Anki V
Jag måste med stolthet få visa hur jag ”fått till det”. rolleyes.gif

Visst är det märkligt!
Jag ”bytte ner” mig från en 3:a på närmare 90 km2 med ingen odlingsplats alls, till en 1 ½ på 52 km2. Nu har jag plats för både rabatter och förkultivering.

Det här är något som jag längtat efter i hela mitt vuxna liv. Visst har jag provat tidigare men med fönsterbräda i norrfönster utan tilläggsbelysning kan det väl bara gå en väg, långa rangliga plantor utan vitalitet.

Bänken där jag ska ha mina frösådder är en bänkskiva från IKEA (180 cm) som jag lagt på hopfällbara träbockar från COOP. Just nu står det tre Phalenopsisar och solar sig under två st 36W TL-D 840 som är upphängda med diskreta krokar i kökstaket.

För att få lite förvaring så sågade jag till hyllplan av spånskiva att lägga i bockarna.

Timern slår igång belysningen kl. 5 på morgonen och av kl.19.
På köksbordet kommer det att få stå en fläkt som håller igång cirkulationen och jag tror att det kommer bli ganska lagom avstånd för att undvika att ”småttingarna” behöver stå i full storm.

Det bästa är att det inte ser konstigt ut. Personligen så tycker jag att det är riktigt snyggt wub.gif och jag har ändå gott om plats i köket. Skulle jag misslyckas så har det här inte kostat all värdens pengar.

Arrangemanget är lätt att plocka ner när det inte är säsong. Hopfällt så bygger allt ca 1 dm.

Vilken kunskapsbank Odla är! Tusen tack för att ni alla finns.

Puss på er alla som är så generösa med ert vetande.

/Anki
Lady Hamilton
smile.gif Vad fint du fått till det med belysning o fläkt m.m. Men är det inte resurs-slöseri att så få växter under rören? laugh.gif
Där ska det T-R-Ä-N-G-A-S! Växterna ska måsta "kriga"om plats.
Anki V
Lugn, bara lugn!!

Framåt mars så kommer det att vara ganska trångt där på bänken.

Jag tror till och med att jag kommer att bli tvungen att köra skiftgång.

Jag kommer att äska om en utökning av dygent till 28 timmar så jag kan köra 14 timmarspass till alla laugh.gif. Bara så ni vet!

Visst är det slöseri att ha lyset på för så få växter men Palenopsisen i mitten är ett "fosterbarn" som jag fått ta hand om och hon behöver lite extra omvårdnad. (Och så är jag lite "mallig" också över min fina odlingsbänk wub.gif )

När hon (phalenopsisen) kom till mig så låg alla bladen sladrigt,hängande över krukkanten. Nu har hon fått ny kompost och näring, hon har hämtat sig häpnadsväckande. Hon har nu spänstiga blad och på den ena stängeln så har det börjat bildas knopp.

Tidigare så har de tre stått på arbetsbänken under lysröret där och i och för sig verkat må ganska gott. Dom två andra slutade blomma för 7 månader sedan och jag tycker att det börjar bli dax att komma igen nu

/Anki
Lady Hamilton
Då kan man ju säga att du har startat upp en IVA avdelning tongue.gif Som sedan kommer att övergå till "Allvårds avdelning" sedan.
Men jag förstår dig så väl.............

Minns när jag köp min första lysrörsarmatur som jag moterade hängande på ett vädringsställ över ett bord inne i barnens lekrum (!)
Kunde stå o titta på växterna i belysningen hur länge som hellst....Det var så vckert ljussken.........
Sedan blev det mer o mer.....flera armaturer, flera bord med masonitskivor mellan. Behöver jag tala om att barnen fick hitta en "ny" lekplats ohmy.gif
Folk trodde jag blivit "mer än lovligt galen"
Senare på våren byggde jag och min pappa mitt vinterisolerade uterum på 24 m2 som även är en vinterträdgård. Men även det börjar kännas lite trångt nu. För visst.......mera hyllor, armaturer, fläkt,bordsfontän och odlings grejor har jag köpt. sleep.gif Och visst......en ny beställning till Willab är på gång, så än är det inte "färdig" köpt. laugh.gif
kerstin z5-6
Du kommer att märka vilken lust och gröna ögon man får av att bara titta på de feta små i sina lådor -Första grodden är ett underverk varje år -Nästan som talgoxens vårlåt som jag hörde idag smile.gif
12 tim pass går i nödfall och har tillämpats här förr
Det blev folk av de plantorna med:) Uppväxten -frö grodd -utskolning är viktigaste tiden smile.gif
smile.gif
pejori
ser jättefint ut wub.gif wub.gif
det kommer att växa bra där till våren smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon