Full version: Broddar
bikiv
Någon som kan tipsa om skobroddar som är "osynliga" och inte "hörs" men som förhindrar halka?

Efter mina ryggoperationer har jag känselbortfall i vä stortå och nästa två tår. Så här års när det är halt är det skitäckligt att gå! Jag känner ju inte om jag får fäste eller inte. Rädd är jag för att halka också... spänner mig... vilket inte är bra för ryggen.

Har testat några broddar men dom "låter" ju så förbaskat eller ser klumpiga ut!

Jag skulle vilja få tag i broddar som inte gör ett herrans väsen av sig på T-baneperrongen eller i affären. Tips?
Kathy
Apoteket har visst flera varianter på broddar.
Dels såna som man sätter fast under hela skon både sula och klack. De är också flyttbara till olika skor.

Sen finns det såna som man sätter fast i klacken och som man sen kan fälla in när man går inomhus. Det kan skomakaren ordna.

Sen hittade jag denna länk:

Broddar.
Snöflinga
Jamen hallå, de är kanske bra ... men c:a 2.500 för broddar blink.gif Det är ju ocker och mest på gamla och behövande. Köpte mina broddar på Intersport, kommer inte ihåg vad de heter, men de var bäst i test. Tyckte de var dyra då, c:a 500, och är bra nu på andra vintern .... men 2.500 wub.gif wub.gif
Björken
Vad är det för broddar som kostar 2500:-?
Kathy
CITAT (Björken @ 05-01-2006, 23:41)
Vad är det för broddar som kostar 2500:-?

Ingen aning. unsure.gif
Björken
CITAT (Snöflinga @ 05-01-2006, 23:28)
Jamen hallå, de är kanske bra ... men c:a 2.500 för broddar  :blink:   Det är ju ocker och mest på gamla och behövande.    Köpte mina broddar på Intersport, kommer inte ihåg vad de heter, men de var bäst i test. Tyckte de var dyra då, c:a 500, och är bra nu på andra vintern .... men 2.500   wub.gif  :wub:

Undrade bara efter att ha läst ovanstående inlägg.
netaave
Vi, dottern och jag har snökedjor under skorna. Dom träs över sulan med ett kraftigt gummiband som sen sitter precis i gränsen mellan sko och sula, syns nästan inte alls. Vi har ett kryss av dessa med små hullingar försedda kedjor under fot och häl. Bergsteiger heter dom, fungerar bättre än broddar och behöver inte tas av när man går inomhus. Ljudet tror jag aldrig man kan komma ifrån helt, men dom låter mindre än broddar.
Enda nackdelen är att om man kommer direkt utifrån in på ett stengolv kan dom första 2-3 stegen bli lite hala.
Kathy
CITAT (Björken @ 06-01-2006, 12:38)
CITAT (Snöflinga @ 05-01-2006, 23:28)
Jamen hallå, de är kanske bra ... men c:a 2.500 för broddar  blink.gif   Det är ju ocker och mest på gamla och behövande.    Köpte mina broddar på Intersport, kommer inte ihåg vad de heter, men de var bäst i test. Tyckte de var dyra då, c:a 500, och är bra nu på andra vintern .... men 2.500   wub.gif  wub.gif

Undrade bara efter att ha läst ovanstående inlägg.

Joo...jag med.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Problemet är ju många gånger också att man med ryggproblem behöver hjälp att ta av och på dessa broddar.
Jag behöver alltid hjälp av gubben om jag skall gå in i en affair eftersom min också låter så mycket.

Och så fördärvar dom skorna när man trär dom över skon (fram och bak)

Elisabeth
Kathy
Hittade den här halkrapporten på nätet.
Scrollar man till sista sidan, så hittar man ett helt register över olika typer av halkskydd med prisuppgifter samt vart man kan få tag på dem.

Några av dem har jag redan länkat till, i ovan inlägg.
elleave
CITAT (netaave @ 06-01-2006, 13:36)
Vi, dottern och jag har snökedjor under skorna. Dom träs över sulan med ett kraftigt gummiband som sen sitter precis i gränsen mellan sko och sula, syns nästan inte alls.  Vi har ett kryss av dessa med små hullingar försedda kedjor under fot och häl. Bergsteiger heter dom, fungerar bättre än broddar och behöver inte tas av när man går inomhus. Ljudet tror jag aldrig man kan komma ifrån helt, men dom låter mindre än broddar.
Enda nackdelen är att om man kommer direkt utifrån in på ett stengolv kan dom första 2-3 stegen bli lite hala.

De är mycket bättre än t ex apotekets broddar, dels är de inte så "höga" (man kan gå hyfsat platt å får inga snöbollar under skorna) och dels gör de inte märken i golvet inomhus.

Här är en lista på olika halskydd från konsumentverket, våra är överst. De verkar tyvärr inte ha nån hemsida men det finns ett telefonnummer.
rolleyes.gif

konsumentverket; skokejor
Snöflinga
CITAT (Scrollan @ 05-01-2006, 22:09)
Apoteket har visst flera varianter på broddar.
Dels såna som man sätter fast under hela skon både sula och klack. De är också flyttbara till olika skor.

Sen finns det såna som man sätter fast i klacken och som man sen kan fälla in när man går inomhus. Det kan skomakaren ordna.

Sen hittade jag denna länk:

Broddar.

Här hittade jag det...
Betty
CITAT (Snöflinga @ 06-01-2006, 16:18)
Här hittade jag det...

248 kr
elleave
CITAT (elleave @ 06-01-2006, 16:15)
CITAT (netaave @ 06-01-2006, 13:36)
Vi, dottern och jag har snökedjor under skorna. Dom träs över sulan med ett kraftigt gummiband som sen sitter precis i gränsen mellan sko och sula, syns nästan inte alls.  Vi har ett kryss av dessa med små hullingar försedda kedjor under fot och häl. Bergsteiger heter dom, fungerar bättre än broddar och behöver inte tas av när man går inomhus. Ljudet tror jag aldrig man kan komma ifrån helt, men dom låter mindre än broddar.

De är mycket bättre än t ex apotekets broddar, dels är de inte så "höga" (man kan gå hyfsat platt å får inga snöbollar under skorna) och dels gör de inte märken i golvet inomhus.

Här är en lista på olika halskydd från konsumentverket, våra är överst. De verkar tyvärr inte ha nån hemsida men det finns ett telefonnummer.
rolleyes.gif

konsumentverket; skokejor

Så här ser de ut wub.gif :

*Felix matte*
Lundin Schönberg beställde vi ifrån för några år sedan. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon