Full version: Att döda en astilbe
ester
Någon som ägt min gård måste ha älskat astilbe. De som växer utanför min trädgårdstomt får stå kvar, men de andra ska bort! Jag har utrotat alla...utom en mad.gif

Denna eländiga växt står utanför sovrumsfönstret så att jag kan se den varje morgon och påminnas om mitt misslyckande. Jag håller på att anlägga en fin rosenberså där med doftande rosor. Astilben MÅSTE bort!!!

Första året grävde jag upp alla. Det lyckades med alla utom denna enda. Förra året grävde jag mer och körde sedan över den med jordfräsen. När det ändå kom upp små, rosa knölar hällde jag på först utspädd Roundup och sedan koncentrerad direkt ur flaskan. Ändå kom busken upp! Jag körde över den med gräsklipparen varje vecka, men nu kommer den i år igen!!!

VAD SKA JAG GÖRA??? wacko.gif
e_sedell
hehe vilket problem, jag har inte en aning, jag vet inte hur växten ser ut ens =)
Helen i Piteå Zon 5
Jag blir aldeles stum av förfäran, hur kan du inte tycka om Astillbe? Låt den växa bland rosorna, det kan inte annat än bli fint./Helen sad.gif
Betty
Instämmer med Helen. Jag älskar mina vita Brautschleier och min röda Gloria. I paketet jag väntar på från Odla.nu ska det finnas en Red Sentinel
den längtar jag efter... wub.gif
Gunvor Nilsson
Suck! Hur kan man göra så med astilbe????? huh.gif
Är du säker på att det är astilbe?
/Gunvor
Kajsa
Är detta ett skämt Ester, Astilbe är en underbar växt, fin emellan
en massa perenner och rosor.
Det kanske är ett ogräs?
Monica M zon 4
Kan du inte gräva upp dom och ge bort dom? Jag älskar astillbe och skulle aldrig vilja ta bort dom. unsure.gif
ester
CITAT (Kajsa @ 25-04-2003, 22:15)
Är detta ett skämt Ester, Astilbe är en underbar växt, fin emellan
en massa perenner och rosor.
Det kanske är ett ogräs?

Jag gillar dem inte! Det är en sån buske med vita plymer på. Det växer i mängder lite här och var, men jag vill inte ha dem i trädgården. Någon har planterat dem, massvis av dem!
Jag är också så hemsk att jag grävt upp alla sockertoppsgranar och cypresser och planterat ut dem i skogen där de borde höra hemma. Påskliljor gillar jag heller inte och har flyttat dem ur synhåll.
Smaken är olika!
ester
CITAT (Monica M zon 4 @ 26-04-2003, 09:20)
Kan du inte gräva upp dom och ge bort dom? Jag älskar astillbe och skulle aldrig vilja ta bort dom. unsure.gif

Varsågod! Du får gärna ta av dem som växer nere i mina hästhagar också smile.gif De är vita och de har redan börjat kika upp ur jorden.

Bor ett par mil från Göteborg.
Berith
Det låter ju som om du är irriterad på plymspirea!!

Nutten
Håller med Berith!

På sätt och vis är det väl tur för oss att smaken inte är lika, tänk så tråkiga trädgårdarna hade blivit då!!! tongue.gif
ester
CITAT (Berith @ 26-04-2003, 18:30)
Det låter ju som om du är irriterad på plymspirea!!

Det är min pappa som sagt att det är astilbe. Den vissnar ner varje höst och kommer ny på våren. Farfar har en hemma med en trädgårdsspotligt under som gör plymerna till fyrverkerier på kvällarna. Snyggt hemma hos farfar, men inte hos mig!
Fialotta
Oj...vad jag blir avis....skulle så gärna
vilja ha sån...jätteläcker!
Hade en för några år sedan...men stormen tog död på den, har inte
provat igen ... rolleyes.gif
Hannele
Mitt motto:

"Kan man inte bli av med dem, gäller det att bli vän med sina fiender, utnyttja dem..." tongue.gif
Eva St
Och jag som funderat på om jag kan dela min så att jag får fler. Nu förstår jag att jag inte behöver vara rädd att ta död på den vid delning.
Eva St
Nutten
Plymspirean blir väldigt hög (upp till 180cm), medan de flesta astilbe brukar bli betydligt mindre. Annars påminner de en del om varandra...båda vissnar ner till hösten och kommer igen på våren
Ewa L
Eftersom jag inte klipper ner mina plymspireror (2 st) förrän till våren får jag toppenbra blompinnar. Stenhårda, höga och av rent naturmaterial. De som blir över använder jag till som späntved när jag tänder braskaminen. Tillhör den skaran här på forumet som försöker återanvända allt. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon