Eva i Skåne
06-01-2006, 12:22
Jag brukar vakna senast vid niotiden när jag är ledig, men idag sov jag till halv elva
Det var inte bra för knoppen kan jag säga.
Jag vet att jag inte är ensam om detta, att man inte tål att sova för länge, men varför?
Jag har ingen aning, men min man lider av samma sak. Är du lång? Jag tror det kan bero på det, på något vis blir det jobbigt för kroppen att ligga ner efter ett tag.
Fast jag bara gissar vilt, jag har nog fel
Eva i Skåne
06-01-2006, 13:02
Lång? Nej, helt medel är jag, 170cm.
Det är bara bredden som jag har plusmått på
netaave
06-01-2006, 13:14
Trycket i hjärnans ventriklar ökar när man ligger ner. Är man i det tillståndet för länge så orsakar det huvudvärk. Hur mycket man tål är individuellt.
Eva i Stuvsta
06-01-2006, 14:41
Eller så är du van att dricka kaffe en viss tid... Koffeinabstinens yttrar sig så.
Eva i Skåne
06-01-2006, 14:51
Jag är tedrickare, men faktiskt så har jag märkt att jag får huvudvärk av att inte få mitt te,
likadant som kaffedrickare får när de inte får sin "dos"
men så regelbunda te-tider har jag inte så jag tycker att ett par timmar på förmiddagen skulle spela in.
Eva i Stuvsta
06-01-2006, 14:56
Är man känslig kan det nog faktiskt vara så. Eller kanske reagerar man starkare på mornarna helt enkelt?
Klematis
06-01-2006, 16:06
Hur många timmar sover ni i genomsnitt, när ni arbetar, mär ni är ledigt.
Jag har stort sömnbehov samtidigt som jag lider av sömnstörningar så det är lite jobbigt.
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2006, 16:14
Brukar sova 7-8 timmar när jag jobbar när jag är ledig blir det ofta 8-9 timmars sömn.
Eva i Skåne
06-01-2006, 16:53
6-7 timmar när jag jobbar, men gärna 10 när jag är ledig
forget-me-not
06-01-2006, 18:17
Jag har märkts att jag får detta om jag sover länge. Eller ibland bara om jag ligger ner länge. Jag har insomnia så det kan gå timmar tills jag somnar och sedan kanske jag äntligen sover ett tag (åtminstone om jag tagit en tablett för insomnian) och sammanlagt blir det då många timmar och jag vaknar med huvudvärk och illamående, liksom migrän typ.
andersen
06-01-2006, 18:38
fem timmar när jag jobbar, sex timmar när jag är ledig på helger, under semestern kan det bli någon halv timma längre.
Gossen Ruda
06-01-2006, 19:07
5-6 timmar när jag skall till jobbet, någon timme längre när jag är ledig. Brukar sätta väckarklockan så jag inte ligger för länge, får också huvudvärk av för mycket horisontalläge.
Klematis
06-01-2006, 19:27
Vad är insomnia ,är det sömnproblem? Jag har insomningsproblem samt att jag vaknar mitt i natten och kan ligga vaken hur länge som helst. Ibland kan jag inte somna förän kl 4-5 och så ska man upp kl kvart i 7. Går ett tag sedan är man helt snurrig.
Tror att jag skulle må bra av att sova 8-9 timmar under arbetsveckan och 9-10 timmar under helgen, ledig tid.
netaave
06-01-2006, 19:28
Sover alldeles för lite, alltid
*Felix matte*
06-01-2006, 19:48
Jag sover så gott som alltid väldigt gott.

Ikväll skulle jag se komedi på tvåan... såg en stund och hade sedan somnat, vaknade för en stund sedan, just innan slutet
Wikipedia skriver
så här om insomnia.
smajlizz
06-01-2006, 22:58
Jag blir också trött när jag sover för länge.. knasigt är det.. tror inte att kroppen tycker om oregelbundna sovtider?
Jag har periodvisa insomningsbesvär, men det var längesen jag hade det nu. För min del tror jag det är psykiskt; stress och liknande.
Jag sover gärna länge (!), men märker att jag mår som bäst när jag sover mellan 8-9 timmar. Kommer ihåg när jag sommarjobbade i två somrar och bara kunde sova 5-6 timmar, min hjärna fungerade inte bra de dagarna. Jag blev slö och "borta". Jag vande mig inte heller, jag har helt enkelt ett större behov av sömn.
Jag har stort sömnbehov och är oerhört morgontrött. Ett tag jobbade jag nätter och det passade ju min dygnsrytm ganska bra trodde jag. Men efter ett tag började jag må så konstigt och blev som ett kolli, totalt asocial och blev avtrubbad i alla sinnen. Till slut kunde jag inte sova de nätter jag var ledig och inte på dagarna heller. Då fick jag gå över till dagjobb igen.
Jag
vet och jag mår bäst om jag sover 8-7 timmar per natt, men jag ligger ofta och läser för länge..

På helgen blir det kanske 8-9 timmar.
Trodde att det var en myt att man fick ont i huvudet om man sov för länge, men jag antar att jag får tänka om. Köper teorin om att huvudet inte vill "vara vågrätt" för länge.
Provde, liksom Madgis, att jobba nätter, men det gick inte alls. Jag kan inte sova på dagen. För ljust, för mycket ljud (bodde i centrala Malmö då) för att få ro i kroppen.
Jag mår bäst om jag har samma dygnsrytm oavsett om jag är ledig eller jobbar. Somnar mellan 23-24, vaknar mellan 06-07 alla dagar. Däremot går jag inte upp så dags om jag är ledig. Ligger kvar i sängen och fikar och läser tidningen till 9-tiden ungefär. Jag ställer aldrig någon klocka (om jag inte absolut måste passa en exakt tid, tex ett flyg på morgonen).
andersen
07-01-2006, 08:57
Sömn vanor tror jag styrs av i vilken ålder man är och om man är kvinna eller man,när jag var barn så tyckte jag alldrig att min pappa som är född 1933 sov något, idag så vet jag att han sover middag och går och lägger sig tidigt, själv så var jag jätte trött som tonåring för att inte tala om när jag gjorde lumpen kunde somna var som helst på den tiden, i dag så är fem sex timmar lagom för mej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.