CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 06-01-2006, 12:40)
Min sambo fick remiss till dietist här på sahlgrenska. Och det var inte mycket att hänga i granen.
Han fick rådet att köpa Nutrilett (eller vad det nu heter) och leva på det. Det tycker inte jag är bra, för vem sjutton vill leva på det resten av livet. Vi tyckte/trodde att han får råd ang mat och så. Men icke.
Den dietisten skulle ni omedelbart anmält till sjukhusledningen. En dietist ska inte bemöta patient på det viset. Överhuvudtaget ska de inte rekommendera Nutrilett... så har jag fått berättat av min dietist. Det var när vi gick på Rehab i grupp, några var överviktiga och de avråddes helt från alla pulverdieter... fick istället personliga samtal och kostråd.
Mina besök har dels gällt barn med svåra matallergier, där fick jag ovärderlig hjälp... bl.a olika matrecept, råd om hur man kan få näringsriktig och variationsrik kost trots väldigt snäv råvarugrupp.
När det gäller mig själv så var också hjälpen ovärderlig... jag behövde gå upp i vikt
och av dietisten fick jag bra råd om hur, vad och när jag skulle äta. Recept på berikningspulver och näringsdrycker... återbesök där vikt kollades och jag fick nya tips och råd som jag skulle följa o.s.v
Fortfarande kan jag ringa henne och boka tid för besök om jag känner att det behövs och likadant var det när det gällde barnen.
Bra gjort av maken din att gå ner så mycket.