Alexander-VG-zon3
hej
testade den vinter med några palmer å andra växter som olive,fikonkatus och även andra växter jag hadde dom först i en kälare hos mormor sen tog jag hem dom å gjorde så här
1.skaffat extra ljuse till dom
2.sen så håll tort eler hur växten vill ha det om vintger i vatten
3.sen här är knepet = att man inte har fönstren stängda helt utan ha dom öppna men ändå inte så öppert så det bler minus .typ man kan öppna efter hur varm det är ute.när jaghadde det så å har än så är där runt +10c till +18c beroende hur man nar det öppet.
det som det bler är som i gammlahus man låter lite luft komma igenom föntret men inte så det kyls ner.
mina växter trivs i det och jag harr dom i mitt sovrum å man sover bättre mev kallare .fast snart är jii vintern förbi men att jag skriver det nu var för att jag testade det inann men nu vetg jag at det funkar smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
alternativet är en fläkt -utan varmluften på -smile.gif
Alexander-VG-zon3
japp fast detta är bättre för växterna för en fläkt bara kör vidare luften så det bler kallt men här får dom en naturligt svalare från fönstetret smile.gif smile.gif tycker jag även kan man sjlv bestämma vilken temp fönstret ska ha nu har jag det på 10c inatt hade jag det på 5c smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Fast här är det omöjligt med minus 20 och energiåtgången -........
Alexander-VG-zon3
japp -20c är kankse mycket såjust då är väl en fläkt eller smålådor vid föntren men jag hadde mittfönster på glipa när det var -12c fast då blev det ju kallt i föntret med men just medelhavs växter tycks inte ta skada av det smile.gif smile.gif smile.gif wink.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon