Visst är det märkligt!
Jag ”bytte ner” mig från en 3:a på närmare 90 km2 med ingen odlingsplats alls, till en 1 ½ på 52 km2. Nu har jag plats för både rabatter och förkultivering.
Det här är något som jag längtat efter i hela mitt vuxna liv. Visst har jag provat tidigare men med fönsterbräda i norrfönster utan tilläggsbelysning kan det väl bara gå en väg, långa rangliga plantor utan vitalitet.
Bänken där jag ska ha mina frösådder är en bänkskiva från IKEA (180 cm) som jag lagt på hopfällbara träbockar från COOP. Just nu står det tre Phalenopsisar och solar sig under två st 36W TL-D 840 som är upphängda med diskreta krokar i kökstaket.

För att få lite förvaring så sågade jag till hyllplan av spånskiva att lägga i bockarna.

Timern slår igång belysningen kl. 5 på morgonen och av kl.19.
På köksbordet kommer det att få stå en fläkt som håller igång cirkulationen och jag tror att det kommer bli ganska lagom avstånd för att undvika att ”småttingarna” behöver stå i full storm.
Det bästa är att det inte ser konstigt ut. Personligen så tycker jag att det är riktigt snyggt

Arrangemanget är lätt att plocka ner när det inte är säsong. Hopfällt så bygger allt ca 1 dm.
Vilken kunskapsbank Odla är! Tusen tack för att ni alla finns.
Puss på er alla som är så generösa med ert vetande.
/Anki