Full version: "Gran" i julgrupp
Margaretha
I en julgrupp jag fått finns en liten gran. Den ser i alla fall ut som en gran i barren. Jag har funderat lite på om den borde få ett liv efter jul.

Idag när jag vattnade den fick jag se att den skjuter nya skott för fullt. Kul!
Men kan den klara sig på en balkong t.ex. Jag känner inte riktigt för inomhusgran året runt. Det är ju tjugondedagknut på fredag - och då... åker granen ut!

Och dessutom vill jag ha så mycket annat på mina fönsterbänkar! Så barrträd känns inte riktigt aktuella. unsure.gif
Katti med torpet
Citerar ett gammalt svar från Åsa i mälardalen rörande samma fråga:
"De där mörkgröna julenarna som säljs i handeln i julgrupper är en ädelcypress som heter Chamaecyparis lawsoniana ´Elwoodii´, härdig till zon 3-4?"
De ljusgröna är en annan sort som inte är härdig hos oss.
Margaretha
Nej, det är ingen en - det har jag också flera av. Och dem har jag ibland sparat i flera år tills jag tröttnat på dem.
Det här är en liten,liten gran. Med ganska hårda barr - och mörkt gröna.
Lady Hamilton
Du kan väll prova unsure.gif Men nog tror jag att den får det svårt att överleva ute nu............men eftersom den verkar trivas kan du inte hitta någon liten plats till den? I allafall fram till sommaren DÅ kan den få flytta ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon