Full version: Luktärt
Kata
Kanske någon kan ge mig något bra råd? Jag sådde luktärtor för ca 4 veckor sedan. Det kom aldrig upp något! Jag följde råden som stod på påsen och blötlade fröna ett dygn innan. Har självklart hållit jorden lagom (?) fuktig hela tiden. Är det någon här som har ett bra 'specialar-knep' när det gäller luktärt? Blev lite besviken, eftersom jag hört att just luktärt ska vara så väldigt lättodlad. Kanske fick jag tag på ett "måndagsexemplar".... wacko.gif
Gunvor Nilsson
Låter konstigt! Var det gamla frön du sådde? Står de kallt? Pilla upp ett frö och titta om det hänt något!
/Gunvor
Kata
Påsen var nyköpt. Kan inte pilla upp och kolla fröna.... för jag tröttnade på dom för ca en vecka sedan, rörde runt lite i jorden som sedan användes till andra frön (som kommit upp bra). Luktärtsfröna verkade liksom ha gått upp i rök, förmultnat på något vis?. Men jag har några frön kvar, som just nu ligger i blöt, i väntan på att bli nerstoppade i jorden under helgen. Fungerar inte dom heller, så får jag helt enkelt köpa en ny påse och försöka igen.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske för blött, själv har jag gjort misstaget att vattna lite för mycket en gång när jag odlade luktärter och fröna ruttnade och förmultnade. Bäst är om jorden är lucker och man håller sådden fuktig, ej blöt. Tänk på att även om ytan på såbädden är lite torrare kan det vara ganska blött ett par centimeter ner.

Titta på fröna hur de ser ut vid blötläggningen ser de inte ut att ha svällt prova slipa lite på fröskalet så vattnet tränger igenom, det kan hjälpa groningen.
Kana
Jag sådde luktärtor för första gången i år och de växer så det knakar... jag var på mina frön med sandpapper och lade dem sedan i blöt i ett dygn innan jag sådde dem i vanlig såjord. Sedan fick de bi i miniväxthus på badrumsgolvet (elvärme!) och de grodde hur fint som helst. En vecka efter att jag sått dem var de redan stora, se min hemsida.

K.
Anders zon III
Luktärtor gror bättre om de varit i kyla ett tag, ibland har de lagrats kallt och med rätt hög luftfuktighet utan att man vet det - och då gror de väldigt bra.
Kata
Tack för råden Åsa, Anders och Kana! Jag kan tänka mig att det är som du säger Åsa, att de hade det lite för fuktigt. Ska vara mer observant och titta till fröna lite oftare framöver. De fröna som jag har kvar, ligger som sagt i blöt. Dessa har svällt upp bra, så jag ska göra mitt bästa för att vakta dom noga sedan.... Tror att det är lätt hänt att man (jag...) gärna duschar jorden lite för ofta, i tron att det är en god gärning, och så blir det tvärtom istället. Jag kommer nog köpa ny påse i vilket fall som helst, för att testa era olika råd!! Ska kolla in din hemsida Kana!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon