anna_rispan
jag undrar därför att jag spelade betapet och fick ut ordet ROSK. av en slump, eftersomjag inte ens visste att det fanns!!! Sökte på Nationalencyklopedins hemsida men där hittade jag det inte, inte heller i min ordlsiat från Norstedts. Så om någon vet vad det är för ord så blir jag jätteglad om jag får veta det.
sleep.gif smile.gif
Reserv
Kan det va´detta du sökte?

Rosk

Ordet hittar du lite längre ner på sidan
Björken
Har aldrig hört det ordet förut men har slagit ordet i Svenska Akademins ordlista där står så som följer nedan "UTTAL: ros4k,

GENUS: n.;
BÖJNING: best. -et.
FORMVARIANTER: ( rosk 1640 osv. råsk 1745–1910)
ETYMOLOGI: [fsv. rosk, sv. dial. rosk; sannol. etymologiskt identiskt med RUSK, skräp." hämtat direkt från ordlistan
Hannele
rosk -et (finl. o. vard.) skräp,, sopor, avfall, mm
anna_rispan
Tackar ödmjukast för era svar!!!! smile.gif wub.gif
ninnisky
svenska akademiens ordlista finns på nätet smile.gif anna_rispan!

Men visst är det trevligare att ställa frågan på odla wub.gif wub.gif wub.gif så lär vi andra oss också!
pisanggoreng
Klicka på "uppslagsord".
anna_rispan
jag visste inte att den fanns på nätet. tackar
anna_rispan
lärde mig nyss ett annat ord jag aldrig hört. Gneka!!!!
Bessie
Se där lärde man sig nånting nytt! Jag som alltid trott att rosk kommit in i finlandssvenskan från finskan. 'Roskis' (papperskorg) däremot antar jag att inte kommit in ännu, är väl mer slangbetonat. 'Råddig' har jag förstått att också finns med i SAOL.

Ett av Odlas bofasta mumintroll
*Felix matte*
CITAT (Bessie @ 06-01-2006, 20:44)
Se där lärde man sig nånting nytt! Jag som alltid trott att rosk kommit in i finlandssvenskan från finskan. 'Roskis' (papperskorg) däremot antar jag att inte kommit in ännu, är väl mer slangbetonat. 'Råddig' har jag förstått att också finns med i SAOL.

Ett av Odlas bofasta mumintroll

I min finska heter papperskorg... "Roskakori" och skräp heter "Roska" smile.gif
Bessie
CITAT (Felix matte @ 06-01-2006, 21:13)
I min finska heter papperskorg... "Roskakori" och skräp heter "Roska" smile.gif

[Åke Stålhandske-röst] Nåjoo månne int du har rätt i dedär[/Åke Stålhandske-röst*]
Roskis är en nybildning på samma sätt som kompis, vaktis, buskis, tjommis och alla andra slangord som slutar på -is som man kan komma på.

Har nu en stark känsla av att jag nu missat poängen med ditt inlägg totalt. tongue.gif

*Han hette väl Åke? Den där stora biffiga finlandssvensken i Hamiltonböckerna? Med en S&W Magnum .44 som handeldvapen?
Hired-Gun
Prefixet o- har många användningar i svenskan. Här tar vi upp verbet osåras och dess betydelse. Frågeställaren "dialektspråkig svenskösterbottning" från Karleby får svar på sina frågor om dialektens tikåt är besläktat med norskans tåke, samt om ordet rosk är ett lån från finskan.
http://www.kotus.fi/svenska/sprakbruk/dial...skigheter.shtml
Boxer
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2006, 20:34)

Och det betyder?..

smile.gif
*Felix matte*
CITAT (Boxer @ 07-01-2006, 08:20)
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2006, 20:34)

Och det betyder?..

smile.gif

Gneka = Gnissla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon