|
Thomas
Vad har du för erfarenheter av Daybreak magnolian ? Jag köpte en från Wim ( förmodligen ympad) för tre år sedan. Den har nu sista sommaren börjat att växa (ca 25 cm)
Vad är det för skillnad på den ympade Daybreaken och Daybreak hybriden som du har?
Hur fungerar de hos Dig? Tillväxt? Ålder?
Jag bor i zon IV i Småland
Jan
BLÅKORN
06-01-2006, 00:47
Hej Jan Intressant fråga då alla Daybreak är hybrider. Vims är just en Daybreak hybrid men ympad på en tåligare rot, vill minnas att den klarar av vintrarna bra samt att denna rot ger en lite senare blommning, vilket oxå är bra med frostrisken på tidigblommande. Min har jag haft i 2 sommrar och jag hadde nog en tillväxt på 10-15 cm.(ca 130 cm hög) Den skall ju tydligen bli ett litet fint enstammigt träd med tiden.
Den andra Daybreak hybriden är en korsning med en annan Magnolia,troligen Acuminata.(Vart har jag lagt namn lappen??) Den har mycket större blad utan den karakteristiska vågiga bladkanten. Som det ser ut nu så blir den inte lika välformad i växtsättet, den har oregelbunden form. Av tillväxten att dömma så kommer den att bli ett STORT träd med tiden.
Annars så har man ju blivit lovad att tillväxten skall ta fart med åren, och jag väntar och väntar. Min Butterfly har tagit fart nu efter två sommrar i snigelfart, säkert 30 cm i år, men denna var mycket liten då jag köpte den.
Jan köpte du något mer av Vim? Får jag vara lite o fin och fråga vad det kan kosta att få hem något därifrån? Jag fick min från Tommy Ahnby, en bekant skulle dit och hämta lite godsaker så min fick hänga med i deras lass.
Kul med Magnolior. Det finns en Stellata som bildar trädform och en annan Stellata som inte skall bli högre än 1,5 meter, den lilla skulle det vara kul att höra lite om, särskilt härdigheten, någon med tipps och erfarenheter?
BLÅKORN
06-01-2006, 00:50
Här är en bild från i våras. Och för nyfikna så kan jag meddela att bilen i bakgrunden inte är vår. YMPADE DAYBREAKEN
Hejsan Thomas
Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostar men det skickades som postpaket från Holland.. Hur som helst det är inte speciellt dyrt.
Jag har tänkt att köpa mer av Wim men just nu så håller jag på med att bygga ett timmerhus och jag vet inte vad nya magnolier skall stå någonstans. Jag skulle vilja testa fler t ex Butterfly. Har en loebneri Merril som växer så det knackar. Den har nog i år minst 100 blomknoppar! Skulle vilja plantera Loebneri Messel också. Gärna Eskimå, Kobus etc. jag bor inte i någon bra zon(IV) men jag tror att det går att odla betydligt fler magnolier än vad vi tror i Sverige.. även i zon IV. Hur som helst är det ingen som försöker så får vi aldrig veta.
När det gäller beställning av magnolier från Holland så ska du tänka på att de på våren får sina blad tidigare än i Sverige. Det kan alltså bli problem om du sätter den för tidigt. Wim kan förvara plantan i kylrum och på så sätt fördröja bladsprickningen.
Jan
Lotta i Gbg
06-01-2006, 23:46
Nja, Daybreak eller Daybreakhybrid är ju två skilda saker. Daybreak i sig är ju en hybrid ((M x brooklynensis 'Woodsman) x 'Tina Durio') och kan bara förökas vegetativt. Så fort man sätter ett frö blir det något annat. Därför så ympas de. En hybrid med Daybreak betyder ju att man korsat Daybreak med något annat. Det kan ju bli väldigt spännande.
Kostnaden från Wim Rutten har jag för mig låg på ca 250-300:- per planta, (2003)och det tycker jag var lite dyrt. Men det är klart att om de är svåra att få tag på i Sverige så är det kanske värt det.
BLÅKORN
07-01-2006, 10:59
Min Daybreak hybrid är en Daybreak x lennei eller Flamingo eller Pink surprise, minns inte säkert, har förlagt följesedeln men den dyker nog upp lagom till blommningen om några år.
Jan af Lisö
09-01-2006, 13:01
Har era Daybreak blommat ?? I så fall undrar jag när på året blommar de ?? Har inte lyckats hitta denna uppgift någonstans !!! Då menar jag Daybreak och inte dess hybrider. Daybreak står nämligen på min lista med "högsta prioritet" för 2006. Daybreak finns i Zetas katalog till ett helt humant pris, men har aldrig sett den i där.... Sen undrar jag varför Daybreak har bara ++ hos Zetas, när Pat Mc Craken skriver i sin beskrivning: Flowers open very late in the season. This is truly one of the best magnolias ever created!!!! In my mind, the VERY BEST of the Kehr hybrids! Uniform, pyramidal growth habit. Large, 10-12" (14"), pink with salmon blushed, fragrant flowers blooming after danger of most frosts! McCrakens hemsida
Lotta i Gbg
11-01-2006, 22:01
I min Magnoliabok så står det om 'Daybreak' "This upright form blooms ...mid May in Hendersonville, North Carolina" Den betraktas som relativt senblommande och ska klara zon 6 USDA.
Jan af Lisö
13-01-2006, 10:16
Zon 6 i USDA låter oroväckande, Zetas har klassificerat den som zon 3, medan Olav Kalleberg som H4.
Undras om det kan vara så att den är ympad på olika grundstammar/egen rot och därför skiljer härdighetsangivelsen ?? Eller att pga höga skadeståndsnivåer i USA så tar man en eller två zoners "säkerhetsmarginal" när man anger magnolias härdighet ??
Mycket att fundera på innan det är planteringsdax. Tre och en halv månad dit, suck.....
BLÅKORN
13-01-2006, 12:40
Ja just det, olika rot. Någon Schweitzare/Österrikare ympar på Accuminata och Vim Rutten på Kobus. Är du riktigt nyfiken på vilken Daybreak hybrid som är bäst och mest liknar just en Daybreak så ring och fråga Tommy Ahnby på Gullmarsfjordens plantskola, han vet nog. Om du söker info av Tommy så skulle det vara roligt om du skrev något om det här......
Jan af Lisö
13-01-2006, 14:14
När du skriver schweizare/österrikare så antar jag att du menar Otto Eisenhut ? Han skriver följande på sin hemsida: The understock: Kobus and Kobus borealis are used for decidious species Obovata for forms of obovata and obovata hybrids Acuminata for American species and their hybrids Macrophylla for macrophylla and their hybrids Grandiflora for grandiflora, grandiflora hybrids and Michelia (tyvärr har jag inte lyckats tabulera här) Skulle innebära i så fall att de magnolior som är aktuella för svenska förhållanden ympas på de tre översta grundstammar. Vet inte riktigt vad han menar med American species vs decidious species. Hela artikel om magnoliaympning
Lotta i Gbg
13-01-2006, 18:15
Som sagt det där med zoner är ju lurigt. Jag tror inte att Dorothy Callaway luras utan går på den erfarenheten de har där. Däremot kan det ju vara svårt att föra över det till oss. Det kan vara stora skillnader bara på en tomt i vilka förutsättningar för växtena att klara sig. När jag köper en magnolia så vill jag att den ska vara härdig, vilket ibland inte är så lätt att veta.
Jag tror inte att ens Tommy kan svara på vilken hybrid efter Daybreak som blir mest lik. De korsningar som han och andra tar fram blir ju naturligtvis rätt olika. Daybreak är ju själv en planta efter två hybrider så vad man en korsar med så kan det bli rätt olika. Jag har t ex en planta som han tagit fram som är en korsning mellan Daybrek och Pink Surprise. Exakt hur den blir vet man inte men förhoppningen är att just min planta blir något extra:-)
BLÅKORN
13-01-2006, 20:51
Hej LottaG Jag snokade runt lite på forumet och såg att du hadde en M Butterfly sen ett par år. Jag har själv en liten rackare som jag väntar på. Hur har din utvecklats? Kan du inte lägga in nån Magnolia bild i ditt album, please.
Lotta i Gbg
13-01-2006, 21:51
Hejsan igen Blåkorn! På sådana här forum kan man inte vara anonym, det snokas reda på det mesta:-) Min M. 'Butterflies' mår finfint, fast den har inte blommat ännu, inköptes våren -00. Förra året sågade jag ner en stor häggmispel som stod i anslutning till den och som säkert stal lite ljus. Tror inte att den har några knoppar i år, har inte hunnit kolla (trädgården är på landet) Har haft svårt att få in bilder i albumet, men lyckades få in tre du kan ju kolla om du vill./Lotta
BLÅKORN
14-01-2006, 14:05
Det var kul att få se en fin paraplymagnolia, hur länge har du haft den? Ja det är tillväxten per år som jag är nufiken på. Snälla kan du inte ta en vinterbild på Butterfly, hur stor är den nu? Och hur liten var den när du planterade den? Annars skulle jag vilja prova en Anilou eller Bananasplitt när det gäller gult. Och en Aashild kalleberg och en Big dude. Då har jag 11 st och får nog räkna med att det är max, man måste ju kunna ta sig fram i den framtida djungeln. Någon som har tipps om STORBLOMMIGA MAGNOLIOR för ett zon 1 läge? Ahh det kommer att bli trångt, men plommon och äppelträden ger ju bra värme i kaminen.......
LottaG och Blåkorn
Vad tror ni om Daybreak i zon 4 ? Är det att spänna bågen väl mycket?
Min har gått bra i tre vintrar nu.
F-n vad vi vet litet om härdigheten på magnolier igentligen.
Jan
Lotta i Gbg
14-01-2006, 22:34
Min tripetala planterade jag -98. Den har riktigt tagit fart de sista åren. Trots att den välte i en storm för några år sedan. Idag är den kanske 4 meter. Min 'Butterflies' var nog bara en liten planta på 40 cm när jag köpte den. Nu växer den rätt buskformigt upp mot kanske 1.20 -1.50, jag har lite dålig koll på storleken. Ofta när jag sätter träd är de väldigt små i början och då får de stå där på tillväxt, plötsligt upptäcker man att de vuxit på sig:-) Jag vill verkligen inte ge några råd vad gäller magnolior, de jag försöker undvika är Soulangeana-gruppen som inte klarar sig hos mig. Många andra är ju bra härdiga. De som blommar tidigt försöker jag undvika också, eftersom de ofta tar stryk i högre zoner.
BLÅKORN
15-01-2006, 18:07
@jholma Jag vet inget om härdigheten, är själv lite skraj för att sätta för många Magnolior, jag har det TORRT och blåsigt och det skall ju vara nog för att avstå odling enligt många. Trist att inte fler M planteras i folks trädgårdar. Men gärna fruktträd, och sen sitta och sucka över klippningen och slutligen stå där med ett par skottkärror med rutten frukt. Nej fram för fler fina träd förutom fruktträd.
Vill inte stöta mig med alla som älskar fruktträd men visst skulle våra plantskolor kunna erbjuda annat vackert i trädform.
Har för övrigt 2 plommon och 2 Äppelträd själv.
Många äppelsorter är för övrigt känsliga mot höga zoner precis som Magnolior m flera.
Jan af Lisö
16-01-2006, 09:28
Storblommiga magnolior zon 1 ?? Jag har kollat mest för zon 2, här kommer några från min önskelista, inkl de som kanske inte är härdiga nog för Stockholm: R20-1 (Pat McCraken: A FANTASTIC August Kehr selection!!! This hybrid has the best of both parents. Fantastic foliage that looks like M. sieboldii, but is MUCH larger. Flowers are white with red stamens, just like M. sieboldii, but are 8" across and upward facing) - Daybreak (In my (Pat McCraken) mind, the VERY BEST of the Kehr hybrids! Uniform, pyramidal growth habit. Large, 10-12" (14"), pink with salmon blushed, fragrant flowers blooming after danger of most frosts!) -Zeal (Pat McCraken: Pegasus' x M. campbellii 'Darjeeling'! Large flowers, 9-10" are blush pink to dark pink and are the typical cup and saucer form of M. campbellii. Tree is very vigorous. OK: I can grow it without any problems in our harsh climate in Norway) - Big Dude (35 cm blommor i diameter) - Frank's Masterpiece (10-11' blommor) - Leda (OK: 'Leda' is another very promising campbelli like plant) Kan tänka mig att det finns många flera storblommiga för zon 1, men dessa ger säkert lite säkerhetsmarginal. OK avser magnoliaodlaren Olav Kalleberg i Norge, Pat McCraken har en magnoliashop i USA.
BLÅKORN
16-01-2006, 22:13
Hej Jan Ja man tackar. har kollat lite om Franks masterpice, fairly hardy (Knappt Härdig)står det på Magnoliastore. Har du hört om någon odlar den i vårt land? Annars så är den häftig. Big dude,Leda och Iolante är några andra på min inköpslista. Iolante har du sett den i odling i Sverige? Ja man vet ju inte riktigt hur det går med Leda heller......ah vi får försöka, men trist om projektet går i kras om några år.
Jan af Lisö
17-01-2006, 09:33
Hej Kalleberg påstår att Frank's Masterpiece är härdig hos honom (Sira på norska västkusten) och uppskattar zon till H2-H3. Jag brukar alltid dra ner en zon från hans uppskattningar vilket i detta fall innebär zon 1 samt gynsamt läge i zon 2. Jag skulle nog ta chansen i zon 1, blommorna är så vackert röda. Jag är sugen att testa den i Stockholm också. Härdighetsangivelser hos Magnoliastore vet jag inte så mycket om. Vim har ju sin odling i Holland så han kan knapp ha egen erfarenhet från kallare zoner, så jag tror hans angivelser kommer från "hörsägen" från olika magnoliaodlare. Iolante är jag tveksam till, Kalleberg uppskattar den till H1 (?). Men den verkar ha jättevackra blommor. Jag har inte hört om någon som odlar den i Sverige. Leda skall klara av -18 grader enligt Magnolia Store och H2-H3 enligt Kalleberg. Klart den skall testas i zon 1, det värsta som kan hända är att den dör (vilket motsvarar ungefär att den aldrig planterats). Frank's Masterpiece, Leda och Big Dude skall jag nog testa i Stockholm, men först om några år när jag har fått lite mera odlingserfarenheter. Jag planterade min 1:a magnolia 2003 (den dog), så mina egna erfarenheter är mycket begränsade. Däremot så har jag läst på nätet det mesta som jag hittat och har gjort en egen sammanställning över ca 30 intressanta magnolior. Sen tycker jag att jämfört med många andra kostnader (bostad, bensin till bilen, etc) så är magnoliorna inte så extremt dyra, i synnerhet med tanke på den glädje som man förhoppningsvis får tillbaka. Man kanske riskerar att en magnolia köpt för låt oss säga 500 - 1000 kronor dör, men det är ju 3 dagars liftkort i Dalarna eller 10% av en veckas stughyra i en skidort. Eller en enkel middag på en restaurang i Stockholm. Eller ett enkelt veterinärbesök med en hamster.... [Jag vill inte generera någon kostnadsdebatt här, men jag vill ändå säga att växter är ett relativt billigt nöje jämfört med mycket annat, speciellt i förhållande till hur mycket och hur lång glädje  man får av dem]
BLÅKORN
17-01-2006, 17:29
Ja men vad roligt, då vet jag hur önskelistan ser ut nu. Franks masterpice Leda Och kanske en Iolante , men någon liten info om att den växer i zon 1 måste jag hitta för att våga testa. Jag har även kollat in några småvuxna sorter på Magnoliastore under Vims favoriter. Det kan ju bli trångt med 32 träd och en del storvuxna buskar på 1700 kvadratmeter. Tänk om 20 år....fint. Jag såg din sammanställning tidigare men hadde svårt att läsa den för det var något fel med radavståndet. Kostnader? Näe det är ett sant nöje att spendera på saker som intresserar en, vad kostar inte en Mptorcykel i försäkring? Lyckas man dessutom att odla något åtråvärt från frö så byter man lätt till sig något annat. Har bytt till mig kejsarträd ,narrbuske och judasträd. Pterostyrax hispida var mina inbyten.
Lotta i Gbg
17-01-2006, 22:05
'Galaxy' är ju en av de allra bästa, och har relativt stora blommor (20-25 cm). Dessutom säkert odlad hos oss i många av år. 'Frank's Masterpiece' har alldeles för mycket soulangeana i sig för att jag skulle våga mig på den i zon 3. Det här tycker jag är en bra länk om man vill kolla lite olika hybrider Magnolia kultivarer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|