Full version: Fikonplantor
johanna_zon3
Hej!

I höstas köpte jag två fikonplantor– Ficus Carica – för halva priset. Kunde inte låta bli, vacker växt och en förhoppning om frukt.
Jag har inte de bästa förutsättningarna men har ordnat ett fönster som står på glänt och en termometer som visar ca 5-12 grader där de står.
Nu när vi kom hem från semestern så upptäckte jag att 3 knoppar har börjat brista. Jag vattnade den kanske för mycket för årstiden eller så står den för ljust (tidigare hade jag en gardin som skuggade fikonplantorna), jag vet inte.

Nu undrar jag vad som kan tänkas vara bäst att göra; ska jag dämpa ljusintaget, låta det vara som det är idag (fönster i söderläge) eller måste jag börja tänka på konstbelysning? Jag har lagt upp en bild i mitt album i mappen ”problembarn”.

Tacksam för synpunkter och råd – Mvh Johanna
Christer i Falköping
Det är nog inte helt fel om du kan fixa lite extra belysning. Men jag tror att det går bra ändå. Vad du än gör, så minska inte ljuset, då skiter det sig nog.
Christer.
johanna_zon3
Hej och tack för snabbt svar!

Jag misstänkte att fikonplantorna har börjat vakna men hoppades på att de skulle få sig en vintersömn innan ny säsong för vad jag har förstått så behöver de det för att må bra. Jag ska ta mig en funderare på hur jag ska lösa extra belysning på bästa sätt.

Tack än en gång - Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon