Full version: Lämnar de nåt kvar?
boss t
huh.gif Har hittat högar av sorkar mitt i mina rabatter där vårens lökar gömde sig, väntar med bävan på våren. Kommer den att ha lämnat nåt vackert till oss? Där fanns hyacinter, tulpaner i alla dess former, plus liljor som skulle komma senare. Vad kan jag vänta mig, finns även pion,iris o klematis i de aktuella landen, den verkar inte ha gått nån annanstans än. Nu ligger snön djup o det går inte att se om den har flyttat, men jag är rädd att den kommer att klara vintern utmärkt med mina lökar. sad.gif wacko.gif
amaira
Hmmm - risken är att du är illa ute.
Jag vet inte vad de äter och vad de lämnar kvar, vet bara att de äter.

Jag gissar på att pionerna blir kvar i alla fall. Och säker några andra också, medan några ryker fullständigt.
Men jag vet inte.

Kanske kan du till nästa år plantera in lite Fritillaria (Klockliljor, t.ex. kejsarkrona, kungsängslilja, m.fl.) för de har lökar som sorkarna avskyr.
Ophelia
Sorkar käkar och käkar. Har haft problem med sork har hittat lite sajter med tips på "säkra" växter.

Tips på en sajt med lökar som rådjur och andra djur sägs rata:
http://www.zetas.nu/Loklista/sakerlista.htm
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har fruktträd, buskar och dyl. gå runt och trampa till snön runt dem då trivs sorkarna mindre bra där, för då blir det svårare för dem att gömma sig under snön.
zaaritha
Menar du sorkar--eller mullvadar? Sorkarna gör hål, mullvaden högar!
Är det högar, så äter inte mullvaden upp växter i samma omfattning som
sorkar.
Mullvad lever på maskar o dyl.
amaira
Mullvad har jag aldrig haft här (tyvärr). Sork däremot har jag i mängder.

Det finns ju olika sorters sorkar, och den som gör mest skada i trädgården, är vattensorken, eller mullsorken som den också kallas, för den behöver inte alls "vatten" för att trivas.

Vattensorken gör också högar, läs
här.
zaaritha
Visste jag inte! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon