Full version: Perenna Penstemoner
Eva 33c
I år tänkte jag att jag skulle prova så lite Penstemoner, de ser så fina ut. Men vilka arter kan jag räkna med bli perenna hos mig i Falun, zon 5? Och är det något speciellt de behöver för att övervintra? Jag ser att Kerstin har några i sitt fotoalbum men alla har inta namn.
biggrin.gif
Betty
De här tre penstemonerna har jag:

En lilafärgad Penstemon sp (serrulatus ?)

vila/vit Penstemon ’Lilac Frost’
(genomlever sin 1:a vinter just nu)

Och så har jag en Penstemon digitalis
’Husker Red Strain’
Den har vita blommor och bronsfärgade blad, (glömde visst att fota den i somras...)
Eva 33c
Tack för dina bilder!
Den där sista som du inte hade bild på såg jag i någon katalog (Gardens North kanske...)och blev väldigt sugen på. Den ska jag absolit prova! biggrin.gif
Alla dina tre är alltså Penstemon digitalis.
kerstin z5-6
har album på flera ställen smile.gif Här kommer en del av penstemonerna du kan ha

Penstemon Grandiflorus-lika stora blommor som vanliga digitalis

Penstemon ovatus

P Clutei

P pinifolius -gul och röd hybrid

generellt
Växtplats sol , grusig jord eller enbart grus i upphöjd rabatt
Vattna under etablering sedan aldrig mer
Serrulatus kan sitta var som helst
Ett stort antal underarter mycket härdiga i hög zon -medan "
namnsorter-hybrider som " tex Red Knight, "Sour Grapes" ofta är klena

Undantag P digitalis "Husker red som är mycket härdig och rödbladig

Penstemon Hirsutus pygmeus-rikblommande outtröttligt hela sommaren -gillar väldränerat läge -en pygme bland släktet som är fin i stenpartiet

P serrulatus tål allt

P.palmeri -blådaggiga blad

P Glaber alpinus -den rätta -frö kan vara fel" då är den blasklila"

Eva 33c
Tack så hemskt mycket!
Då blir det till att beställa då. biggrin.gif
kerstin z5-6
För övrigt är Penstemoner -särskilt från frölistor eller från trädgårdar hopplösa :)promiskuösa, som aklejor
Många felaktiga namn cirkulerar
Däremot brukar de amerikanska och kanadensiska fröfirmorna oftast ha rätt namn på sina frösorter -underarter

P digitalis tex är alltid vit oavsett Husker red eller inte -så den första bilden
Betty- visar nog en P serrulatus,känner igen bladen , eller annan hybrid

Penstemon x hybrida Lilac Frost tror jag är just en hybrid -alltså P X hybrida + namn
Tack för frö -just sått och hoppas din har klarat vintern Betty !-Den är såå snygg !
Om P digitalis
Betty
Tack för de upplysningarna Kerstin, ska genast ändra och skriva in de rätta namnen i min perennlista! biggrin.gif
kerstin z5-6
smile.gif Hoppas jag har rätt med serrulatus nu då -men du kan alltid skriva Penstemon sp . Så gör jag med de jag är osäker på
Har säkert 6 års sådder med fel glaber alpinus varav 5 var P serrulatus...
Betty
OK, då skriver jag Penstemon sp. (serrulatus ?) . Jag visste inte att penstemoner var lika lättfotade som aklejor. smile.gif
kerstin z5-6
Jo,jag har blåstirrat på din bild -och jag känner mig rätt säker på serrulatus nu -hoppas du inte tycker jag är petig blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
Skriv så som du föreslog, det blir bra smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Och så finns det ju
Penstemon whippleanus
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...64_BildS116.jpg
Penstemon hirsutus
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...28427797_ab.jpg
Penstemon barbatus hybrid -blå
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...7_penstemon.jpg
Penstemon barbatus hybrid - rosa
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...31691836_ab.jpg
Så här ser min Penstemon serrulatus ut
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...33367431_ab.jpg
Betty
Jisses Helen, den där sista - den rosa! wub.gif wub.gif wub.gif

(Nu är jag med rätt övertygad om att det är en P. serrulatus som jag har. smile.gif
kerstin z5-6
Barbatus är jättesnygg !
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Betty @ 05-01-2006, 23:03)
Jisses Helen, den där sista - den rosa! wub.gif wub.gif wub.gif

(Nu är jag med rätt övertygad om att det är en P. serrulatus som jag har. smile.gif

Jag har kvar frönav P.barbatus om du vill ha Betty, men fröna är blandade, både av den rosa och blå, själv tycker jag den blåa är helt underbaaar. / Helen
Eva 33c
Helen i Piteå skrev:
CITAT
Och så finns det ju
Penstemon whippleanus

Vad glad jag blev att du beskrev den som härdig.biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
I Plants of Distinctions katalog finns en variant av den som kallas Chocolate drop, den ser ut ungefär som bilden här nedan. Jag tyckte den var så snygg, ska nog prova den bla.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Eva 33c @ 06-01-2006, 20:17)
I Plants of Distinctions katalog finns en variant av den som kallas Chocolate drop, den ser ut ungefär som bilden här nedan. Jag tyckte den var så snygg, ska nog prova den bla.
[

Eva 33c..........Maila mig din adress så sänder jag frön till dig av min P.wipplecianum, har några få frön kvar laugh.gif / helen
Eva 33c
Tack!
Jag har mailat nu tillsammans med en liten frölista om du vill ha något av mig! huh.gif biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Eva 33c @ 07-01-2006, 12:55)
Tack!
Jag har mailat nu tillsammans med en liten frölista om du vill ha något av mig! huh.gif biggrin.gif

Min dator har totalkraschat...alla bilder, dokument, allt är borta...får lämna in på måndag och se ifall något går att rädda. I och med det har jag ingen mailadress, så maila mig på odlas mail så får jag din adress här i stället.. / Helen
kerstin z5-6
NÄMEN Helen ! Tur du har kvar en del sådder/bilder på sålistan -så infernaliskt..sad.gif
Allt borta ? Bläää
Hoppas firman kan återskapa -eller hade du backupcd?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-01-2006, 21:30)
NÄMEN Helen ! Tur du har kvar en del sådder/bilder på sålistan -så infernaliskt..sad.gif
Allt borta ? Bläää
Hoppas firman kan återskapa -eller hade du backupcd?

Jag hoppas firman kan återskapa mina album och dokument, för jag tillhör den 'korkade' gruppen som aldrig tror att sådant kan hända, så inget finns bränt på någon CD-skiva sad.gif / helen
Eva 33c
Helen!
Nuhar jag skickat ett PM till dig.
kerstin z5-6
hm ... numer bränner jag var 3 månad ..
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2006, 17:33)
hm ... numer bränner jag var 3 månad ..

Går mina dokument och bilder att rädda har jag absolut lärt mig något rolleyes.gif jag kommer att bränna ofta. biggrin.gif / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon