Jag undrar om rådjur äter på M. Loebneri Merril respektive Susan... det finns rådjurspår i "lovar " kring Susan och nära Merril ...
Jag har ett hönsnät i ring runt så inte haren kommer åt men ...
Lotta i Gbg
06-01-2006, 23:48
Hos mig är rådjuren väldigt förtjusta i att feja på just magnoliorna. Däremot tycker jag inte att det äter så mycket på dem.
Jan af Lisö
09-01-2006, 16:50
Är mycket intresserad av era rådjurserfarenheter vad gäller Magnolior då jag tycker att det ser så tråkigt ut med hönsnät runt magnoliorna. Likaså med ev älgerfarenheter, för då behövs det mycket högre och fulare nät runtomkring.
Alla mina slarv med skydd har straffat sig - Charles Coates har de fejat medan Yellow Bird har de ättit på.
Skicka gärna era erfarenheter så skall jag försöka sammanställa dem !!
fortfarande inga bett på dom två, bara rådjursspår NÄRA:...:
Finns bara en bra lösning;
Fler vargar!!!
Rådjurserfarenheter av ännu en säsong med två magnolior:
Inga bett, ingen fejning, inga sådana skador allts. Jag har iofs ett hönsnät ett varv runt plantorna, 8o cm högt som harskydd.
Mvh
Rådjuren hos oss har gått på och bitit av de yttersta spetsarna på våra magnolior, framför allt Leonard Messel. Till viss del även på stjärnmagnolian. Vi har hönsnät runt dem för vi missade det med den första magnolian som haren bet av längs med jorden.
Över huvud taget märks det att det varit en tuff vinter för rådjuren. Hos oss har de ätit på i princip det mesta av våra buskar (både barr och vanliga) så just nu känns det lite tungt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.