Agge
Jag har fått katalogen från easyplant och är även i år sugen att prova på "Pepino", en liten buske med gula små frukter.

Jag har under det senaste året försökt finna på annat håll än via EasyPlant, men har inte hittat någon annan återförsäljare? Är det någon som har något tips?

Hälsn. Agge
Lady Hamilton
Nu är jag iof motståndare till easyplant, men jag har handlat där, med varierande resultat. MEN de har ju ibland det som är bra unsure.gif
men har du prövat deras pepino? Eller kanske någon annan har erfarenhet? Jag är också intresserad av pepino
Ingrid på Västkusten
Jag är också motståndare til Easyplant - det skall finans försäljare i Storbrittanien. Man kan emellanåt se plantor till salu i Sverige 'Patio Plants' på vårkanten har pepino i sitt sortiment.

har provat plantan och finner den svårodlad om man itne kan ge den jämna temperaturer runt 20-25, annars tynar den bort i rött spinn mm. Otroligt vad tempen spelade roll (fler med mig som ivrigt shoppade den gången med liknande erfarenhet),

Hälsar ingrid
Agge
Hej Hamilton!

Nej, jag har inte provat deras Pepino. Det är liksom just det som är grejen. Jag har hört ett och annat om easyPlant, så jag tänkte i första hand att det vore kul att köpa min Pepino live någonstans så jag kan se att den mår ok innan jag köper den, alt köpa den på något ställe med bättre rykte. Jag är gräsligt nyfiken på att prova Pepino, då både jag och min äldsta dotter är väldigt förtjusta i att odla godsaker som man kan gå och ta för sig av... Har någon smakat på Pepino är jag intresserad av att höra omdömet - kanske är de inte ens goda?

/Nyfiken i en strut...
Agge
Hej Ingrid!

Försvinner i rött spinn, säger du? Hm. Min entusiasm dalade just kände jag... Är det något jag avskyr att få in bland växtligheten så är det spinn och trips... Är den så illa känslig är det kanske ingen vits. Bättre att odla lite mer ärtor att äta av, om än tråkigare... sad.gif
Ingrid på Västkusten
Jo de är goda - vissa kloner - vissa kloner smakar rå potatis. De finns ibland i affären. De behöver en lite längre säsong med.

Umm skulle inte vilja säga att dne platsar i trädgårdne som något man går å plockar frukter utav då och då. Storleken på frukterna är som ett äpple ungefär....men jag tillhör inte dem som har lyckats med odlingen.
Ingrid på Västkusten
Annars ( jag ahde den inomhus i uterummet inte utomhus)- apropos sådant man gå å plockar utav å åter så är jagväldans förtjust i rädisbaljor. Låt enrädisa/rättika gå upp i blom, och plocka frökapslarna.

Häsar Ingrid
Agge
Rädisbaljor?!?!?! Vadå, blir det ungefär som ärtbaljor alltså? Är det gott? Det har jag aldrig hört talas om att det ens skulle vara ätligt, men mina rädisor brukar växa med raketfart, så det här är ju inget jag skulle kunna få problem med att lyckas med iaf... wub.gif

Tack för tipset! Jag försöker odla och låta dottern provsmaka så mycket smaskigheter som möjligt för att uppmuntra hennes redan stora intresse för färska grönsaker och frukter. Hon är 2 år och grönsakerna är det mest intressanta på tallriken, värt att uppmuntra... rolleyes.gif

Hälsn Agge
Ingrid på Västkusten
De är som små artbaljor japp. man måste plocka fltigt då de snabbt blir träiga. Sök på gamla inlägg i det här forumet. Vissa är väldigt heta vissa är milda - de skiljer mellan sorter.

Blommande rädisa tar annars ordentlig plats. Och behöver stöd. Men den är kul och VÄRLDENS bin och fjärilsblomma med :-)

Glada hälsningar ifrån ingrid
Bitta98
Hej
Jag drar upp pepinon från frö, finns att köpa från Impecta. Odlar min i växthus och har aldrig haft problem med ohyra på den.
Mvh bitta
Lady Hamilton
CITAT (Bitta98 @ 08-01-2006, 15:16)
Hej
Jag drar upp pepinon från frö, finns att köpa från Impecta. Odlar min i växthus och har aldrig haft problem med ohyra på den.
Mvh bitta

smile.gif Låter intressant! Kan du ge lite mera information? Så tid? gronings tid? mm ALL information emottages tacksamt wub.gif
Ingrid på Västkusten
Jag håller med! Frön har jag aldrig fått att gro trots inköp ifårn olika ställen.
Och vad har Du för temp i Ditt växthus då? Måste vara välventilerat :-))

Friplanterad i växthus eller kruka?
Bitta98
smile.gif Sår pepinon i såjord och ställer den i ett miniväxthus med värme, håller väl en så där 22-25 grader. Tar ca en vecka på sig att gro, flyttar ur värmen och in ett miniväxthus utan värme när de har kommit upp en liten bit. Förra året sådde jag i mitten på februari, fick massor av frukt på dem, men de sista hann inte mogna på busken så de fick mogna inomhus. I år har jag redan sått får se hur det blir. Gillar smaken på pepinon, smakar lite som melon men med en lite pepprig smak, kanon i sallader. //Bitta
Bitta98
Tillägg, mina pepino bor i växthuset (håller 20-25) grader planterade i krukor och de vill ha godis ett par gånger i veckan //bitta wub.gif
Lady Hamilton
TACKAR! TACKAR! för ett snabbt o bra svar
Maggan H
Vilken bra tråd, där fick även jag svar! Har oxå tänkt odla pepino, om jag hittar frö. rolleyes.gif
Bitta98
Impecta och Jungleseeds har pepinofrö. //bitta smile.gif
Gillan
Eftersom jag alltid ska testa allting, så tänker jag
skära skivor av pepino som jag torkat och sparat
från förra året. Det fungerar ju med tomater och
paprika ( och även Physalis Hamilton), så varför
inte.

Plantorna från förra året köpte jag på Plantan i
Karlstad, de växte helt otroligt och gav massor med
frukt. Tyvärr så drabbades de också av spin som
tog överhanden på nolltid. Annars är det ju sagt
att de ska kunna sparas från år till år. Men skam, den
som ger sig wub.gif

/Gillan
Lady Hamilton
CITAT (Evgeni @ 18-01-2006, 09:44)
.... Det fungerar ju med tomater och
paprika ( och även Physalis Hamilton), så varför
inte.............

laugh.gif Det är noterat!
Maggan H
Köpte en pepino på Ica och där fanns ett 15-20 frön, som åkt i jorden redan! tongue.gif Får se om/när de dyker upp. Fast de står nog lite kyligt, 12-13 grader bara, men under mitt 'nya' lysrör. Ska avvakta nån vecka o se. rolleyes.gif
Lady Hamilton
smile.gif Och jag fick mina frön från Impecta i dag. Då skall jag så mina Pepino i morgon.
(Ska jag så alla 5 eller spara nått/något frö? unsure.gif )
Bitta98
smile.gif Sådde alla fem fröna, tre kom upp dessa är nu omplanterade och sisådär 7cm höga.Förra året grodde också tre frön. Mitt råd, så alla. //bitta
Eva St
Fick en Pepinoplanta i Morsdagspresent för sådär 3-4 år sedan. Den klarade sig i ca 3 år och gav bra med frukt men sedan tynade den bara bort
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon