marius
Hejsan,

Jag skulle så gärna vilja ha ett träd på min balkong till sommaren och vill gärna får tips och råd angående sort,krukstorlek och övervintring.
Jag bor i zon fyra - balkongen har tak över - är både lång och djup och vetter mot sydost, tror jag, solen har gått förbi vid tvåtiden på sommaren om det kan vara någon vägledning.

Jag funderar på att kanske istället plantera humle - någon som har några tips om var, när och hur man köper och odlar det?

Hälsningar Marius
som vill vara ute i god tid
Alexander-VG-zon3
du kan någ ha japanskhumle i nån balja eller nåt det dör sen på vintern.
jag komme rinnte riktikgt i håg hur man gjorde p娨 vintern men tror att man tar veck allt det döa så kommer nytt vid sommaren eller nåt wink.gif unsure.gif smile.gif smile.gif
marius
Tack för tipset - får kolla på Googles vad Japansk Humle är för något - tack ska du ha för ditt svar - jag har en jättestor lerkruka, borde nog gå med den...
Alexander-VG-zon3
här är latinska namnet på den Humulus japonicus smile.gif :)den brokbladiga sorten är jätte fin men jag vet inte riktigkt säkertt hur man gör på vintern men jag harför mig att den dör å man ska ta veck det döda men inte riktigtsäker
marius
Hej igen,
Jag har nu varit inne och kikat på den japanska humlen som du föreslog - precis så vacker som du sa - den verkar vara frösådd - och jag ville bara säga att jag är jätteglad för att du gav mej detta tips - jag är ju helt ny på den här saiten och det verkar vara ett bra sätt att få tips om både det ena och det andra - när man går till en vanlig handelträdgård så tycker jag inte att det verkar som om dom vet särkilt mycket - bara om sånt som dom säljer just där - tack än en gång, om du känner till några andra fina växter -helst klätterväxter, blommor eller grönt som trivs i syd/ost-läge - det är ju ganska skuggigt där därför att det är tak hela vägen över - så blir jag glad !!
Hälsningar
Marius
Alexander-VG-zon3
japp den sida är väldigt bra tycker jag med med hjälpsamma medlemar men jag vet inte vad mer man kan ha där wink.gif unsure.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon