Full version: Reductil
Eva i Skåne
Jag var hos en läkare för uppföljning av röntgen av min höft/rygg.

Lätt artros i ländryggen, men inget att tala om, du behöver gå ner i vikt, sa han. Jo tack, jag vet blink.gif .
En massa tabletter för ryggen, tyckte han jag ska ta, och så sa han:
"jag kan skriva ut Reductil till dig om du vill".
Jaha, det var liksom det hela blink.gif Ingen vidare information.
Jo, remiss till sjukgymnast fick jag också.

Reductil har jag såklart hört talas om och jag gissar att några av er provat, så nu är jag nyfiken.
Något undermedel är det såklart inte. Det handlar förstås om att tänka på vad man äter och att röra på sig, men hur mycket nytta har man av tabletterna?
netaave
Jag har ätit Reductil men mitt blodtryck som alltid annars håller sig i schack blev skyhögt och jag tvingades avbryta.
Dottern däremot har ätit det i flera år men inte med någon jätteeffekt precis.
Anki på Öland
Det var ju väldigt mycket restriktioner i Fass.... så det är knappast helt ofarligt. Eftersom det i alla fall skulle användas tillsammans med kostomläggning och motion skulle ju jag försöka utan först. Effekten verkade ju inte komma av enbart medicinen utan först i kombination med det övriga.
Anki
bikiv
Känner inte till läkemedlet... gogglade lite... och hittade det här
Läkemedelsverket
Visserligen från 2002, men, jag skulle nog som "Anki på Öland" skriver, först försöka med kostomläggning.

Det behövs inte så väldigt stora förändringar i kosten för att det ska märkas på vikten. Minska "lite grand" på socker, fett, kaffebröd... äta "lite mer" frukt, grönsaker... och framför allt bli medveten om vad -och varför- man stoppar i sig det man gör!

Så, naturligtvis, bidrar motion till viktminskningen. Men den soffpotatis jag är ska jag inte komma med råd om det sad.gif

Om du inte är väldigt överviktig, försök få bort extrakilona på naturlig väg, det är mitt råd!
mamamaggan
Typiskt att bara skriva ut något och sedan " avfärda" patienten.

Fick du ingen remiss till dietist? Det borde vara det första man tar till när man vill att patienten ska gå ner i vikt och inte piller. mad.gif

Vet att t ex i Örebro län har man börjat att skriva ut motion på remiss. Man kan få delta i motionsgrupper och få råd om hur man ska äta också. Grejen är att man går i en grupp och verkligen motionerar och följs upp av utbildad personal. Ett bra sätt att komma igång.

Det är så dj-kla lätt att säga " Ät mindre och motionera mera" . Om det vore så enkelt så skulle vi inte ha så många överviktiga i vårt land. Det finns ofta olika orsaker till övervikten och jag tycker att man borde ta detta på allvar.
Sylvia
Jag har prövat och samma hände mig, jag fick högt blodtryck och fick avbryta. Ingen jätteeffekt precis, men man är inte så där jättesugen hela tiden då.
Nu går jag på GI-diet, får se om den ger någon bättre effekt.
Magdis
CITAT (mamamaggan @ 05-01-2006, 22:12)
Typiskt att bara skriva ut något och sedan " avfärda" patienten.

Ja det är väldigt typiskt! Det är väldigt lätt för doktorn att skriva ut ett recept och sen inte behöva ta mer ansvar för patienten. Remissen till sjukgymnast var i så fall mycket mer värdefull, hoppas att det kommer att ge dig mycket hjälp. Dietist borde du också ha fått träffa istället för att få piller. Jag har ingen tilltro alls till piller när det gäller viktnedgång.
*Felix matte*
Trist med så nonchig läkare sad.gif
Mitt råd är att du inte ska ta Reductil... precis som flera här har berättat om biverkningar så har jag läst om tidigare.
Remiss till Dietist tycker jag att du ska begära snarast.
Min erfarenhet av dem är att de är väldigt duktiga och kan ge råd och stöd utan att ta fram pekpinnen.
Bra att du fick remiss till sjukgymnast, fast de jag gått hos har oftast varit alldeles för försiktiga.
Kiropraktor däremot har vågat "ta i" ordentligt och har gett bäst resultat.

Önskar att du slipper ditt onda wub.gif
Klematis
Vad gör en dietist igentligen. Är det information om mat och hur man ska äta. Eller är det något mer.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min sambo fick remiss till dietist här på sahlgrenska. Och det var inte mycket att hänga i granen.

Han fick rådet att köpa Nutrilett (eller vad det nu heter) och leva på det. Det tycker inte jag är bra, för vem sjutton vill leva på det resten av livet. Vi tyckte/trodde att han får råd ang mat och så. Men icke.

Nu har han gått ner ca 17 kilo, verkligen gått ner för han tar långa snabba promenader eller går stavgång. Nu har vi köpt en motionscykel som han cyklar nu på vintern. För han svettas så mycket när han går och det är inte bra när det är kallt. Han är blöt när han kommer hem.

Reductil åt en f.d. arbetskompiss, hon gick ner mycket men nu är hon på samma, om inte högre, nivå igen.

Så jag avråder verkligen. Jag skulle behöva gå ner 5-6 kilo men klarar inte av det. Vi tänker på vad vi äter men jag kan tyvärr inte röra på mig så mycket och där ligger nog boven i mitt fall.

Elisabeth
*Felix matte*
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-01-2006, 12:40)
Min sambo fick remiss till dietist här på sahlgrenska. Och det var inte mycket att hänga i granen.

Han fick rådet att köpa Nutrilett (eller vad det nu heter) och leva på det. Det tycker inte jag är bra, för vem sjutton vill leva på det resten av livet. Vi tyckte/trodde att han får råd ang mat och så. Men icke.

Den dietisten skulle ni omedelbart anmält till sjukhusledningen. En dietist ska inte bemöta patient på det viset. Överhuvudtaget ska de inte rekommendera Nutrilett... så har jag fått berättat av min dietist. Det var när vi gick på Rehab i grupp, några var överviktiga och de avråddes helt från alla pulverdieter... fick istället personliga samtal och kostråd.

Mina besök har dels gällt barn med svåra matallergier, där fick jag ovärderlig hjälp... bl.a olika matrecept, råd om hur man kan få näringsriktig och variationsrik kost trots väldigt snäv råvarugrupp.
När det gäller mig själv så var också hjälpen ovärderlig... jag behövde gå upp i vikt
och av dietisten fick jag bra råd om hur, vad och när jag skulle äta. Recept på berikningspulver och näringsdrycker... återbesök där vikt kollades och jag fick nya tips och råd som jag skulle följa o.s.v
Fortfarande kan jag ringa henne och boka tid för besök om jag känner att det behövs och likadant var det när det gällde barnen.

Bra gjort av maken din att gå ner så mycket. smile.gif
Klematis
Inte går mantill en diéitist för att få rådet att ta till pulverdrycker. Jag har en del övervikt och skulle oxå vilja ha kostråd. Fast det är ju så att det är motion, mindre "mellanmål" som oftast är det som gäller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon