som ett antal månader efter senaste ryggskottet igen får för sig att han är stålmannen, och lyfter på tok för mycket och vrider till och klantar sig.
Jag sa bara att en naprapat botar ryggskott, inte dumhet.... wacko.gif tongue.gif biggrin.gif

(Med "återfall" menade jag förstås att samma ryggskott kommer tillbaka de närmaste dagarna efter en behandling, och inte ett nytt ryggskott ett år senare... smile.gif )
andersen
Mitt ryggonda botar jag med att gå i skogen , har lärt mej att det är bra man rör alla muskler när man går över stock o sten.
kristerh
CITAT (andersen @ 07-01-2006, 20:12)
Mitt ryggonda botar jag med att gå i skogen , har lärt mej att det är bra man rör alla muskler när man går över stock o sten.

Ett utmärkt tips, alla läkare kiropraktorer mm rekommenderar mycket rörelser, speciellt promenader, men det är svårt när man redan har ont i ryggen.
krister
Elanah
Har nu varit hos farbror doktorn. Han trodde det var en variant av ryggskott el kotförskjutning. Ordination; tabletter och vila.
Betty
CITAT (Elanah @ 09-01-2006, 13:34)
Har nu varit hos farbror doktorn. Han trodde det var en variant av ryggskott el kotförskjutning. Ordination; tabletter och vila.

Krya på dig! smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Elanah var försiktig med en kotförskjutning, Spondylolisthes.

När jag läste ditt första inlägg så tänkte jag spontant på spinal stenos. Får du domningar i benet? Värk som går ner i benet?

Jag har kotförskjutning sedan många många år och har blivit stelopererad för det 2 gånger men också för spinal stenos 2 X

Många gånger hänger det ihop. Blir det inte bättre så tycker jag du skall försöka att komma till magnetröntgen, så att dom kan se ifall det är inklämda nerver (spinal stenos)

Krya på dig
Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon