sjökatt
Hjälp, jag har en gammal dracaena som har blivit så hög att den inte får plats i rummet och under taket. Kan man klippa av topparna? Hur gör man? När ska det ske isåfall? Kan man plantera topparna? Tacksam för svar! ... I värsta fall får jag väl borra hål i taket... unsure.gif
PS bilden på blomman finns i mitt album http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=4...71&uuid=sjokatt
Bitta98
Hej!
Inga problem att ta av toppen på den. Det växer ut en ny topp. Min mamma har en likadan och den har vi toppat åtskilliga gånger. Den kapade toppen sätter du i vatten och när det har kommit rötter kan du plantera den i jord, och vips så har du en dracena till.
mvh bitta
sjökatt
Tack för tipset, Bitta! smile.gif
AntoonW
Topparna kan även planteras direkt i jord, t ex bredvid den gamla för att få den fylligare längre ner.

PS bilden är inte en Dracaena fragrans 'Massangeana' men en Dracaena fragrans 'Stednerii' biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon