Full version: Så i torvblock
Kärrfibbla
Jag undrar om det är någon som vet några revande (eller dylikt) blommor att så i torvblock. Jag har prövat murreva och det fungerar utmärkt men jag vill gärna ha fler sorter.
Vill också gärna ha tips på fina marktäckare att sätta under vissa perenner.
Jonte_rm
Måste det vara torvblock eller går det bra med vanlig torv smile.gif..I sådana fall så finns det ju massor med köttätande växter...Hör med Adrian

mvh // Johannes
kerstin z5-6
Antar att du menar direktså ? Det har jag inte prövat -däremot finns många surjordsväxter som man kan så själv och som trivs i eller nära torvblockskanterna
många primula tex
Ljung lingon och blåbär, åkerbär är växter man kan köpa som trivs där
Kärrfibbla
Jag menar att direktså i första hand eftersom jag har en lång torvblockskant till min rabatt, men det går ju alltid att sätta lite andra växter här och var.... smile.gif
Köttätande växter har jag aldrig provat! Det låter lite exotiskt....

Lotta
kerstin z5-6
Vilket läge är det ? Är syftet att dölja torvblockskanten ?
Kärrfibbla
Ja, syftet är att dölja torvblocken. Har även tankar på att ha någon växt som hänger ner över torvblockskanten. Jag har testat att så taklök i torvblocken och det fungerade på det sättet att fröna grodde. Frågan är om de klarar vintern....

Lotta
kerstin z5-6
Är läget sol eller skugga - torvblock blir torra i sol -vilket dödar det som växer där om man inte vattnar idogt-blocken ska vätas innan -man lägger dem
Efter några år brukar de bli vackra av sig själva med mossor , lingon, ljung

Clematis integrifolia vill gärna hänga över något , men planteras innanför kanten
Kärrfibbla
Tack för tipsen! Jag kanske skall ha lite tålamod! De ligger i full sol och det var därför jag testade taklök och tänkte mig murreva. Clematisen verkar spännande! Det tror jag att jag ska testa!

Lotta
kerstin z5-6
Ostron ört trivs i sol Mertensia asiatica
Kärrfibbla
Tack för tipset! Vacker färg på bladen!

Lotta
kerstin z5-6
Blommorna är blå och klockformade
Eva 33c
Var får man tag på frö till Mertensia asiatica?
Jag har hittat M. sibirica och M. virginica och de ser båda fina ut men har inte de där fina bladen som dina, Kerstin!
Gåsis
Den här är jag svag för, tycker den är jättesnygg fast inte lika grågrön i bladen som Kerstins. Det är antingen M. virginica eller M. pterocarpa. Frösådd förra våren och så här såg den ut i oktober.

/Åsa
kerstin z5-6
Det är pterocarpa -virginica är eftertraktad , (?? Varför? ).... men den går i sommar ide efter blom i maj juni-försvinner från jordens yta .. -så såg den ut så i okt -då är det pterocarpa
jelitto har frö till asiatica
Tyvärr har jag sått alla mina-men frö finns förstås i höst igen om du misslyckas att hitta dem tidigare:)
Eva 33c
Enligt Altheas katalog är M. sibirica och M.pterocarpa synonyma. Jag har beställt dessa frön. Jag står gärna på kö för lite frö till M. asiatica i höst Kerstin! Mina fröbeställningar inför våren är redan så omfattande att jag nog måste banta lite. wub.gif
Jag ska vara lite duktigare på att plocka eget frö i sommar. Jag har inte gjort det förut då jag inte haft någon att byta med. Men nu mer är jag med i en lokal trädgårdsförening plus att jag kan få kontakt med er alla här på forumet. smile.gif biggrin.gif laugh.gif
Gåsis
Jag tror att mina frön kommer från Helen i piteå och hon var inte säker på vilken sort det var. Fådda som virginica. Vi får se nästa sommar hur dom vissnar, lite impad blev jag över blomning första året och dessutom i oktober.

Vem vill ha krypande grå-blå blad i rabatten förresten wacko.gif wub.gif laugh.gif säger hon som inte fick tag på någon annan sort.....

/Åsa
Ciczi
CITAT (Kärrfibbla @ 06-01-2006, 16:09)
Ja, syftet är att dölja torvblocken. Har även tankar på att ha någon växt som hänger ner över torvblockskanten. Jag har testat att så taklök i torvblocken och det fungerade på det sättet att fröna grodde. Frågan är om de klarar vintern....

Lotta

I mitt fotoalbum som heter Fågelbadet finns det bilder på vad jag planterat i torvblocken. Jag har köpt allt färdigt och inte sått något av det som finns i torvblocken.

Har taklökar i ett annat torvblock och de verkar klara sig men tiden får utvisa,

mvh Ciczi
Kärrfibbla
CITAT (ciczi @ 11-01-2006, 14:45)
CITAT (Kärrfibbla @ 06-01-2006, 16:09)

Lotta

I mitt fotoalbum som heter Fågelbadet finns det bilder på vad jag planterat i torvblocken. Jag har köpt allt färdigt och inte sått något av det som finns i torvblocken.

Har taklökar i ett annat torvblock och de verkar klara sig men tiden får utvisa,

mvh Ciczi

Tack! Jag såg de fina bilderna!

Jag har också provat taklök. Jag ska prova primula också! Det såg ju jättefint ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon