Full version: Saker som försvinner
Sidor: 1, 2, 3
*Felix matte*
Svagdricka som var sååå gott t.ex när man var på slåtter.
Bryggalätt var liknande... det gjorde mamma själv, vet inte hur, men det fanns "något" att köpa i en liten brun flaska ...kanske 1,5 dl... som skulle tillsättas och som jag minns så hette just den flaskan Bryggalätt.

Jordgubbspuck saknar jag också... den glassen hade omslag av folieliknande.... jättegod.

Sagogryn Minns än idag hur äcklig sagogrynssoppan var.. den vi fick på bamba, och vi var tvungen att äta upp hela portionen.. Fyyyy
*Felix matte*
CITAT (mamamaggan @ 05-01-2006, 22:47)
Var in och kollade lite. Men kom just på vad jag saknar mest: när människor umgicks på kvällarna. Är så himla gammal så jag kommer ihåg det tongue.gif .

Det var inte TV varje kväll i början på 60-talet utan mina föräldrar gjorde saker tillsammans med oss barn , eller vi umgicks familjevis med grannarna. Det var inga märkvärdigheter utan man bara gick in till varandra och pratade en stund.

Vi går fortfarande in till varandra utan föranmälan, fast inte lika som förr ändå.

TV fick vi julen 1960 i mitt föräldrahem.. jag var den som satt uppe längst och såg de snöiga sändningarna... minns än idag Nicolai Gedda och så han operasångaren som alltid hade en femöring i handen som han "fingrade" på när han sjöng.
Ensam vaken satt jag i "salen" och njöt av skönsång... det är mitt tidigaste minne av tevens ankomst. wub.gif
mamamaggan
Husets ungar samlades hos oss när det skulle bli barnprogem. Tror det var Andy Pandy eller nå't. Vi satt där och räknade ner när klockan visades innan programmet. Sedan kom ju bilden med stadshuset och dess klockspel.

Sedan kommer jag ihåg när min farmor var på besök. Hon satte sig i ett hörn i vardagsrummet och höll för ansiktet. Ville inte se på det där "otäcka". Mamma och pappa lät henne hållas men emellanåt sneglade de bakåt och fick då se henne sitta och kika mellan fingrarna! laugh.gif
*Felix matte*
Vi var bland de första att skaffa färgteve... husets barn samlades hos oss dagen då det sändes barnprogram i färg (tror det var en dag/vecka)
Varje gång fick de sedan sitta vid köksbordet och fika saft och bullar och prata om programmet de sett.

Ett minne som etsat sig fast är när det ringde på dörren... en licenskontrollant frågade om vi hade svartvit eller färgteve. Svartvit svarade jag och precis då kom grannbarnen och en av dem sa... Får vi komma och se på barnpogrammen i färg rolleyes.gif Javisst, gå in sa jag. Kontrollanten bugade och gick vidare. laugh.gif

Men.. efter det besöket anmälde vi vårat färgteveinnehav. smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Reserv @ 05-01-2006, 18:41)
CITAT (andersen @ 05-01-2006, 18:31)
En annan sak som jag saknar är konsums hårda toapapper som fanns att köpa styckvis, i dag går det inte att hitta oblekt hårt toapapper allt toa papper idag är mjukt och instansade lamm och dyl på.

Är du så hårdhudad Andersen? Av dom hårda oblekta papprena så fick man juh skavsår i ändalykten om man åkte på magsjuka rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag vet inte många som vill ha det hårda papperet och en-pack unsure.gif Då får man ju handla varje dag.
Denna veckan har Coop extrapris på balar med mjukt präglat smile.gif

I Danmark fanns det ett papper som var ännu värre. Inte nog med att det var hård och enkelt. Det vara blankt/glatt också.
Vill inte nämna vad det kunde leda till, förutom skavsår.. sleep.gif
Eva i Skåne
För övrigt så saknar jag Marabous chokladask Symfoni.
Den med tunna tunna plattor med bittermörk choklad.
*Felix matte*
Fenom... har försvunnit ur våra butikshyllor... luktade ju sååå gott och gjorde sååå rent. biggrin.gif wub.gif
Castea
Saknar "Glassblomman" från 70-talet. Det var en förpackning med små blomformade glassbitar, chokladöverdragna. Vi fick sådana till efterrätt ibland i min familj. wub.gif
Pirum
Angående Pommac så passar den helt enkelt inte i petflaskor. Vet inte riktigt varför, men det blir fel på något sätt. Pommac ska vara iskall och inte avslagen, så stora 1.5-litrare är obra antar jag. På tal om det, Coca Cola i 1.5-liters glasflaskor...vilken lyx...så gott...men visst, den var tung att bära hem. Vad gäller flaskor i back så tjänar både butik och bryggare mycket mer på burkar och petflaskor. Tror det är därför sortimentet på 33cl-flaskorna hela tiden försämras, förändras, etc. Vilket leder till att färre köper. Vilket leder till att utbudet försämras än mer. En olycka att Carlsberg lade rabarber på både Pripps och Falcon.

Öl på petflaskor...det är ju också vedervärdigt. Snart börjar de väl sälja vin inslaget i kartong också.
Eva i Skåne
CITAT (Pirum @ 06-01-2006, 00:48)
Öl på petflaskor...det är ju också vedervärdigt. Snart börjar de väl sälja vin inslaget i kartong också.

Hmm. Det har väl funnits några år redan unsure.gif wink.gif
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 05-01-2006, 23:57)
CITAT (Reserv @ 05-01-2006, 18:41)
En annan sak som jag saknar är konsums hårda toapapper som fanns att köpa styckvis, i dag går det inte att hitta oblekt hårt toapapper allt toa papper idag är mjukt och instansade lamm och dyl på.

Är du så hårdhudad Andersen? Av dom hårda oblekta papprena så fick man juh skavsår i ändalykten om man åkte på magsjuka rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag vet inte många som vill ha det hårda papperet och en-pack unsure.gif Då får man ju handla varje dag.
Denna veckan har Coop extrapris på balar med mjukt präglat smile.gif

Åja vi vet ju inte vad Andersen ska ha pappret till. Han kanske har kommit på nåt jättefiffigt. rolleyes.gif

Funderar på vad jag saknar men kommer inte på nåt. Men känner igen en del som ni redan räknat upp - raketosten, och den där långa smala i Twistpåsen t.ex. Och riktigt tuggummi, utan oätbara tillsatser. Och dricka utan odrickbara tillsatser. wink.gif
anna_rispan
den "blå" tobleronen. ljuschoklad fylld av vit choklad!!
Smedsborg
Apelsinglassen som låg i plastapelsiner lixom. Cassatapuck och pistagepucken.

Nymald köttfärs som var pappersinslagen. Vågar tusan äta råbiffsmacka numera. Knäckebröd, rå lök. salt peppar och nymald färs. Mumma
Berith
Apelsinglassen i plastapelsinerna kommer jag också ihåg. Kommer ihåg massor märker jag. wink.gif Saknar chokladapelsinerna som fanns för några år sen, dom där chokladklyftorna med apelsinsmak som såg ut som en apelsin.
Eva i Skåne
Bortsett från Andersens toapapper rolleyes.gif så är det märkligt att det mesta vi saknar verkar vara godsaker tongue.gif biggrin.gif

Tablettaskarna med salmiak t ex.
Ibland har jag sett salmiakgodis i påse, men det är inte så gott som jag minns.
Det var något i barndomens salmiakgodis som inte var nyttigt har jag hört.
*Molly*
CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 00:08)
Fenom... har försvunnit ur våra butikshyllor... luktade ju sååå gott och gjorde sååå rent. biggrin.gif  :wub:

Fenom finns kvar, har sett burkarna på en del Coop affärer och på färgbutiker nyligen.
cic
Jag saknar Top Hat.. Och Storstrut.. rolleyes.gif wub.gif

Och så saknar jag de klassiska blå-vita varorna från konsum..

Det här blev ju värsta nostalgitråden! smile.gif
Castea
Tycker det börjar bli läge att sätta in denna länk för alla glassnostalgiker! wub.gif
cic
CITAT (Castea @ 06-01-2006, 22:16)
Tycker det börjar bli läge att sätta in denna länk för alla glassnostalgiker!  :wub:

wub.gif wub.gif

Tackar! *niger* smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Molly @ 06-01-2006, 19:21)
CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 00:08)
Fenom... har försvunnit ur våra butikshyllor... luktade ju sååå gott och gjorde sååå rent. biggrin.gif  wub.gif

Fenom finns kvar, har sett burkarna på en del Coop affärer och på färgbutiker nyligen.

ohmy.gif jag har inte sett Fenom på hyllorna på ett antal år sad.gif
ska leta extra noga och lovar rapportera om jag hittar. smile.gif
Castea
En gång var det ett liten flicka som sa till mig att hon trodde att gamla människor saknar hus med grästak. laugh.gif
zaaritha
Det är mycket jag saknar se´n jag var ung.... Svagdricka, köper vi av en i Hjo som gör den på gammalt vis! Jättegott!
Jag saknar fylld choklad m äkta fruktfyllning!
Kabeljo!
Sega gubbar m äkta fruktsmaksättning..
O s v.
Gossen Ruda
Ojdå, vad är snittåldern på Odla? 70? rolleyes.gif

Nåja, jag saknar en del också. Sagogryn exempelvis. De riktiga sagogrynen görs av märgen från Sagopalmen som lär växa i ostasien. Det är naturligtvis för dyrt så därför gjordes den av potatisstärkelse som färgades röd. Så var man tvungen att ta bort färgämnet av nån anledning och då kunde det kvitta.

Toy skall vara försvunnet, bortpetat av nya amerikanska tuggummi med stort reklamkonto. Ta´t lugnt, ta ett Toy duger inte längre.

Posten var väl inte dumt när den fanns men nog är det smidigare att sitta hemma och betala via nätet.

Den gamla svagdrickan, mums. Den lokala bryggaren i Vellinge måste ha märkt en viss uppgång i leveranserna när vi var på besök hos mormor och morfar. Det gick väl att få tag på här i stan också men den var inte lika god. Men inte på många år nu. Ibland kan man se svagdricka fortfarande men det är bara konstgjort innehåll.
zaaritha
Jag fyller 56 i maj-06.
Och--mycket har försvunnit se´n jag var barn!
*Felix matte*
Tomtebrus... så häftigt när den fräste på tungan wub.gif
zaaritha
Tomtebrus, ja!
Magdis
CITAT (zaaritha @ 06-01-2006, 23:32)
Tomtebrus, ja!

Vad lustigt att tomtebrus kommer på tal just nu! Jag läste en godnattsaga för min dotter nyss om en pojke och flicka som lagade soppa av alla möjliga konstiga ingredienser; tvål, spindlar, tomtebrus m.m. Min flicka undrade vad tomtebrus är men det visste inte jag heller. Var det nåt sorts godis alltså?
*Felix matte*
Tomtebrus var ett sorts pulver som man skulle blanda i vatten, det skulle bli en läsk
Om man (som jag och de flesta) hade liiite pulver på tungan så bubblade det sååå häftigt. laugh.gif
zaaritha
Instämmer! laugh.gif
Castea
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2006, 23:26)
Toy skall vara försvunnet, bortpetat av nya amerikanska tuggummi med stort reklamkonto.

Jag köpte Toy bara för några månader sedan på ICA i Västerås. Och det lanserades som en comeback-produkt. Och smakade fortfarande som Toy. wub.gif Dock ligger inte bitarna lösa i pappasken längre, de ligger i sådan där plast, där man trycker ut dem en-och-en.
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 23:44)
Tomtebrus var ett sorts pulver som man skulle blanda i vatten, det skulle bli en läsk
Om man (som jag och de flesta) hade liiite pulver på tungan så bubblade det sååå häftigt. laugh.gif

Man köpte ju "tefaten" med tomtebrus ju!! Smakade som oblat fylld med tomtebrus.
Anki
zaaritha
Men "bubbelgummit", då--som verkligen smakade bär o frukt!
Castea
Tycker man om 80-talsnostalgi så är ju Ulf Malmros film "Tjenare Kungen" en underbar höjdare! Kommer väl på DVD snart. wub.gif
zaaritha
I mitt fall; är det 60-talsnostalgi!
Hired-Gun
Chokladzingo ohmy.gif
http://www.dorbell.se/zingo.asp
Bessie
En doft av finlandssvensk nostalgi...

Nämn Enilett eller Sun Ice för en österbottning och ni får se gnistor flyga. Tillverkningen av min barndoms glass och matfett upphörde när företagen och varumärkena såldes och personalen sades upp. Glassen var jag speciellt ledsen över att se försvinna i tysthet, den tillverkades på ett gammalt ryskt recept som inte förändrats desto mer sen slutet av 1800-talet. Den var j-ar anamma ett stycke kulturhistoria!

Hartwalls hallonläsk, päronläsk och Rally, och en apelsindricka som hette Step och som vi alltid fick hos farmor. Juice i pyramidformade förpackningar.

Naturell yoghurt i stora sladdriga plastburkar som gick sönder på vägen från affären. Nu får man nöja sig med små portionskoppar.

Och när man nu är inne på portionskoppar, jag saknar de där tredelade yoghurtdesserterna. Först åt man upp yoghurtlagret, sedan vaniljpuddingen, sist hallonsylten.

Godis: Gelékarameller med rönnbärssmak. Och blandad marmeladkonfekt (tror att den var Fazers också) i avlånga askar och i fruktform. Nu ser de ut som gröna kulor och är rullade i socker, tråkigt. Och Asterixfigurerna i mjuk lakrits som brukade finnas på sverigefärjornas tax-free-shopar.
AnnammA
Fransk Nougat(chokladsorten) när den var i ett helt platt format, och inte som nu avlångt, halvrunt....Chokladöverdraget lossnade liksom i flak wub.gif wub.gif wub.gif Mmmm...(Varning:reklam)Marabou wub.gif

Jag har inte orkat läsa igenom alla svaren, men Svagdricka kan man hitta här i Skåne från lite minfdre bryggerier...(En skånsk specialitet:drickablanning. Svagdricka med mjölk i...)

-----
AnnA
Selma
Jag saknar två 60-talsprodukter ur Findus djupfrysta sortiment, nämligen VALBIFF och RÖKT KOLJA. Valarna blev ju utrotningshotade, så att valbiffen är borta får man väl förstå, men såvitt jag vet är det fortfarande fritt fram för koljan! I England är det ju väldigt vanligt med rökt kolja, men här försvann den, tyvärr.
Castea
Minns ni Doggy djupfryst hundmat, från 70-talet? Slamsor som man skulle koka till jycken?! Kan inte säga att jag som människa saknar doften av det koket, men en och annan i hundhimlen kanske skulle göra det om han/hon kunde få komma till tals. wub.gif
netaave

som dessutom smular... mad.gif
Gossen Ruda
CITAT (Selma @ 07-01-2006, 16:20)
Jag saknar två 60-talsprodukter ur Findus djupfrysta sortiment, nämligen VALBIFF och RÖKT KOLJA. Valarna blev ju utrotningshotade, så att valbiffen är borta får man väl förstå, men såvitt jag vet är det fortfarande fritt fram för koljan! I England är det ju väldigt vanligt med rökt kolja, men här försvann den, tyvärr.

Valbiffen är borta men utbudet av valfläsk kommer snart att öka. Framåt sommaren kommer det säkert flera drajver med sådant men till hösten är nog lagret slut. rolleyes.gif
netaave
Torskrom på burk har jag inte hittat på länge.
cic
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2006, 17:00)
Valbiffen är borta men utbudet av valfläsk kommer snart att öka. Framåt sommaren kommer det säkert flera drajver med sådant men till hösten är nog lagret slut.  :rolleyes:

ohmy.gif tongue.gif laugh.gif

Du e allt en kul kille du! biggrin.gif
Rossi
Jag saknar Fazers 170 grams chokladkakor. Dels de med gult omslagspapper, dels de med brunt omslagspapper. (Hela nötter resp. hackade nötter). De var ursmarriga men säljs i alla fall inte i Skåne längre. Nu finns här bara den vanliga mjölkchokladen med blått omslagspapper.

Och Sia-Glass (tror jag att det var) hade en cappucino-glass som var åh så god. Inte heller den finns längre. Suck!

Ja, som ni märker så är jag en gottegris!
Hired-Gun
CITAT (Rossi @ 07-01-2006, 17:15)
Jag saknar Fazers 170 grams chokladkakor. Dels de med gult omslagspapper, dels de med brunt omslagspapper. (Hela nötter resp. hackade nötter).

Låter nästan som Cloettas Tarragona...mmm
http://www.shellimagebank.com/imagebank/sv...ood/fd0063.html
Kathy
CITAT (Rossi @ 07-01-2006, 17:15)
Jag saknar Fazers 170 grams chokladkakor. Dels de med gult omslagspapper, dels de med brunt omslagspapper. (Hela nötter resp. hackade nötter).

De säljs häruppe i Sthlm.
Kathy
Jag minns att Konsum hade kolsyrad enbärsdricka på 33 cl glasflaska. Den påminde om julmust, men blev dock inte långvarig.
Hired-Gun
CITAT (Scrollan @ 07-01-2006, 20:06)
uppe i Sthlm.

Hehe för mej är Stockholm geografiskt nere... biggrin.gif
Kathy
Ja, fast Rossi bor i Skåne och då blir Sthlm "här uppe". rolleyes.gif
zaaritha
Eva i Skåne: Jag med!! sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon