Latmask
Vad är det som händer med min krukväxt? Vad är detta för något och kan jag göra något för att stoppa det? Bruna prickar och hål på vissa blad.

Åsa, mälardalen zon 2
Det där är helt ofarligt det är ödem sk. korksjuka och brukar uppstå på en del växter när odlingsklimatet är dåligt, på fetbladsväxter inomhus nu under vintern beror det ofta på att de står för varmt (+ torr luft)+ mörkt + för mycket vatten.
Latmask
Åh vad bra! Tack så mycket!! Den står på husets varmaste och ljusaste punkt. Vi ska flytta den till ett bättre ställe!

Försvinner det bruna av sig själv när den mår bättre eller kommer den alltid se ut så där?

Vet du vad det är för blomma förresten? Den hade en lakritsdoft tidigare i höstas. wub.gif unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kan tyvärr inte identifiera växten bara genom att titta på ett skadat blad.

De blad som är skadade kommer att fortsätta vara skadade men de nya bladen som växer fram när klimatet är bättre kommer att vara utan skador.
wolkenkrabber
på det lilla jag ser, tror jag att det kanske är en Peperomia släkting?
Latmask
Jag googlade lite och hittade lite bilder på peperomia, vissa var rätt lika denna! Ska fixa in en bild på hela blomman när det hinns med. smile.gif
Katti med torpet
Jag har också fula bruna fläckar men på en paraplyaralia och de syns bara under bladen. Kan det vara samma orsak?
Den står i torpet där det för det mesta är rätt kallt utom när vi kommer dit och eldar. Säkert inte idealmiljö för en paraplyaralia men jag håller på att testa ut vilka växter som fungerar under sådana förhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon