Är det nåt att ta rätt på eller är det bara att klippa ner och kasta? Extra drag i vattnet (näring), är det dags nu på dom jag klippt stänglarna av, eller ska jag vänta ett tag till?
Lady Hamilton
06-01-2006, 11:01
Någon gång låter jag frökapseln få mogna o tar reda på fröna. (men då sparar jag inte löken) Så oftast klipper jag bort frökapseln o låter stängeln vissna ner, så att näringen går tillbaka till löken. Sedan sköter jag den som en grönväxt med näring m.m. fram till Juni. (Sedan får mina "sommarvila")
Det enda trista med fröerna är väl att det tar 3-4 år innan de blommar om jag inte missminner mig.
Mvh
Fenja
Jonte_rm
06-01-2006, 12:46
Då har man ju nått o se fram emot

mvh // Johannes
CITAT (Jonte_rm @ 06-01-2006, 12:46)

mvh // Johannes
Det va´juh nåt i den stilen jag tänkte ja. Kan man alltså spara fröhusen och sätta fröna? När ska fröhuset i såna fall tas bort och ska jag gödselvattna under tiden?
Christer i Falköping
06-01-2006, 16:29
Om det blir fröer kommer frökapseln att växa till rejält, annars gulnar den snart och trillar av. Gödselvattna under tiden. När den är mogen börjar den skrumpna så smått, för att sedan öppna sig. När du sått fröerna skall du behandla de små plantorna som vilken annan krukväxt som helst. Det är först i treårsåldern som den skall börja vila. Det kan ta upp till sex år innan den blommar. Här ser du hur resultatet kan bli:
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...serid=84&page=2Christer.
Om man inte har intresse av att ta vara på fröer bör man klippa av de vissna blommorna bakom den lilla klumpen, så riskerar man inte att dra onödig kraft från löken. När jag vill ha fröer pollinerar jag bara en blomma och håller reda på den, de andra klipper jag av när de vissnat, blir tillräckligt med fröer ändå.
Lady Hamilton
06-01-2006, 18:52
CITAT (Christer i Falköping @ 06-01-2006, 16:29)
En nyfiken fråga till Christer, på denna sida finns även en bild på en 2årig citrus som blommar, fick du även frukt på den?
Christer i Falköping
06-01-2006, 22:42
Den gav jag bort innan det gick så långt, men jag tror inte den gav frukt. Då hade jag säkert fått reda på det. Har aldrig haft samma tur med någon annan sådd citrus, trots att jag har ett par plantor till som såtts från samma frukt.
Christer.
Lady Hamilton
06-01-2006, 22:45

Tack för svaret var så himmla nyfiken, eftersom "alla" säger att det tar flera år innan de blommar ,om de blommar
Christer i Falköping
06-01-2006, 22:50
Det brukar det göra, detta var nog ett undantag. Annars är Kumquaten den citrus(egentligen citrussläktingen) som blommar tidigast. Pröva att så den om du vill ha någorlunda tidigt blomning.
Christer.
*Felix matte*
06-01-2006, 22:51
CITAT (Reserv @ 06-01-2006, 15:01)
CITAT (Jonte_rm @ 06-01-2006, 12:46)

mvh // Johannes
Det va´juh nåt i den stilen jag tänkte ja. Kan man alltså spara fröhusen och sätta fröna? När ska fröhuset i såna fall tas bort och ska jag gödselvattna under tiden?
Tänkte ju spara frökapslar och så.. men så bestämde jag mig för att hädanefter inte lägga ner sååå mycket jobb på att få se dem blomma om.
Alla mina lökar (14 st) utom den som just nu har två klockor, har fått fara till "Blomhimlen":wub:
Har lovat mig själv att köpa nya fina med knoppar när nästa jul nalkas... Apple Blossom tror jag en hette som såg så fin ut och säkert hittar jag fler vackra.
Vad man ska tänka på med amaryllisfröer är att de har väldigt kort hållbarhetstid. Mina som jag inte fått sått slängde jag bort efter några månader eftersom jag inte trodde de skulle gro, men man kan ju alltid försöka spara dem en längre tid om och vara beredd på låg grobarhet.
Christer i Falköping
07-01-2006, 06:59
Nja, det stämmer inte riktigt. Har man dem bara torrt och någorlunda svalt, håller de över ett år i sin grobarhet. Jag hade riktigt gamla fröer, över året, där alla jag sådde grodde.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.