Full version: Passionsfrukt
Emma_
Hej!

I mitten av december sådde jag ca 30 frön som var utpetade ur en vanlig passionsfrukt från Ica. Inget liv syns än och nu börjar jag tro att fröna har förlorat sin grobarhet. Efter att ha tagit dem från frukten låg de nämligen på ett fat i vanlig rumstemperatur ungefär tre veckor.
Vad tror ni?

Kram Emma (som verkligen ska sova nu tongue.gif)
ifibi
Har för mig att de är rätt sega. Kan nog ta ett tag...
kerstin z5-6
Om du inte tvättade dem rena från frukköttet tar det längre tid
Emma_
Det gjorde jag, de var helt rena. Men jag ska alltså inte ge upp än? Behöver de undervärme tror ni?

Emma
Emma_
Hittade den här gamla tråden nu och vill bara meddela att fröna har grott! biggrin.gif

Det tog lite tid, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge tongue.gif

Emma
AnnammA
Jag satte frön i somras från en passionsfrukt, och fick upp småplantor rätt så snabbt. Det blev en del plantor över, så jag gav bort en del och lämnade några på jobbet.Faktum är att de på jobbet är de största nu rolleyes.gif (vad jag vet)men än så länge inga blommor. Inte mina hemma heller.

Hälsn

AnnA
Emma_
Då får du säkert blommor i sommar då!

Mina är bara små "krokar" i krukan än så länge, men det kommer upp nya varje dag och de äldsta har fått upp sina blad. smile.gif
supersweet
ge det tid, jag spottade ut kärnor rätt ner i jorden sen tog det ett par veckor för dom att gro... sen sållade jag bort dom vekaste och behöll en som efter ett år vart 3m hög och inkräktade på min boyta i lägenheten. Klättrar på allt !
Carex
blir växten och blommorna annorlunda beroende på vilken sort man tar frön av? Finns det några som inte ger blommor? (mina har just kommit upp:))
Rhodoskillen
Alla passionsblommor blommar, kan dock skifta något i färg.

Köper jag en passionsblomma ute i handeln så vill dom oftast dö hos mig av nån konstig anledning? Men dom jag har sått själv trivs utmärkt. Mysko! wacko.gif

Dom fungerar ju alldeles utmärkt att flytta ut på balkongen under sommaren så länge dom slipper drag, vilket verkar vara ett känsligt område för dessa växter.

Mvh/Danne.
Carex
Jag tror att dina köpta plantor dör pga. miljöomställningen, försök att köpa en under sommaren och anpassa den för ditt klimat! Det var lugnanade att höra att alla blommar:)
Emma_
CITAT (Carex @ 13-03-2006, 22:06)
blir växten och blommorna annorlunda beroende på vilken sort man tar frön av? Finns det några som inte ger blommor? (mina har just kommit upp:))

Om du har tagit av "vanlig passionsfrukt" så är det passiflora edulis du har. Googla så får du se hur dina blommor kommer se ut. tongue.gif

Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon