Full version: Magnolia Big dude
BLÅKORN
Hej jag skall kanske testa en M Big dude.
Är det någon av Er läsare som sett den i Sverige?
Undrar om den klarar ett skyddat zon 1 läge?
Snälla skriv och berätta om ni vet något .....
Lotta i Gbg
Jag köpte en från Wim Rutten 2003. Tyvärr har den inte överlevt hos mig i zon 3. den klarade någon vinter men var död i somras. Jag tycker att plantan som sådan var lite ynklig när den kom.
BLÅKORN
Hej LottaG
Det var glada nyheter att din Big dude klarat sig i åtminstonne 1 eller 2 vintrar.
Jag har ett trist plommonträd som står i min bästa trädgårds zon, det kommer att få bli värme i kaminen nästa vinter och på den lediga plattsen får det bli en Big dude.
Någon mer med erfarenheter............?
Jan af Lisö
I listan "Magnolior för ett nordiskt klimat" från 2003 som finns på Trädgårdsamatörens web (hittar inte länken just nu) skall Big Dude klara zon H3-H4 vilket påstås motsvara svenska zon 3- 4. Olav Kalleberg är fader till listan, han lär ha många hundra magnolior i sin trädgård.

Big Dude får **** av 5 möjliga från Olav..

På Yahoo http://login.yahoo.com/ finns en diskussionsgrupp om magnolia, det är bara att skaffa ett gratisuser och läsa. Det är några skandinaver som bidrar flitigt så sökning på Big Dude (och andra intressanta arter) ger ofta värdefull information.

Rekommenderas...
Lotta i Gbg
Det där med norska zoner är ju alltid intressant. De odlar plantor på västra sidan av Norge som aldrig skulle kunna klara sig på vår västkust. Jag köpte Big Dude efter att ha läst om den i Dorothy Callaways bok. Där står det om den att Savage som tagit fram den rapporterat att den hade blommat efter en vinter med temperaturer ner till -34 C. Nu är det ju inte bara minitemperaturer som är intressant, för då hade vi ju kunnat odla M grandiflora (som har klarart temperaturer kring -35 i USA) med framgång.
Jan af Lisö
Håller med om att det är svårt att översätta andra klimatzoner till de svenska. Intressant i synnerhet för magnolior, då deras härdighet anges ofta i USA zoner. Om jag förstått det hela rätt, att ju varmare och längre sommaren är, dessto mer vinterkyla klarar en magnolia av. Så en magnolia som klarar av -34 grader i USA, kanske inte klarar av kallare än -20 här ?? Skandinaviska somrar är inte mycket att hurra för.

Har sett en karta över Europa med USA zoner men blev inte övertygad. Är fortfarande osäker på om Lisö i Stockholms södra skärgård ligger i USA zon 4, 5 eller 6 ???

Norska zoner påstås motsvara de svenska, men jag satsar för säkerhets skull på minst H3-H4. Fast det finns några magnolior som verkar jättefina (Frank's Masterpiece, Leda, Zeal) som jag känner mig sugen på, men är väldigt osäker på härdigheten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon