Full version: odla orkidéer
Eekan
Hej!

Jag är jätte intresserad av orkiéer, men jag är arbetslös och har inte råd att köpa
några själv. Dessutom så skulle det vara super kul att prova odla egna. Någon som vet hur man går till väga, om det är jätte svårt..?! Tycker om utmaningar biggrin.gif
tips på något annat spännande man kan odla hemma? något som är lättare kanske?

Mvh

/Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Tror det är bra mycket dyrare att fröföröka orkideer hemma i liten skala än att köpa plantor man kan ju hitta många billiga orkideer i matbutiken. Och många av dessa kan man dela och få flera växter av + många brudorkideer producerar keikis som man kan plantera i separata krukor.

Orkidefrön måste man nog importera från utländsk firma + man måste köpa till en svamp som orkideerna lever i symbios med, orkidefrön har sällan frövita så de kräver samarbete med svamp från början. Sedan så brukar man ju behöva näringslösningar, glasburkar, agar agar mm.

De flesta andra växter är betydligt enklare att odla själv frön frö,sticklingar.
Ett släkte som brukar kräva mycket lite investeringar är familjen Gesneriaceae (brukar ibland kallas krukväxtfamiljen p.g.a att de brukar trivas i miljön i våra bostäder).
Lite mer udda sorter kan man ex. hitta om man går med i Gesneriasterna
Agge
Rent generellt så är orkidéer lite svårare att dra upp på egen hand jämfört med våra vanligare krukväxter, som t ex Saint Paula som ju närmast är omöjliga att misslyckas med. De förökningar jag har lyckats bäst med är planteringar av s k Keikis, alltså orkidébebisar som växt ut från moderplantans stängel. Detta sker mer eller mindre ofta från t ex Phalaenopsis som ju är en av de mest vanliga arterna i handeln.

Sådana orkidéer som har bulber, alltså typ växtknölar nedtill, som bladen växer ut från kan man ju dela när krukan har blivit fylld av dem. De brukar dock vara känsliga med sina rötter, så man får vara försiktig på handen är min erfarenhet. Sedan kan man naturligtvis köpa orkidébebisar från odlingar i t ex Thailand. Det gjorde jag när jag besökte Thailand för några år sedan, men man kan även beställa dem via internet och få dem skickade.

Jag vet inte vart du bor, men vill du fynda orkidéer kan du köpa överblommade exemplar både på Orkidéhuset i Stockholm alt på Åsby utanför Hallstahammar om du skulle ha vägarna förbi. Sköter du plantorna väl är de åter i blom, till bråkdelen av kostnaden mot om du hade köpt dem blommande i affären.

Lycka till!
MRLINDELL
Plantagen hade rea på allt möjligt. Jag hittade 4 st fina orchideér för 79:-/st. De såg lite taniga ut men hemma har de talat om att de stortrivs på bara två veckor och är skitfina. De hade 5 olika sorter varav Afrodite var vanligt förekommande. Mina andra orchideér som bara varit "pinnar" har fått stå ett tag och det kom knoppar efter veckor av vila. En blommar nu och de kan trivas och komma igen i ett "vanligt" hem utan konstigheter.

Jag lägger med någon bild som jag tog med mobilen.

Fenja
CITAT (MRLINDELL @ 14-01-2006, 17:03)
Plantagen hade rea på allt möjligt. Jag hittade 4 st fina orchideér för 79:-/st. De såg lite taniga ut men hemma har de talat om att de stortrivs på bara två veckor och är skitfina. De hade 5 olika sorter varav Afrodite var vanligt förekommande. Mina andra orchideér som bara varit "pinnar" har fått stå ett tag och det kom knoppar efter veckor av vila. En blommar nu och de kan trivas och komma igen i ett "vanligt" hem utan konstigheter.

Jag lägger med någon bild som jag tog med mobilen.

Hej Mr Lindell! Välkommen tillbaka!
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Hej Fenja,

Tack!

Pausade ett år eller så.
Är hemma i Sverige igen och även om allt här inte är som förrut skall jag titta in lite då och då.
Alexander-VG-zon3
konsum hos mig hafr jätte mycket sånna å väldigt billigt med smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon