Full version: Ny Hoya
bikiv
Snart ska adventsstakar och Amaryllisar bort och då blir det tomt i fönstren.
Köpte en Hoya (påverkad av Odla???? huh.gif huh.gif )

På etiketten stod att det var en Australis = "vanlig" Porslinsblomma? Det har jag haft för flera år sedan... men jag tycker att bladen på den här nya inte riktigt ser ut som tidigare! Mycket längre och smalare... Hur kommer blommorna att se ut?

Upp till bevis alla Hoya-kännare! Vad har jag köpt?

Lotta150
ser ut som en pubicalyx. Det finns några olika typer av pubicalyxen, men de flesta har rosa/röda blommor
Alexander-VG-zon3
jätte fin har en själv som jag har slingatrunt i en hylla smile.gif smile.gif
yenny
den var fin. Vart har du hittat den?
Betty
CITAT (bikiv @ 07-01-2006, 23:14)
På etiketten stod att det var en Australis = "vanlig" Porslinsblomma? Det har jag haft för flera år sedan... men jag tycker att bladen på den här nya inte riktigt ser ut som tidigare! Mycket längre och smalare...

Jag trodde att man med "vanlig" Porslinsblomma avsåg Hoya carnosa... unsure.gif
Lotta150
CITAT (Betty @ 08-01-2006, 00:31)
CITAT (bikiv @ 07-01-2006, 23:14)
På etiketten stod att det var en Australis = "vanlig" Porslinsblomma? Det har jag haft  för flera år sedan... men jag tycker att bladen på den här nya inte riktigt ser ut som tidigare! Mycket längre och smalare...

Jag trodde att man med "vanlig" Porslinsblomma avsåg Hoya carnosa... unsure.gif

Dom flesta gör nog det... biggrin.gif
Betty
Hittade jättefina bilder på Hoya australis på Google bildsök. Själv har jag bara en gammal inte särskilt blomvillig carnosa och en liten H. compacta som aldrig har blommat ännu. Blir lite sugen på att skaffa fler hoyor men tvekar lite för mina verkar inte vilja blomma så värst gärna... huh.gif
Lotta150
CITAT (Betty @ 08-01-2006, 00:54)
Hittade jättefina bilder på Hoya australis på Google bildsök. Själv har jag bara en gammal inte särskilt blomvillig carnosa och en liten H. compacta som aldrig har blommat ännu. Blir lite sugen på att skaffa fler hoyor men tvekar lite för mina verkar inte vilja blomma så värst gärna... huh.gif

Det finns betydligt blomvilligare sorter än carnosa och compacta smile.gif
Betty
Jasså! ohmy.gif Vilka då till exempel? biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
min multiflora eller hur det stavas blomma jätte mycket under vintern komemr nya hella tiden fast man ska inte ta veck blommstänglenför där kommer nya blommor smile.gif smile.gif
Betty
multiflora... är den vanlig, alltså lätt att få tag på ute i handeln? Trodde att de blommade på sommaren helst...
Lotta150
CITAT (Betty @ 08-01-2006, 01:04)
multiflora... är den vanlig, alltså lätt att få tag på ute i handeln?

Multifloran är iofs "vanlig", men jag har nog inte sett den i handeln så mycket. Den är otroligt lättblommad. Jag har en stickling som står för rotning just nu och den blommar under tiden smile.gif smile.gif
Bella är också lättblommad, liksom lacunosa. Lacunosan doftar alldeles ljuvligt också! Bella och lacunosa finns i ofta handeln.
Betty
Vilka härligt spjutiga blommor! (kollade på Google...)
Kanske man skulle ta och skaffa sig lite hoyor... hmmm Känner att jag kanske riskerar att dratta ner i ett hoya-träsk... som om jag inte har drattat ner i nog många sen jag började vara här på Odla... biggrin.gif

Hittade en intressant länk: Bildarkiv
bikiv
CITAT (Lotta150 @ 07-01-2006, 23:29)
ser ut som en pubicalyx. Det finns några olika typer av pubicalyxen, men de flesta har rosa/röda blommor

Ja, det är nog en Pubicalyx. Läste någonstans att den har avlånga blad med silverstänk. (Längsta bladet på min är 17 cm)

Verkar lättskött... hoppas jag får lika fina blommor som på bilderna på länken:
Pubicalyx

Jag "hittade" den på Bauhaus, 129:- rolleyes.gif ohmy.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon