Full version: melon
kiki
Jag har den senaste veckan levt i Impectakatalogen, som varje år såhär dags rolleyes.gif , och undrar om någon skulle kunna ge mig lite råd om vad för sorts melon man kan få att faktiskt ge frukt i växthus? Jag har inte lyckats ett enda år med melon fast jag försökt. Ge mig exempel på ett säkert kort, samt hur man ska ge de bästa förhållandena för den!
Åsa, mälardalen zon 2
Bäst tycker jag det är att satsa på snabba sorter, jag brukar mest handla hos Runåbergs för de sätter ut vilken utvecklingstid sorterna har.

Vattenmelonen Sugar baby finns dock hos båda firmorna utvecklingstid 76 dagar. (den snabbaste melonsorten som Runåbergs verkar ha är Sweet Granite 70dagar)

Tips: om det aldrig står utvecklingstid kan man försöka välja de sorter som det står tidig på + där det står att de klarar lite kyligare klimat kanske t.o.m frilandsodling i södra sverige så är chansen större att du ska hinna få något i våran korta säsong.

Melon förkultiveras inomhus ca 4-5v innan de planteras ut och det ska vara varmt ute när de sätts ut det bör vara +15 grader i marken + luften.

Här kan du läsa mer om melonodling (klicka på den gröna texten "hela odlingsbeskrivningen")
kiki
Tack! Har bestämt mig för att prova Sugar Baby!
jåj
Hej Kikki.
Meloner är inte lika enkelt som tomater men jag provade förra året
dessa
Cantalupo di Charentais
Minesota Midget
F1 "Ananas"
Suger Nut F1
Savor F1
Sweet Granite

Alla gav meloner men den bästa var Suger Nut frå Runåberg ( de har kattalog och finns på nätet)

En kul och mycket god gurka fär växthuset är Painted Serpent (Impecta)
Smak utsende och krispighet fantastisk en vinnare över de vanliga slanggurkorna

Lycka till
JÅJ
Susanna
Jag odlade Sugar Baby förra året i växthus. Frukterna blev inte så stora, kanske 0,5 kilo, men de var verkligen kanongoda. Jag missköte plantorna en del under våren och de hade bland annat spinn, men ändå satte de frukt, så den sorten verkar ju ganska tålig och villig.
kiki
...låter ju lovande..
Painted serpant provade jag för några år sedan, cool som bara den. Annars gällande gurkor är jag "partial to" lemon, växer som bara den och ger mycket frukt. smile.gif Till och med jag lyckas! Jag klarar inte mycket mer vinter nu, det är verkligen dags för lite vår snart... *bara tre månader kvar...*
Bitta98
Vattenmelonen Yellow Baby från T&M tycker jag var en bra melon. Självpollinerande och inte så mycket frö i den. Smaken var krispig och söt. Den klarar också lite kyligare väderlek //bitta
AndreasBlomquist
Hej hej!

Ungefär hur många meloner gav era plantor? Odlade ni i hink eller bäddar? Om hink, hur stor ungefär?

// Andreas
Susanna
Jag fick 2-3 meloner per planta. Odlade dem liggande på marken, de fick cirka 75x75 cm var.
Whiskuchi
Jag såg på TV (minns tyvärr inte program) att de ska vattnas med varmt vatten iaf, det var något stort känt ställe (i Sverige) som gjorde så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon